Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 24-03-2015, 20:34   #1
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.
Feriepakking

Det er noe jeg lurer fælt på, hver gang feriedager nærmer seg:
1. Hvordan får dere plass til bagasjen i en vanlig bil...?
2. Hvordan kan man klare å kjøre av gårde om morgenen?

Jeg ender opp med enorme lass med ting som skal med, og det tar selvsagt laaang tid å pakke. Til og med det som "bare" skal pakkes ned om morgenen fordi det brukes om natten eller morgenen. Og stemningen ved avreise - flere timer forsinket, sultne og slitne kan beskrives slik:

Har du et godt tips å dele?
Gammel 24-03-2015, 21:19   #2
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Feriepakking

Kjenner meg veldig igjen når det gjelder stemningen rett før avreise Jeg bjeffer og vil ha huset strøkent, få med meg alt osv. mens mannen bare vil dra...

Det blir ca. 3-4 lange bilturer på oss i året, der vi skal være borte en stund (1 uke +). Men trenden er ganske lik. Men tror ikke vi får det noe 'bedre'. Oppskriften min er å begynne flere dager før avreise å skrive pakke + gjøreliste. Skriver opp på mobilen, så påfører jeg ting med det samme jeg kommer på det. 1-2 dager før begynner jeg å pakke. Jeg tar det aller meste, for er nødt til å ha fullstendig kontroll over hva vi har med. Mannen får dog pakke sine egne klær, men dette må jeg også "overvåke" litt

Det vanskeligste for meg med reise er at jeg vil ha huset forlatt i ganske okey stand. Ryddet, og helst rent. Mannen er ikke like nøye på dette, så da blir det litt mas og stress fra min side. Dersom vi står opp om morgenen vi skal kjøre, og jeg ikke føler ting er 'bra nok', så drar jeg ikke Blir litt irritasjon da han jo vil dra. Men vi kommer som alltid frem til et kompromiss.

Ofte har vi såpass lang biltur foran oss, at vi må kjøre veldig tidlig (5-tiden) for å komme frem på et menneskelig tidspunkt. Dette er vi ganske enige i, så i mange tilfeller så er alt klappet og klart kvelden før, vi sover, står opp til ringeklokken og går nesten rett ut i bilen. Barna omtrent sovende enda... så blir det frokost i bilen når de våkner litt til. Men krever at alt er pakket kvelden før da, og at vi er innstilt på dette. Er jo godt når man først har kommet seg avgårde.

Vi har en 7-seter, men bruker ikke de to bakerste setene på ferie, så har relativt stort bagasjerom. Men vi har jo så mye ting og tang med oss!! Er helt utrolig at vi får plass. Men her er mannen amazing. Han er mester på tetrispakking! Når jeg ser på stuegulvet hva vi skal ha med oss, kan jeg ikke forstå hvordan vi skal få det med oss. Men han klarer altså å få plass til alt sammen. Til jul hadde vi f.eks 15 (!!) kolli med oss i bilen av ymse størrelse og form.
Men jeg tror det blir et problem om et par måneder når vi er en til i familien. Da blir jo et av setene oppbrukte, samt mer bagasje, bl.a vogn. Vanskelig å se det for seg. Men, forstår jo at kanskje takboks er en idè. Så mulig vi må skaffe oss det.
Gammel 24-03-2015, 21:42   #3
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

1. Vi har takboks. Og en Passat med stort bagasjerom iogmed at vi har to hunder som vi må ha plass til buret til. Det blir spennende å se hvordan det blir med baby og vogn i tillegg.

2. Jeg begynner å pakke ett par dager før avreise, jeg pakker til prinsessa og megselv, mens mannen har ansvaret for segselv og hundene. Han pakker i tillegg alt av ski og utstyr hvis vi skal ha med det og jeg pakker mat/sengetøy osv. Skal vi reise tidlig, så rydder/vasker vi hus kvelden før. Prinsessa har selv ansvar for leker/andre ting hun vil ha med seg og pakker dette inn i bilen avreisedag. Dette funker foreløpig veldig greit for oss.

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2015, 21:14   #4
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er like lettet hver gang bagasjeluken lar seg lukke og alt er med

1) Vanlig bil kan jo bety så mye... Vi har flerbruksbil med sju seter, men bruker ikke de to bakerste. Så bagasjerommet er ganske stort. På bilturene vi har hatt til nå, har vi hatt med vogn og den er ikke helt liten. Så den demonteres mest mulig - understell og bag/sittedel stables inni hver for seg. Tar også av hjulene på understellet og om nødvendig kalesjen på sittedelen. Noe som selvfølgelig betyr at det er uaktuelt å bruke vognen underveis på turen. Men det har fungert greit for oss, og det sparer så mye plass at det definitivt er verdt det.
Vi har også sikkerhetsnett som skiller bagasjerommet fra kupéen i bilen. Det betyr at vi kan stable til taket uten å ta noen risiko med tanke på nedbremsing og usikret last (http://www.norskluftambulanse.no/pakk-bilen-riktig/).
Ellers får man jo etterhvert erfaring med bilen og de bagene man vanligvis pakker i - lærer hvordan ting bør stables for å få plass til mest mulig.

2) Gjør så mye som bare mulig klart kvelden før! Det inkluderer små ting som alltid tar lenger tid enn planlagt, f.eks. å montere dvd-spilleren til ungene i bilen. Jeg skriver pakkelister (skriv dem på pc, så kan du lagre og bruke på nytt - trenger jo gjerne omtrent det samme til påsketuren på hytta hvert år), da går pakkingen litt fortere (selv om den fortsatt tar ufattelig lang tid).
Jeg pakker i bilen kvelden før. Har en egen liste med det som må pakkes rett før vi reiser, men forsøker å kjøre minimumsløsning akkurat den morgenen. Disse tingene samles i størst mulig grad i en bag. Mens mann og barn spiser frokost samler jeg sammen de siste tingene og dermed er vi klar til å kjøre Går stort sett greit og vi kommer oss avgårde som planlagt sånn plussminus en halvtime.

Lykke til med pakkingen og god tur
Gammel 25-03-2015, 23:54   #5
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for svar, damer!

OK, det første jeg noterer, er at det ikke bare er meg som trenger tid på pakking. Det neste jeg merker meg, er at jeg slett ikke er i rute. Huset burde vært ryddet og rent og pakkelisten skrevet ferdig i dag!
Og jeg som var noenlunde fornøyd med at mye av klesvasken er gjort, slik at det forhåpentligvis blir tørt før det skal pakkes.

Vi har ofte en overnatting på bilturen vår. I år håper jeg at vi klarer å pakke bilen slik at vi bare trenger å ta ut noen få ting. Ofte skal vi ha tak i noe som ligger underst-innerst eller litt her og litt der.

Høres kjekt ut med ei prinsesse som pakker selv. Min oksekalv pleier å gjøre motsatt, han drar utover alt jeg har pakket hvis han får sjansen. Det er IKKE lett å ha kontroll på pakkingen når jeg må sjekke om det jeg alt har pakket fortsatt er med...

Sist endret av Gulli_70; 25-03-2015 kl 23:57.
Gulli_70 er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-03-2015, 09:57   #6
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Takk for svar, damer!

OK, det første jeg noterer, er at det ikke bare er meg som trenger tid på pakking. Det neste jeg merker meg, er at jeg slett ikke er i rute. Huset burde vært ryddet og rent og pakkelisten skrevet ferdig i dag!
Og jeg som var noenlunde fornøyd med at mye av klesvasken er gjort, slik at det forhåpentligvis blir tørt før det skal pakkes.

Vi har ofte en overnatting på bilturen vår. I år håper jeg at vi klarer å pakke bilen slik at vi bare trenger å ta ut noen få ting. Ofte skal vi ha tak i noe som ligger underst-innerst eller litt her og litt der.

Høres kjekt ut med ei prinsesse som pakker selv. Min oksekalv pleier å gjøre motsatt, han drar utover alt jeg har pakket hvis han får sjansen. Det er IKKE lett å ha kontroll på pakkingen når jeg må sjekke om det jeg alt har pakket fortsatt er med...
Jeg ser det for meg, så da må jeg bare litt. Unnskyld! Prinsessa her i huset er ti år, så at hun pakker leker/aktivitetstingene sine selv er vel egentlig ett minimum. Hun har begynt å hjelpe meg med å pakke til segselv, men om hun pakker klær selv så kommer hun ofte uten endel som jeg ville pakket.

Det er jo klart at en som pakker ut det du har pakket gjør jo ikke ting noe enklere, men trøst deg med at det går over. For at pakkingen går som en lek denne gangen og at turen blir fantastisk!

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-03-2015, 11:19   #7
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.

Jeg er motsatsen til alle dere andre

Mitt mål er å ha mesteparten av klesvasken unna slik at jeg har det jeg trenger for hånd når jeg begynner å pakke, sånn en halvtime før avreise

Har gjerne tenkt på hva som skal med, men liste fungerer dårlig for meg.

11 år med barn på langtur har lært meg at det aldri egentlig er noen krise.

Og nei - huset er aldri strøkent verken når vi forlater det eller kommer hjem igjen

Men vi har flotte turer, og vel bevart humør

Så - pust med magen / det går bra - må være mitt råd
Gammel 26-03-2015, 11:38   #8
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.

Vi har forøvrig vurdert bagasjeboks på taket nå som vi mister halve bagasjerommet (7-seter).
Og jeg kan love dere at jeg ikke kommer til å være fullt så avslappet når jeg skal pakke til sommeren - stor forskjell mellom

- tre store barn søm søler lite/forbruker lite tøy på ukestur i Norge
- tre barn + baby m/stææsj på treukers tur i Europa

Gammel 26-03-2015, 21:25   #9
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Alfa og omega her hos oss: Pakkeliste som påbegynnes noen dager /en uke før, slik at jeg kan notere på ting etter hvert som de dukker opp. Stryker ut etter hvert som tingene er pakket. Pleier å pakke de to siste dagene før vi skal reise. Pleier å måtte pakke med våte klær, alltid noe som må pakkes med blant de siste klesvaskene synes jeg.. Men bare henger det opp når vi har kommet fram.

Ved overnatting slik som dere skal ha på vei til reisemålet, er det kjekt med egen pakkeliste og en egen bag som ligger lett tilgjengelig, slik at dere ikke må lete gjennom hele bilen for å finne noe helt underst.

Hvis dere sliter med fullstappa bil med ett barn, tror jeg dere overpakker... Hender det at ikke alt av utstyr og ting og tang som er med, blir brukt på turene? Tenker du i etterkant at dere kunne ha brukt noen av klærne en eller to dager ekstra, slik at en del av klærne som var pakket egentlig var unødvendig? Da prøver du å la disse tingene og klærne være hjemme neste gang.. Kanskje det er mulig å låne/leie noen av tingene på reisemålet.

Jeg har tetrispakkemann slik som Tallahassee. Utrolig hvor mye man får med om bilen er pakket tett og ordentlig. Vi har vanlig stasjonsvogn og takboks, det rommer mye og er kjekt.
Gammel 26-03-2015, 22:33   #10
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Hvis dere sliter med fullstappa bil med ett barn, tror jeg dere overpakker... Hender det at ikke alt av utstyr og ting og tang som er med, blir brukt på turene? Tenker du i etterkant at dere kunne ha brukt noen av klærne en eller to dager ekstra, slik at en del av klærne som var pakket egentlig var unødvendig? Da prøver du å la disse tingene og klærne være hjemme neste gang.. Kanskje det er mulig å låne/leie noen av tingene på reisemålet.
Vi klarte vel i grunnen å fylle bilen før vi fikk barn også.
Bagasjehaugen er omtrent like omfattende for en uke ferie som for en måned.
Det skulle vært artig å sett noen pakkelister. Jeg starter med at "Denne gangen skal jeg bare ta med noen få skift." Og så husker jeg på turer med bilsyke, bleielekkasje osv og så tenker jeg at jeg trenger nokså mange skift. Av alt. Og så er det jo kjempesurt å få drømmeskiforhold () hvis pulk, akebrett og ski ligger igjen hjemme.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sistemann Vis post
Så - pust med magen / det går bra - må være mitt råd
Noe jeg burde huske på både titt og ofte.

Sist endret av Gulli_70; 26-03-2015 kl 22:36.
Gulli_70 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:21.