Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Vaginal fødsel
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-03-2015, 12:02   #1
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.
Fødsel før termin pga. alder?

Jeg snakket med mamma nå nettopp og hun mente at jeg kunne risikere å føde før termin denne gangen pga. høyere alder(10 år +) enn sist gang. Med storesøster gikk jeg ti dager over termin i en alder av 25 år, nå er jeg 35 år.

Er det noen som vet noe om dette stemmer? Evnt. har erfaring, kommet over forskning el annen litteratur om dette?

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 25-03-2015, 12:27   #2
Tallahassee
Seniormedlem

Tallahassee sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 2,239
Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.Tallahassee har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Fødsel før termin pga. alder?

Det er en teori jeg ikke har hørt om før i så fall... Hadde vært interessant å høre om noen med 'høy alder' som har født kunne komme med sin erfaring på det.

Jeg fødte noen dager før termin da jeg var bare 19 år. Mens da jeg var nesten 26 år fødte jeg etter termin. Så hjalp ikke å bli eldre for min del
Gammel 26-03-2015, 20:50   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Ikke hørt eller lest noe om det jeg heller.
35 år regnes jo ikke akkurat som "gammelt" i fødesammenheng heller...
Gammel 26-03-2015, 21:15   #4
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av Firkløver Vis post
Ikke hørt eller lest noe om det jeg heller.
35 år regnes jo ikke akkurat som "gammelt" i fødesammenheng heller...
Neida, alder på førstegangsfødende har nok steget litt på de åra også, men mamma syns nok at jeg er "gammel" fordi hun hadde tre barn når hun var 25!

Gammel 26-03-2015, 21:28   #5
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Ja, ikke sant! På den tiden fikk "alle" barn når de var 18-20 år..
Gammel 27-03-2015, 11:30   #6
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.

Aldri hørt om det. Må i så fall være at det er litt større risiko for komplikasjoner ved høy alder (og da tenker jeg ikke på 35 som høyt ), som da gjerne fører til igangsettelse tidligere.

Personlig er erfaringene mine slik:

25 år - uke 34
26 år - uke 40
29 år - uke 38
36 år - uke 38-39-40-41????
Gammel 27-03-2015, 11:50   #7
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Jeg har heller ikke hørt noe om at alder skal ha noe å si på svangerskapslengden. Men ved en del fødesteder lar man ikke eldre mødre gå overtid, da det er en litt større risiko for dødfødsler hos eldre mødre som går over termin. Det er mulig det er det hun mener? Men mor regnes ikke som "gammel" før ved 38 år, og den "overtidsgarantien" gjelder vanligvis bare kvinner som er 40 år det året de har termin.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-03-2015, 12:14   #8
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Røya Vis post
Jeg har heller ikke hørt noe om at alder skal ha noe å si på svangerskapslengden. Men ved en del fødesteder lar man ikke eldre mødre gå overtid, da det er en litt større risiko for dødfødsler hos eldre mødre som går over termin. Det er mulig det er det hun mener? Men mor regnes ikke som "gammel" før ved 38 år, og den "overtidsgarantien" gjelder vanligvis bare kvinner som er 40 år det året de har termin.
Nei, det er ikke det hun mener. Hun sa ordrett at du kan ikke regne med å gå over denne gangen, pga. alderen din vettu, det er nok større sjans for at du føder før tiden denne gangen. Så det hun mente var kortere svangerskapslengde pga. alder.

Gammel 27-03-2015, 12:16   #9
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Sistemann Vis post
Aldri hørt om det. Må i så fall være at det er litt større risiko for komplikasjoner ved høy alder (og da tenker jeg ikke på 35 som høyt ), som da gjerne fører til igangsettelse tidligere.

Personlig er erfaringene mine slik:

25 år - uke 34
26 år - uke 40
29 år - uke 38
36 år - uke 38-39-40-41????
Sannsynligheten er vel stor for at det er noe hun har hørt for hundre år siden, iogmed at hun fikk sine tre tidlig, og at det ikke er noe hold i det.

Gammel 30-03-2015, 08:38   #10
Nefertiti
Supermedlem

Medlem siden: Feb 2012
Sted: Oslo
Meldinger: 419
Nefertiti er bare skikkelig grei.Nefertiti er bare skikkelig grei.Nefertiti er bare skikkelig grei.Nefertiti er bare skikkelig grei.Nefertiti er bare skikkelig grei.

jeg var 35 ved siste fødsel, fødte 40+5, og fikk aldri høre at høy alder kunne forårsake noe annet.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:31.