Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Terminklubber > Termin i november og desember
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-04-2016, 12:55   #51
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: November/Desembers utstyrstråd!

Hehe, jeg ville spurt erfarne damer he rinne om å lage en slik liste! (jeg er nok ikke riktige personen til å spørre der ). Virker som mange her inne som har peiling på hva som er smart og ikke! Kanskje du må kjøpe vognpose i Norge? Ikke sikkert det er så vanlig utenfor norden? Har forstått at utesoving også er en "norsk" ting, men Tyskland er ikek sååå langt unna liksom hehe..
Gammel 18-04-2016, 13:08   #52
Geitrams
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,846
Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.

Vet ikke hvor kaldt det er i Tyskland på vinteren? Jeg bor jo i nord, så jeg må ha skikkelig utstyr. Men kanskje holder det med et lammeskinn og en god dundyne, Shinobi? Det bruker jeg når det er mildere i luften.

Ellers har jeg lært for hvert barn at butikkene er åpne også etter fødsel, og at man ikke MÅ HA alt klart til den lille kommer. En vogn er greit, en soveplass inne, kan være lurt å kjøpe ei flaske eller to i tilfelle ammingen går skeis, ammeinnlegg, bind til mor, bleier til baby, klær til baby, et teppe eller to og stellebord eller stellematte. Det er vel stort sett det man trenger? Så ser man etterhvert hva man vil supplere med. Ja, så trenger man gaskluter eller flanellkluter.
Gammel 18-04-2016, 13:26   #53
shinobi
Supermedlem

shinobi sin avatar

Medlem siden: Nov 2015
Meldinger: 1,370
shinobi er på vei til noe stort.

Fabelaktig, Geitrams! Takk! Greit med en sånn "minimumsliste" av ting som bør være på plass, så kommer resten etter hvert Tenkte spre kostnadene litt utover og vognposesesongen er over nå så det er en del tilbud ser jeg.

Har funnet masse vognposer nå Har lyst på en lammeskinn-pose. Er ikke veldig kaldt, men er en sånn rå kulde om vinteren. Vi bor nord i Tyskland. I påsken skal vi jo til Norge (allerede planlagt ) så da er det greit med en pose i pulken tenker jeg
Gammel 18-04-2016, 13:30   #54
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.

Det som har vært must for meg har vært:

- Seng m/dyne osv (egentlig en sannhet med modifikasjoner, for baby ligger mer med meg i senga i starten. Men greit å ha en seng, det er liksom en av "basistingene").

- Stellebord (vi hadde med badebalje i første gang, det var upraktisk synes vi, bedre med balje ved siden av synes jeg. Har også med noen skuffer i nå, det har vært veldig greit, så har man det man trenger fort nært. For ordens skyld er det greit med "lukket" stellebord, atså skuffer og ikke åpne hyller, men det er smak og behag hehe..

- Bilstol med base (vi kjører bil i hverdagen, så derfor et must - og base gjør livet så mye enklere ).
- Vogn (også en sannhet med modifikasjoner, vi triller ikke så mye, men det er også en del av "basispakken").

- Bilstolpose (jeg har 4 barn fra før født på Høsten/vinteren, og det er kun med de to siste jeg har hatt bilstolpose. Og det har vært kjempe kjekt! Mine barn har typisk nok hatt soveperiode akkurat i den tiden vi skal i bhg, og da er det veldig greit å bare løfte sovende baby i nattdrakt over bilstolposen i bilstolen. Har også brukt den i vogna en periode, i stedet for å ha flere soveposer.

- Bæretøy (Caboo fint til nyfødt, etterhvert noe mer formsydd har vært best for min del. Man vet jo aldri om man får en baby som trenger mye nærhet eller ei, og noen ganger vil man bære fordi det er kos og, selvfølgelig. Man blir fantastisk sliten i armene om man får en baby som skriker mye, og man må bære i timesvis).

- Brystpumpe (har slitt med tette melkeganger med alle mine, og har hatt noe nytte av det - nok til at jeg nok måtte kjøpt om jeg ikke hadde den før fødsel, men samtidig brukt så lite at det nesten er irriterende å måtte bruke penger på det ).

- Smokk (jeg har 4 barn, derav 2 har brukt smokk, og 2 ikke - jeg gjør MYE for at ungen skal bruke smok!!! Det er en helt annen tilværelse i mange år fremover om de kan bruke smokk ).

- Vippestol (denne har vi brukt ganske raskt med alle, er nok kanskje mer nyttig for meg med flere barn, enn noen uten andre barn. Jeg har mye som må gjøres på ettermiddagene, og da er det veldig kjekt å kunne sette baby i vippestol med meg på kjøkkengulvet mens jeg lager mat, eller tar ut av oppvaskmaskinen osv. Kjekt også når man vil dusje, for tro det eller ei, når baby kommer blir dusjing og spising en mangelvare )

- Gulpekluter (spesielt de i "lin" er kjekke, luftige og ikke tunge/tette, kan brukes til alt fra å ha noe "inntil ansiktet" når de sover, til gulping. Er jo litt individuelt om man får en gulpeunge eller ikke).

- Stelleprodukter (man trenger ofte ikke mye greier i starten, men bleier kan være greit å ha ( ), de bæsjer ofte 12 ganger om dagen uten at det er unormalt hehe.. Jeg har også brukt slike myke Mesoft til bæsj, får 5 pakker til 100 kr på Apoteket. Bruker det enda på 1.5 åringen her Jeg har best erfaring med Bepanthen rumpesalve, synes ikke sink hjelper for noe. Vi har ikke badet hver dag, de blir lite "skittne", og det meste får man bort med vanlig klut og vann.. Om man nå først bader, er vanlig babyolje det vi har brukt i vannet. Ikke noe shampo eller såpe. Oljen er også bra mot bæsj! Vær Mesoft, og ta på litt olje, så slipper man gnu og gnikke på babyrumpa etter bæsj, og oljen beskytter litt også).

- Lammeskinn (synes det er fine å ha, de små regulerer temperaturen litt dårlig i starten spesielt, så har vært lunt og godt med et slikt).

- Klær (Dette er jo et kapittel for seg selv, men mine erfaringer er.. Gensere bruker man ikke i starten, det er mer når de skal i bhg her hos oss. Ønsker man allikevel gensere/jakker, så er ting med hette helt nyttesløst på en liten baby som bare ligger på rygg. Body bruker man en del av, omslagsbodyer er best i starten - de fleste babyer blir irriterte av ting som må over hodet. Myke velourbukser med "høyt liv" er gull verdt, de bruker vi enda på 3 åringen her hehe.. Tenkt bevegelighet. Sokker bruker vi lite, men tenk på at sokker uten strikk er best for små myke babyføtter. Strømpebukse bruker vi mye av! Får alltid for lite.. Bruker enda 62/68 til 1.5 åringen hehe... Pysjer uten fot har vært best for vår del, med unger som sparker og kaver havner fort beina "inni" pysjen, og vikler seg inn osv hehe.. Dresser er å foretrekke foran jakker når det kommer til uteklær. Når det kommer til størrelser, så får man ofte mest str. 62 i gave, og mange kjøper selv 56 fordi de tenker babyen vokser så fort. men vi har brukt str. 50 i 4-5 uker med alle, de har vært "normale" størrelser, 50 cm lange alle, og fra 3.4-3.7 kg ved fødsel. Og så er det jo greit å huske på at butikkene ikke stenger når babyen blir født Så det er ikke krise om ikke alt er på plass!)

- Tepper (vi har hatt en del hjemmestrikkede tepper + helsetepper. Det er veldig greit å ha litt av. Brukt dem overalt, fra i senga til i bilstol, til vogn og bare på stua..)

- Ammepute (jeg har hatt ammeputen til flere formål Noen ganger har den vært et must for ammingen, mens andre ganger har den vært et must å bruke som pute når jeg sitter halvsovende i senga om natta og ammer for 5. gang Jeg har best erfaring med ammeputer med "saccosekk kuler". Har hatt begge deler, og den uten gir meg egentlig ingenting, da den ikke kan formes)

-------------------------------

Av andre ting jeg selv hadde ønsket noen fortalte meg før jeg ble mor, så er det spesielt det med at babyene er ikke født med døgnrytme Jeg så for meg at de sov/var trøtt på natta, og omvendt, men de lever totalt sitt eget liv. Og seng brukte vi ikke de første månedene i det hele tatt med nr.1, hun var sånn ekstremt klengete og sov bare PÅ meg sittende i senga hele natta.. Den overgangen var kjempe tøff husker jeg, men hadde nok blitt bedre om noen bare hadde tipset meg om det, og fortalt meg om bæretøy, og at det det kom til å gå over

Jeg var heller ikke forberedt på renselsen, at man blør som en rikelig mens i uker etterpå.. Så gode truser, bind og klær som er løse og myke er greit i starten

Og så er det helt, heeelt normalt å bli overveldet.. Det føles annerledes, kanskje føler man seg fanget (kan jo ikke dra noen plasser, hva om babyen begynner å gråte ustanselig på butikken, en typisk tanke hos meg ). Og at man aldri kan dra til frisøren igjen, eller få spise når man er sulten! Eller kanskje man ikke fikk den overveldende morsfølelsen man trodde man skulle få. Alt er like normalt! Og bare det å VITE det er godt. Man trenger ikke skamme seg over å føle at man ikke mestrer (med en gang), eller føler seg glad, eller blir sliten. Det er helt naturlig

----------

Det var noe av det jeg kom på i farta, mulig jeg redigerer og legger til litt etterhvert som jeg kommer på ting! Utrolig hvor fort man glemmer

Sist endret av Lita; 18-04-2016 kl 13:35.
Lita er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-04-2016, 13:42   #55
Sunny423
Medlem

Medlem siden: May 2015
Meldinger: 422
Sunny423 er på vei til noe stort.

Kjempefin liste Lita, tror den dekker det meste.
Det eneste ekstra jeg absolutt måtte ha var ammeskjold. I starten av ammingen er de gull verdt, for brystvortene blir garantert såre. De reddet ammingen for meg med begge jentene. Avent sine er fine. Kommer garantert til å ha de med i fødebagen.
Gammel 18-04-2016, 13:45   #56
Geitrams
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2007
Meldinger: 1,846
Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.Geitrams har en strålende fremtid.

Ja, jeg glemte selvsagt bilstol. Base er også veldig kjekt, slippe å knote med beltet hver gang.
Og smokk! En livsnødvendighet hos oss med barn med stort sugebehov. Hadde med på sykehuset med nr 2 og stappet i munnen med en gang jordmor forlot fødestua Sleit med å få eldstemann til å ta smokken fordi vi ventet med å introdusere den. Så jeg var smokk i fem måneder, og det fristet ikke til gjentakelse.
Gammel 18-04-2016, 13:48   #57
shinobi
Supermedlem

shinobi sin avatar

Medlem siden: Nov 2015
Meldinger: 1,370
shinobi er på vei til noe stort.

Tusen takk for kjempefin liste, Lita! Kjente skuldrene sank et hakk og jeg har nå et myyye bedre overblikk
Gammel 18-04-2016, 14:22   #58
Luca
Medlem

Luca sin avatar

Medlem siden: Feb 2016
Meldinger: 356
Luca er på vei til noe stort.

Flott liste Lita! Som snart 4barnsmor kan jeg signere på dt meste der.

Men vil også legge til brystskjold altså. Klarte meg uten sist, men spes med førstemann måtte jeg bruke det konsekvent i 3-4 uker. Var så sår!! Blodet rant fra sprekker!!
Sist kjøpte jeg faktisk de albueskjella de selger på apoteket (ekte skjell altså, fra sjøen). Puttet de på allerede på sykehuset, og det hjalp! Jeg ble ivertfall ikke sår! Så det skal gjentas!

Ullinnlegg er også et must for oss vintermammaer. Og kjøp store nok. Superviktig for å unngå brystbetennelse/trange melkeganger. Det er altså så vondt at jeg nesten begynner å grine av tanken.

Ammebher, selvfølgelig. Og engangsammeinnlegg - ta det med allerede på sykehuset. Jeg hadde et kjempeforbruk av de før det etterhvert stabiliserer seg.

Og litt flaskeutstyr er aldri dumt å ha i bakhånd. Man vet aldri hvordan amminga går, og låser det seg helt på en søndag f.eks så er det godt å ha en backupløsning i skapet.
Gammel 18-04-2016, 14:53   #59
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Ja, ammeskjold, flasker og kanskje en slik ferdig utblandet NAN pakke er alltid greit å ha i skapet for psykens skyld Jeg har prøvd ammeskjold med alle, men de vil ikke spise med de på. Og har opplevd det samme som dere, med blødende sår og tårer og snørr Det er forresten også en av tingene ingen forberedte meg på, husker jordmor "koblet" baben på på fødestua, og så lå jo jeg der og så på babyen.. I en times tid. Til hun kom inn igjen og ble helt forskrekka for at jeg ENDA lå med sugende baby på samme pupp Jeg ante jo ingenting om amming! Så når hun koblet babyen fra var jeg allerede sår og det blødde Så det var en veeldig dårlig start.. Hadde gjort seg med litt info om kort tid på hver pupp, heller bytte ofte i starten. I starten er altså de første dagene, da er ikke melka kommet, og brystene trenger å bli stimulert. Og det blir de uansett om baby suger 5 minutter på hver pupp døgnet rundt, enn 20 minutter. Men det blir litt sånn som med tørrjokking Dermed må man begrense traume på brystvortene litt..

Og ikke minst, barselstårene.. Som kommer ca. akkurat samtidig som man skal hjem fra sykehuset, og du står der skjelvende og lurer på hvordan du skal klare å ta vare på denne uskyldige sårbare lille bylten alene, gråter på tur ut av sykehuset, og stopper ikke før det er gått noen dager Også helt normalt (sukk altså hehe).
Gammel 18-04-2016, 19:54   #60
Moukemamma
Medlem

Moukemamma sin avatar

Medlem siden: Nov 2013
Meldinger: 466
Moukemamma vil raskt nok bli berømt.

Jeg lå to timer med baby på samme puppen etter han var født Lita.
Glad jeg har litt erfaring denne gang.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:26.