Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-01-2011, 08:19   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Har det vanskelig..

Sukk.. Det er så slitsomt om dagen. Har slitt med angst (depresjon) i noen år nå. Har hatt det bra når jeg har gått på medisiner. Men har samtidig jobbet mye med meg selv for å bli bedre. Vi ønsket å få et tredje barn og ble enige med legen om å prøve å slutte på medisinene. Det gikk helt fint de 2 første mnd av svangerskapet. Så begynte tankespinnet og angsten å komme tilbake.. Begynte da på fontex (som kan brukes i svangerskap), laveste dose. Men hverdagen er for tøff for hodet mitt. Blir veldig sliten av og ha det sånn. Jeg leser mye om emnet og går så og si daglige turer.Jeg prøver virkelig å gjøre mitt for å komme meg ut av dette. Det jo ikke ønskelig å gå på medisiner i svangerskapet heller.. Men så må jeg fungere med 2 barn fra før og jobb. Skal til psykolog, men det tar sin tid. Enda to uker igjen.
Måtte bare få ut litt frustrasjon. Kanskje det er noen med lignende opplevelser her?
  Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 09:39   #2
Jannamor
Seniormedlem

Jannamor sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,677
Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Har det vanskelig..

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrerte Vis post
Sukk.. Det er så slitsomt om dagen. Har slitt med angst (depresjon) i noen år nå. Har hatt det bra når jeg har gått på medisiner. Men har samtidig jobbet mye med meg selv for å bli bedre. Vi ønsket å få et tredje barn og ble enige med legen om å prøve å slutte på medisinene. Det gikk helt fint de 2 første mnd av svangerskapet. Så begynte tankespinnet og angsten å komme tilbake.. Begynte da på fontex (som kan brukes i svangerskap), laveste dose. Men hverdagen er for tøff for hodet mitt. Blir veldig sliten av og ha det sånn. Jeg leser mye om emnet og går så og si daglige turer.Jeg prøver virkelig å gjøre mitt for å komme meg ut av dette. Det jo ikke ønskelig å gå på medisiner i svangerskapet heller.. Men så må jeg fungere med 2 barn fra før og jobb. Skal til psykolog, men det tar sin tid. Enda to uker igjen.
Måtte bare få ut litt frustrasjon. Kanskje det er noen med lignende opplevelser her?
Har du gått til psykolog før? Det ville jeg tro siden du er diagnostisert, evt så har du en godt fastlege som har gitt deg medisiner og oppfølging.

Uansett da, så er svangerskap for mennesker med psykiske plager en veldig påkjenning og vi som alle andre gravide kan fint glemme hvor slitsomt det faktisk var fra gang til gang. Jeg er et levende eksempel på det selv.

Det er normalt og være redd, og engstelig og få tankespinn og angstlignende følelser når man ikke er plaget psykisk så hva da med oss som er det? jo vi får det jo enda enda sterkere. Så du skal vite at det du føler er så kjempekjempekjempenormalt!!! Ikke at det hjelper deg, men du skal vite at du ikke er alene.

Det er bra du skal til psykolog og to uker fra nå av er egentlig ganske så kjapt, da hastetimer feks ved selvmordsforsøk kan ta 6 mnd. Derfor jeg tror at du har litt hjelp i systemet

1.
og det er uansett mitt råd. BRUK det systemet og de du har rundt deg. Fortell om det (sånn som her) og til fastlege og dine nærmeste. Kun når du sier med ord hva du trenger kan folk hjelpe deg med det. Ingen kan lese tankene våre. kanskje du kan få noen samtaler til fastlegen om vedkommende er dyktig frem til psykologtimen? kanskje har de noen på dps du kan ringe til om det blir for ille?

eller kanskje er du sånn som meg som blir dårlig på kveld og natt og da helst på fredag? fordi da er ingen der som kan hjelpe?

og
2.
nei du MÅ faktisk ikke jobbe. det er absolutt ikke nødvendig. Du har to barn, mann? og familie, hus og heim OG du er gravid og attpåtil dette psykiske. det er faktisk nok og det er det viktig og annerkjenne. du skal IKKE slite deg ut på jobb. ingen kommer og takker deg for deg om du får deg en skikkelig knekk. ingen takker deg for at du ikke orker hjemmelivet og får det verre psykisk. Det å sykemelde seg derfra er kanskje veldig veldig viktig for å gi deg litt ekstra overskudd. og overskudd er alfa omega for å holde seg flytende når tankene kommer og tar deg. og for å ha litt overskudd ekstra til de to du har

3. behandlingsform. Jeg vet ikke hva du har erfaring med og hva du kommer til å få, men skjematerapi evt kognitiv terapi kan kanskje være noe å tenke på? For for meg betydde det rett og slett knagger og henge tingene på. denne tanken kommer for en grunn og det er den grunnen. Det er urasjonellt og ikke sannferdig. det gjør at kroppen og hodet mitt føler sånn og sånn. Om jeg derimot tenker sånn og sånn og gir det og det motargumentet svekkes den negative tanken. og dermed er det overvunnet.

det høres kanskje lett ut og det er det forsåvidt, men å komme dit er veldig vanskelig og kanskje ikke skjematerapi under graviditet er det beste, men konseptet! vite hvorfor tankene kommer, hva de EGENTLIG skyldes og hvordan du skal fjerne/minimere de.

4. har du prøvd flashcards?

altså. ofte har man en negativ tanke som er grunnen til at man får det verre psykisk. den kan ha mange variasjoner og grener med forskjellige emner som graviditet, selvfølelse, familieliv, kjæresteforhold, selvtillit har hvert sin hovedtanke. Om du kan spore denne tanken kan du på en god dag motargumentere for den

mitt da feks
graviditet;

jeg er redd for at noe går galt (dette skriver jeg på en side av et kort)
dette innebefatter
abort, senabort, blødninger, for tidlig vannavgang, dødfødsel, fødselskomplikasjoner, lite liv, utflod, migrene, svimling, uvi, hormonelle forandringer og sikkert mer og

på andre siden skriver jeg motargumenter

det er normalt og være gravid

kroppen har vært gravid før og klart det, så den klarer det igjen

det er 99% sannsynlighet for fullbårent barn (viktig og ikke skrive den negative prosenten)

det er 97% sannsynlighet for at vannet ikke går

stol på den friske intuisjonen

du har god oppfølging av lege og JM, de vet hva de gjør

alt var bra på UL (ene)
--
og når jeg får en negativ tanke om svangerskap så leser jeg dette kortet da, for det hjelper MEG å overkomme de negative tankene

det er derimot vktig at det er dine egne argument da.

ja dette er vel sikkert 5 a4 sider... så nå får jeg avslutte

http://bit.ly/e7Fdi9

Sist endret av Jannamor; 30-01-2011 kl 09:42.
Jannamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 10:09   #3
Uregistrerte
Gjest

Tusen tusen hjertelig takk for svar, Jannemor!!

Har gått til psykolog før, men vil gjerne bytte. Skal til en som driver med kognitiv terapi (privat). Har god kontakt med legen min, han er super, eneste minuset er at han ikke er så veldig for antidepressiva i svangerskapet.. Han har vært veldig optimistisk i forhold til meg og har ment at dette klarer jeg osv. Men jeg ser det nå at psykologen burde ha vært der fra første stund. Det var planlagt graviditet, har et sterkt ønske om et tredje barn, selv om jeg viste at det kom til å bli tøft for meg. Er ikke noe spesielt glad i å gå gravid, samt at de fødslene jeg har hatt har vært veldig traumatiske for meg.

Når det gjelder jobb, så er det veldig bra for meg. Jeg vil helst være i jobb, for da har jeg det masse bedre. Går jeg mye hjemme løper tankene løpsk. Er nesten redd for at jeg skal få bekkenløsning eller noe slik at jeg må bli sjukemeldt.

God ide med disse kortene! De skal jeg lage meg.

Har du brukt medisiner i svangerskapene dine?
  Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 11:21   #4
Jannamor
Seniormedlem

Jannamor sin avatar

Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg bruker ingen medisiner overhodet. Men det er mye fordi jeg ser hva pillemisbruk kan gjør med en mor (min mor) så jeg er totalt motsander. Jeg ville gjerne kvitte meg med grunnen i stedet for å dempe symptomene med medisin. men nå er jeg spesiell akkurat der da. Synes medisin er bra for de som trenger det.

nei som du sier er det viktig å finne en balanse som passer for deg og din familie, og ja du burde ha tettere oppfølging under svangerskap, når du vet at det blir tøft.

kognitiv terapi er bra, eller jeg synes ikke det er like bra som skjematerapi, men det funker bra som støttesamtaler og under svangerskap. det blir nok bra det der ja

Gammel 30-01-2011, 13:58   #5
Uregistrerte
Gjest

Huff. Kjedelig erfaring.

Nei, det beste er selvfølgelig ikke medisin, men av og til så har en ikke sjangs uten desverre.

Har aldri hørt om skjematerapi..
  Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 15:27   #6
Kine
VIP-medlem

Kine sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ved Lillestrøm
Meldinger: 7,878
Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.

Har ingen råd el.
Ville bare gi deg en klem, jeg
Husk, du er ikke alene om å ha det vanskelig og blir ikke den siste.
Kanskje har du en søt jordmor du kan prate litt med?

Opp med hodet jente

Magegalleri (Amori fra SG)
Kine er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 15:30   #7
Jannamor
Seniormedlem

Jannamor sin avatar

jeg synes ingen skal ha dårlig samvittighet for å bruke medisin, det er en grunn til det og når mammaen har det bedre får babyen det bedre. om man kan bytte til en type som ikke er skadelig for babyen er det supert, men har man familie og to barn så må man gjør det man må

Gammel 30-01-2011, 15:31   #8
Kine
VIP-medlem

Kine sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ved Lillestrøm
Meldinger: 7,878
Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.Kine har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Jannamor Vis post
jeg synes ingen skal ha dårlig samvittighet for å bruke medisin, det er en grunn til det og når mammaen har det bedre får babyen det bedre.
Enig

Magegalleri (Amori fra SG)
Kine er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 16:15   #9
Libchen
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 386
Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.Libchen har mye å være stolt av.

Du er ikke alene

Jeg har også slitt med angst i svangerskapet. Var værst i førsten for min del. Har sluppet medisiner men går til psykolog hver 2'dre uke og det hjelper mye.
Siste del av andre og nå i 3 trimester har jeg hatt det mye bedre, men noen ganger kommer tankene snikende. Har en mann som har en fantastisk god armkrok som er god å søke trøst og gråte i

Libchen er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2011, 16:48   #10
Bella24
Veteranmedlem

Bella24 sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 3,037
Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.Bella24 har et ubeskrivelig bra rykte.

trenger du medisinene for å ha det bra, bør du ikke kutte dem ut. Jeg har to svangerskap bak meg på seroxat. I det første trappet jeg ned og sluttet helt med medisinene, det gikk 2 dager og jeg ble kjempesyk. Det hele endte i sykehusinnleggelse fordi jeg ikke fikk i meg mat og bare kastet opp. (hadde ekstrem svangerskapskvalme i tillegg) Men jeg sliter også med spiseforstyrrelser når jeg blir psykisk syk. Det ble da bestemt at jeg skule begynne på seroxat igjen, og ting ble kjapt bedre. Etteruke 17 var jeg i toppform igjen.
I neste svangerskap gikk jeg på pillene hele tiden og det gikk finfint.
Og det samme gjør jeg nå. Jeg har det bra, og da har den lille i magen det bra også.

Så jeg sier bare: tenk på deg selv først og fremst. Er helsa di dårlig, har ikke den i magen det bra heller.

Lykke til!

Sladrer med Babyklar, Mummimamma2010 og Catmam.
Bella24 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:40.