Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > SnartPappa
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-04-2006, 23:39   #1
Scrat
Gjest

Meldinger: n/a
Baby og hund

Da var det tid for første spørsmål...

Vi har for ca 2 mnd. siden fått en valp. Den oppfører seg akkurat som en baby, dvs sover, spiser og tisser der den ikke skal tisse.

Spørsmålet er hva vi skal gjøre den dagen barnet kommer i hus. Jeg har hørt litt med andre som har hatt hund og baby i huset samtidig, men er litt usikker på hva som er beste fremgangsmåte. I og med at hunden er så ung når babyen kommer vet jeg ikke om vi stoler nok på den til å "slippe den løs" med babyen. Faren ved å holde for mye igjen er jo at hunden blir sjalu på babyen.

Noen som har noen erfaringer med og tips om sånt?
  Svar med sitat
Gammel 17-04-2006, 11:38   #2
Suhamimannen
Gjest

Sv: Baby og hund

Hei og velkommen!

Har ikke noen god oppskrift på "problemet" ditt, men har opplevd noe av det samme. Da storesøster kom til verden , hadde vi og hund. Dog var det ingen valg, men en 7år gammel tispe.

Når jeg sitter å tenker tilbake på det nå, kan jeg ikke si at vi gjorde noe spesielt. Vi lot hunden få lukte, og oppføre seg som tidligere, men vi lot aldri hund og barn være alene i samme rom! Ganske raskt fikk hunden en eller annen form for morsfølelse, og passet alltid godt på når andre mennesker var på besøk..

I starten brukte vi en reiseseng som "slappe-av-område" til storesøster, og da kunne jo hunden lukte så mye den ville uten å bli "innpåsliten"..

Det finnes sikkert noen som har noen bedre "oppskrifter" enn meg, men jeg tror det viktigste er at dere lar hunden få være delaktig i det hele. Så fort dere forandrer dere stort, eller holder noe "hemmelig", kan problemene komme.. Det kommer selvfølgelig mye ann på rasen og. Vår hund var noe av det mest bedagelige og rolige jeg har vært borti, men det finnes jo hunder i motsatt ende av skalaen og..
  Svar med sitat
Gammel 17-04-2006, 12:05   #3
Scrat
Gjest

Takk for svar!

Ja det er vel kanskje greit å la valpen finne ut av det selv, men under tilsyn . Hun er jo nesten ett år når babyen kommer så da får håpe hun skjønner forskjell på baby, barn og voksen. Jeg vokste opp med hunder, og får høre litt hvordan mine foreldre taklet det også.

Hunden er en Berner Sennen, som i utgangspunktet er en rolig rase, og valpen har til nå vært veldig rolig (til valp å være)
  Svar med sitat
Gammel 17-04-2006, 13:28   #4
brukern@vn
Gjest

Vi har et vennepar som fikk baby når valpen var litt over ett år. De lar hunden være med under stell og alt annet, men lar ALDRI hunden være alene med babyen. Hunden takler det veldig bra, og føler veldig ansvar ovenfor ungen

Selv er jeg ikke vant til hunder, og aner ikke noe om hva man bør og ikke bør. Men, jeg ville nok sett ann rasen ja.....
  Svar med sitat
Gammel 19-04-2006, 19:30   #5
M.A.F
Gjest

Golden retriever er ikke den mest stabile rasen....
Vi hadde det når lillesøster kom til verden, og noe mer sjalu hund skal du lete lenger.... Bikkja var regel rett skummel!
  Svar med sitat
Gammel 20-04-2006, 00:16   #6
Scrat
Gjest

Ja, det finnes jo flere skrekkeksempler. Det er uansett farlig å stole for mye på hunder. Det er tross alt dyr som ikke resonerer. Får bare håpe ikke vår valp blir sjalu, og vi må iallefall gjøre vårt for å legge til rette for at den skal føle ansvar istedenfor sjalusi.
  Svar med sitat
Gammel 30-04-2006, 18:32   #7
frosken
Gjest

Vi har også en hund i huset. Veldig rolig og behagelig, og ordentlig vant med småbarn i og med at den er like gammel som den eldste niesen min. Men å la hunden være barnevakt alene? Neppe. Ikke mens pappa er på do en gang.
Den er forresten en god blanding av litt av hvert. Tror det er litt labrador og litt border-collie iallfall. Har fått høre at de rasene er trygge og fine raser. Vår gir iallfall ikke lyd fra seg overhodet. Men det ble litt sjalusi da ilderen kom i hus også... så vi får da se hvordan hun takler å bli "storesøster"
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:41.