Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Kosthold, trening og helse > Røykekutt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 22-10-2007, 01:39   #1
iselinn
Gjest

Meldinger: n/a
lei_seg hvorfor gjør folk det VÆRRE????? (sorry språket i dette innlegget)

ADVARSEL: dette innlegget kan om mulig på rette hårsåre tiden oppfattes som negativt mot røykere... DET ER IKKE HENSIKTEN! jeg bare trenger å blåse ut litt.....håper det er greit for jeg trenger det...

blir så sint at jeg kunne eksplodere!!! har vært røykfri siden jeg fant ut av svangerskapet i medio mars, det var mildt sagt et HELVETE å slutte, men på underfundig vis klarte jeg å slutte...ikke bare er det det jeg har sagt til meg selv alle årene jeg har røykt at "når jeg blir gravid skal jeg IALLEFALL klare det...om ikke før..." og det ble ikke før.....
men og er det "forventet" av hele resten av verden..

men til dem har jeg lyst å si BUG OFF, jeg lever for f*** mitt liv, og klarer det helt fint på egenhånd uten allslags moralprekner...) slapp heldigvis for mange av dem siden jeg klarte å slutte rimelig kjapt, men jeg kjente det KOKTE inni meg (gjør det ENNÅ) når de maste... mas og tyt forårsaker en eneste ting, og det er at man tenker på røyk... det blir som med snopesyke ikkerøykere... si sjokolade så er de snopesyk igjen...samme sak,bare annen "ting"...likevel tror de at det blir bedre når de trakker meg i ræven hele dagen og hver halvtime sier "guuuu kor flink du e i dag og ikke røyker....UNNSKYLD MEG!!! jeg prøver å tenke på NOE ANNET enn røyk her takkskaldufaenmegha!
for til slutt å ikke klare å ta fokuset vekk og heller gå ut og ta tre trekk... tre trekk som kunne vært unngått om de hadde klart å stenge trynet... og så kom samvittigheten og gråteriene...og da måtte resten av røyken til pers for at jeg ikke skulle slå hull i en vegg.....

men til tross for tyt og mas og røykesug og fandens oldemor, var jeg røykfri etter 1-1,5 uker...husker ikke riktig...fortrengt den tiden... (da hadde jeg fra 3mnd i forveien allerede kuttet ned til det mildeste jeg kunne finne, for planen var å slutte uansett...(lure meg selv?) tullerusken i magen var bare det siste "sparket" jeg trengte for å komme i mål...)

så kommer det som liksom skulle være "solskinnshistorien"...yeah right...verste tiden hittil spør du meg...

MEN...at man har klart å slutte å røyke betyr ikke at man ikke er sårbar, og det i laaaang lang tid etterpå... (var det ikke folk som hadde prestert å sprekke etter 6ÅR??? )
og nå går pokkeren meg de samme folkene (røykerdelen av vennegjengen) som var med på å moralpreke til jeg fikk gnagsår i øregangene (for joda, de røykte,men de kunne kjefte på meg for jeg var gravid...det var ikke dem, da var det lovens lange arm i allslags sko med en gang...og røyken i hånden...fantastisk...)

og røyker meg opp i trynet! er de på besøk spør de om jeg ikke kan være med ut og holde med selskap, og møter jeg dem på senteret/andre steder ja da er det ut og blåse faenskapet i trynet på meg....TROR de at med en gang man har kommet over første kneiken så er man "kurert"??? hokus pokus liksom??? NEIII! selv nå 7 laaaange måneder etter frister det like mye...

gudskjelov, jeg slipper suget når jeg står opp, etter maten, på rusleturen, før leggetid, midt i filmen osv osv og kommer gjennom dagene uten å unne røyken så mye som en tanke, hverdags når jeg er vekke fra røykere føler jeg meg som en ikkerøyker... MEN når jeg kjenner lukten, da melder det seg...så til de grader!!
men ingen gidder å ta hensyn! Sitter her og griner no for jeg er så forbanna + røykesugen + dritredd for å sprekke....
for min del må hvem som helst røyke hva som helst...bare ikke hvor som helst...... jeg syns det står litt respekt av at jeg har klart å slutte, men selvfølgelig..sånn "alle" andre ser det så er det vel ikke så mye, for det er jo forventet...

vi røykende mothers to be er samfunnets kviser på rumpen for vi er jo så fæææle..selv er de ikke fæl, det er jo bare seg selv de skader...

FEIL! så lenge de stiller seg opp rett utenfor innganger så man kommer hverken ut eller inn uten å trå igjennom en røyksky tilsvarende en 10pakning eller står utenfor huset ens og røyker uten å lukke døren så halvparten kommer inn i huset (jaffal lukten...og det er den som er problemet for det er den som vekker villdyret...) så er det ikke bare seg selv de skader! de risikerer å ødelegge et livsprosjekt...for å være eks-røyker er et livsprosjekt...det er så mye lettere å ta et steg tilbake til den trygge grunnen...mens tilværelsen som eks-røyker ser mer ut som en hengebro og avgrunnen under fører til jordens indre...hvor vil man helst være? det syke er at har man først klart det blir man somregel stolt nok til å si at "jeg trives her på broen min jeg..."
men man er litt redd.....og lurer på om vaierene holder....og de dagene man undrer mest på om vaierene holder så bør de som fortsatt står på den trygge grunnen ikke komme og si det at "det er tryggere her..." for det er sånn det føles...

så til alle dere som prøver å slutte: fatt mot...har man kommet over kneiken føler man en stolthet uten like, og man har LOV! man SKAL være stolt for veien har vært hard...

til alle dere som ikke har klart å slutte å røyke: SLUTT å se ned på deg selv!!! jeg vet det er STOR sjanse for at du gjør det (been there,done that og det har også en rekke andre...),det er det ingen grunn til.
For du har ikke IKKE klart det, du har bare ikke kommet dit ennå... når du kommer dit vil bare tiden vise...
men jeg vil komme med en liten oppfordring... mens du er underveis, ikke ødelegg livsprosjektet til noen andre med å friste dem,mennesker er svake, tidligere røykere er enda svakere.........

om noen spør meg om jeg røyker sier jeg nei... for jeg gjør jo ikke det, ikke pr idag...
men om noen spør meg og jeg ER en røyker, svarer jeg faktisk ja... for jeg vet at så lenge jeg en gang har stått på den trygge grunnen og nå befinner meg over en avgrunn er det aldri en umulighet for at jeg heller ønsker å kjenne jord under bena igjen enn å stå og vakle hvor jeg befinner meg idag.............om jeg fortsetter å være ufrivillig passiv røyker...

beklager at jeg har brukt et mindre pent språk i dette innlegget, og jeg håper ikke jeg har sagt noe "ulovlig" i denne delen av forumet, for jeg mener ikke med dette å være "skinnhellig" på noe vis, jeg er jo en av dere! og jeg tror jeg skal legge 10år bak meg før jeg skal kalle meg "ikke-røyker"...inntil det er jeg "foreløpig røykfri"....

Jeg bare trengte å blåse ut littegrann, og det hjalp, jeg kjenner nå jeg har skuldrene på nesten normal-nivå, og jeg har ikke lenger lyst å stikke på bensinstasjonen og kjøpe røyk...

Ønsker alle på denne delen av forumet lykke til videre med røykeslutt,for de som ønsker det, røykekutt for de som velger det og ellers svangerskapet og fødselen.... takk for at du tok deg til til å lese dette her... :

Sist endret av iselinn; 22-10-2007 kl 01:51.
  Svar med sitat
Gammel 01-11-2007, 13:46   #2
løv
Gjest

Sv: hvorfor gjør folk det VÆRRE????? (sorry språket i dette innlegget)

Uff!!! Kjenner meg igjen av mye her... Jeg også kan klare med leeeenge uten, hvis jeg ikke blir fristet av andre. Men så fort jeg kjenner lukta kommer suget med én gang!!!

Nå den siste uka har jeg derimot blitt så kvalm av at andre lukter røyk (må nesten snu meg vekk) så jeg trapper ned til å forhåpnetligvis slutte helt om ikke så lenge...

LYKKE TIL, til deg og alle andre i samme båt som oss
  Svar med sitat
Gammel 02-11-2007, 09:54   #3
Klemmen
Supermedlem

Klemmen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 671
Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.Klemmen har mye å være stolt av.

Jeg har faktisk aldri likt røykelukt, men synet av det derimot! Får så sinnsykt lyst på røyk når jeg ser andre røyke!

Stå på jenter, dette klarer vi!
Gammel 02-11-2007, 10:18   #4
Lille Ru
VIP-medlem

Lille Ru sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Hundremeterskogen
Meldinger: 5,069
Blogginnlegg: 5
Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.Lille Ru har et ubeskrivelig bra rykte.

Det er ingenting som er så festlig for ikke-røykere, tidligere røykere, eller for så vidt bedre-vitere-men-fortsatt-røykere å blande seg inn i som gravide som røyker eller har sluttet å røyke.
Jeg antar at det for noen er godt ment når de lurer på hvordan det går med røykeslutten, veldig mange bryr seg genuint og ønsker å støtte den som har sluttet, mens andre igjen kun er ute etter å dømme en nord og ned - og atter andre tror at når man har sluttet å røyke så er man kvitt alt av røykesug og hva_har_du.

Det er ikke lett; se på røykerne der de står rett foran inngangspartiet til jobben/legesenteret/kjøpesenteret/hvor_som_helst og hvordan de sjelden tar hensyn i det hele tatt.

Jeg har røyk selv, sluttet mange ganger, deriblant da jeg var gravid med Knotten, men begynte igjen. Sluttet tidligere i høst etter å ha forberedt det leeeenge, så jeg tror nok at jeg vet hva jeg snakker om.

Det er STOR forskjell på å slutte fordi man har forberedt seg på det, planlagt det og er skikkelig motivert, og å slutte fordi man er gravid. Sistnevnte variant kommer kanskje litt bråere på enn man hadde tenkt, og man klarer nok å slutte, men ender med å gå gjennom hele svangerskapet og vente til ungen er ute og man har sluttet å amme for å kunne ta neste røyk. Det er en kortsiktig røykestopp å slutte på den måten, mener nå jeg.
Det er godt mulig det bare er noe jeg sier til meg selv for å lulle meg inn i at det er heeelt normalt, men jeg velger å tro at det gjelder mange andre også.

Kjære iselinn; du har vært kjempeflink! Du har tatt et valg for å gjøre starten på livet til den lille i magen så god som du kan, og det skal du ha masse skryt for!
Venner som ikke tar hensyn er dårlige venner slik jeg ser det; vær sterk - si nei til å bli med ut og røyke - stå for det valget du har tatt, dette klarer du!

Gammel 10-02-2008, 05:34   #5
iselinn
Gjest

sniker litt fra nybaktmamma for å mase litt til...

joda,her går det bare bedre og bedre...men fortsatt opplever jeg at folk tenner røyken og nærmest blåser i trynet på meg, og i flere tilfeller når jeg har ungen på armen!!! det er fremdeles helt totalt uten hjerneaktivitet tydeligvis...jaja...
men en ting er sikkert,i midten av neste måned skal det feires 1års røykfri dag (jess, her skal det da FEIRES med kake og alt! SÅ flink føler jeg meg... ) og om ni år skal jeg ha 10års dagen...sådeså! hvordan går det med dere da? håper ikke noen følte jeg var teit nå,at jeg blåser ting for mye opp,jeg er bare uhorvelig stolt av meg selv (for første gang ever..)

lykke til videre alle sammen!
  Svar med sitat
Gammel 24-05-2008, 10:03   #6
Meo
Veteranmedlem

Meo sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Larvik
Meldinger: 3,242
Blogginnlegg: 30
Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.

Du har vært rå flink!

Jeg sitter her selv. Røyksugen som bare fy, men har lovet babyen i magen av jeg aldri skal ta en røyk til hvis h*n bare overlever!
Det er utrolig vanskelig... Det er litt flaut, men jeg er helt på gråten fordi jeg har så lyst på røyk

jan '06
juli '10

Fellesdrømmen brast 8+0, 24. august 2016

Hvordan jeg takler det og livet ellers?
www.forfatterfrue.no
Meo er logget av   Svar med sitat
Gammel 24-05-2008, 13:14   #7
lismarkajente
Gjest

Flink du er...håper at jeg også klarer å holde meg unna denne gangen..stå på!!!
Klem fra tobarnsmor med tredjemann på vei
  Svar med sitat
Gammel 28-05-2008, 11:40   #8
Lille-my
Gjest

Så flink du er!!!Jeg har ikke greid å slutte ,men jeg har trappet veldig ned. har dårlig samvittighet for at jeg ikke har greid å slutteennå. men , men jeg jobber med saken.
  Svar med sitat
Gammel 28-05-2008, 11:44   #9
Tidl. bruker
Gjest

Jeg er og i ferd med å slutte å røyke.. har igjen 5 røyk, og når de er borte...så er det STOPP!

Samboeren min er og med denne gangen, så jeg håper det blir lettere når vi er to.

Jeg røyket i svangerskapet med første barnet, og sluttet litt under halvveigs i andre.. denne gangen skal jeg klare det tidlig!!!

Siden jeg ble brått og uventet gravid hadde jeg ikke sjans til å slutte før, og siden den siste uken har vært preget av MASSE usikkerhet så har jeg vel røyket omtrent mer enn vanlig... men nuh er det snart slutt!
  Svar med sitat
Gammel 28-05-2008, 19:58   #10
Meo
Veteranmedlem

Meo sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Larvik
Meldinger: 3,242
Blogginnlegg: 30
Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.Meo har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Lila Vis post
Jeg er og i ferd med å slutte å røyke.. har igjen 5 røyk, og når de er borte...så er det STOPP!

Samboeren min er og med denne gangen, så jeg håper det blir lettere når vi er to.

Jeg røyket i svangerskapet med første barnet, og sluttet litt under halvveigs i andre.. denne gangen skal jeg klare det tidlig!!!

Siden jeg ble brått og uventet gravid hadde jeg ikke sjans til å slutte før, og siden den siste uken har vært preget av MASSE usikkerhet så har jeg vel røyket omtrent mer enn vanlig... men nuh er det snart slutt!
Kan signere nesten alt! Jeg har mistet 3 ganger før, derfor burde jeg jo klare å slutte enda enklere nå, men fy søren så vanskelig det er Jeg trodde jeg kom til å miste denne gangen også, derfor vært kjempe usikker, redd og lei meg. Vet med stor sannsynlighet nå at det kommer til å gå bra, så jeg MÅ jo bare slutte. Men dette er vanskelig altså...

Men dere, tror dere det ligger noe i at det i starten er bedre å ta en røyk i stedet for å bli veldig stresset? Eller er det bare en unnskyldning røykende gravide har funnet på?

jan '06
juli '10

Fellesdrømmen brast 8+0, 24. august 2016

Hvordan jeg takler det og livet ellers?
www.forfatterfrue.no
Meo er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:49.