Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-07-2011, 16:37   #1
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 995
Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.
Svangerskapsdiabetes - hva nå?

Jeg tok glukosebelastning i forrige uke etter å ha levert urinprøve med sukker på 3+.
Glukosebelastningen viste et blodsukker på 8,1 og jeg har derfor "redusert glukosetoleranse" i følge fastlegen.

Jeg synes jo dette var en lei beskjed å få, men jeg er 37 uker på vei, så dette SKAL bli en kortvarig komplikasjon

Men hva nå? Er det sannsynlig at jeg blir igangsatt før/ved termin?
Babyen følger sin egen vekstkurve og har en normal vekt per i dag (ble estimert til 3,4 kg sist uke og ca. 4 kg ved fødsel).

Jeg skal til samtale om kosthold hos fastlege på torsdag, og kan sikkert få svar på masse spørsmål da, men siden det er bare mandag i dag, trenger jeg å få noen solskinnshistorier før den tid...

Forøvrig er jeg også pasient ved Ahus og endokrinologisk der pga. hypofysetumor (prolaktinoma), og er under nøye oppfølging allerede. Jeg skal ta kontakt med dem i morgen og informere.
Gammel 05-07-2011, 09:17   #2
MY77
Supermedlem

MY77 sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: bærum
Meldinger: 365
MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.MY77 er fantastisk mot andre.
Sv: Svangerskapsdiabetes - hva nå?

i og med at det bare er 3 uker til fødsel skjer det nok ikke mye nei... det viktigste er at du får ned blodsukker og det er enkelt og greit og kutte ALT sukkerinntak! fikk du utstyr til å måle nivået selv?

jeg har nedsatt toleranse, både når gravid og ikke, og klarer foreløpig å kontrollere nivået ved matinntak. feks er rå grønnsaker gull verdt når lysten på søtt melder seg

du vil nok få kontrolltime noen uker etter fødsel,for å sjekke om nivået har stabilisert seg.
dette går finfint!

2000,57/4880
2008,58/4960
desember keiser 56/5310

[font=Comic Sans MS] med kosmokula
MY77 er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 10:33   #3
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av MY77 Vis post
i og med at det bare er 3 uker til fødsel skjer det nok ikke mye nei... det viktigste er at du får ned blodsukker og det er enkelt og greit og kutte ALT sukkerinntak! fikk du utstyr til å måle nivået selv?

jeg har nedsatt toleranse, både når gravid og ikke, og klarer foreløpig å kontrollere nivået ved matinntak. feks er rå grønnsaker gull verdt når lysten på søtt melder seg

du vil nok få kontrolltime noen uker etter fødsel,for å sjekke om nivået har stabilisert seg.
dette går finfint!
Jeg har kjøpt inn gulrøtter!

Nei, jeg fikk bare en tlf. fra legekontoret i går og skal til time 7.juli, så regner med at jeg får med blodsukkerapparat da.

Godt å høre at du klarer å kontrollere vhja. kosthold

Men blir jeg igangsatt, mon tro?
(Noe jeg frykter...)
Gammel 05-07-2011, 10:45   #4
ally!
Supermedlem

ally! sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 1,272
Blogginnlegg: 14
ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.ally! har et ubeskrivelig bra rykte.

Oj, Della - dette hadde jeg ikke fått med meg før nå. Veit veldig lite om dette, men vil bare gi deg en god

Hvis det blir igangsettelse så går det nok helt fint, skal du se... regner med du får svar på alt du lurer på når du har time nå på torsdag

Tenk - snart er du MAMMA!!

Utstyrstråd
ally! er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-07-2011, 10:50   #5
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av ally! Vis post
Oj, Della - dette hadde jeg ikke fått med meg før nå. Veit veldig lite om dette, men vil bare gi deg en god

Hvis det blir igangsettelse så går det nok helt fint, skal du se... regner med du får svar på alt du lurer på når du har time nå på torsdag

Tenk - snart er du MAMMA!!

Takk for klem, trengte den! Føler at jeg får tildelt min dose diagnoser...

Om jeg ikke får svar på alt under legetimen på torsdag, får jeg det nok om en uke når jeg har time på Ahus igjen.
Prøvde å ringe fødepoliklinikken på Ahus nå, der har de mye å gjøre i dag... Tror jeg lot det ringe i 5 min uten å få svar.

Håper babyen kommer av seg selv fort som svint nå
Gammel 05-07-2011, 11:11   #6
Maya1972
Seniormedlem

Maya1972 sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Hordaland
Meldinger: 919
Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.Maya1972 har et ubeskrivelig bra rykte.

Vil først og fresmt bare få gi deg en
Ikke noe kjekk beskjed å få: fikk samme for 3 mnd siden.
Bare at jeg må ta insulin i tillegg.
Jeg får ikke gå lenger enn uke 38 pga stor baby i seteleie.
Men her er det store forskjeller ute og går.
Ønsker deg lykke til i innspurten: det går helt bra skal du se.
Gammel 05-07-2011, 11:35   #7
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Maya1972 Vis post
Vil først og fresmt bare få gi deg en
Ikke noe kjekk beskjed å få: fikk samme for 3 mnd siden.
Bare at jeg må ta insulin i tillegg.
Jeg får ikke gå lenger enn uke 38 pga stor baby i seteleie.
Men her er det store forskjeller ute og går.
Ønsker deg lykke til i innspurten: det går helt bra skal du se.
Takk, og en stor tilbake. Ønsker deg masse lykke til, også, Maya1972.

Min baby har festet hodet og ligger klar til "launch", men er jo spent på om jeg vil bli igangsatt pga. sv.skapsdiabetesen. Vi får bare se.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:17.