Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-07-2011, 20:23   #1
MammaSprett
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 5
MammaSprett er på vei til noe stort.
kidoki 17 uker på vei - og livmorhalsen er bare 1,5 cm...

Har hatt en operasjon og fjernet store deler av livmorhalsen... Så mye at de ikke kan sy på den ringen (er det cerclage det heter?)!
På kontrollen min for 3 uker siden var livmorhalsen 1, 9 cm - sist uke var den på 1,5 cm...
Er så redd for å miste - men legen min sier at på UL vises det ingen tegn til modning av livmoråpningen...og det er visst positivt

Men har jo skjønt at jeg har et høyrisikosvangerskap - og synes det er mentalt tøft!
Gynekologen min har ringt bl.a Riksen for å forhøre seg om evt forebygging av abort/prematurfødsel... Men de sier at man skal ta det med ro - og ikke løfte, støvsuge osv osv.
Men sengeleie har de visstnok gått bortifra.

Er det noen andre her inne som vil dele sine erfaringer med meg?
Er interessert i å høre hva slags råd dere får fra deres lege...
MammaSprett er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-07-2011, 18:12   #2
MammaSprett
Juniormedlem

Sv: 17 uker på vei - og livmorhalsen er bare 1,5 cm...

Er det ingen på dette forumet som kan svare meg
Gammel 27-07-2011, 19:08   #3
Franka83
Medlem

Franka83 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Trondheim
Meldinger: 158
Franka83 vil raskt nok bli berømt.Franka83 vil raskt nok bli berømt.

Sorry jeg har ingen kunnskapp til slike situasjoner, sikkert få her som har. Slik du sa selv at du har høyrisiko svangerskap, så jeg tror du bør høre på det legen din anbefaler fordi han har oversikt og forståelse over hva slags fare kan forekomme akkurat i din situasjon. Og derfor han som vet best hvordan å forebygge mulige komplikasjoner.
Lykke til!
Franka83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-07-2011, 19:53   #4
MammaSprett
Juniormedlem

Selvfølgelig skal jeg høre på legen min....
Men så er det en gang sånn at det er godt å høre fra andre som har vært i samme eller lignende situasjon.

For alle leger sier ikke det samme - og alle leger har heller ikke det samme synspunkt på en og samme situasjon.
Derfor kunne jeg så gjerne ønske at noen kunne svare litt
Gammel 27-07-2011, 20:04   #5
Beate86
Supermedlem

Beate86 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vestlandet
Meldinger: 965
Blogginnlegg: 2
Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.Beate86 har en strålende fremtid.

Hei MammaSprett

Jeg skjønner godt at du syntes dette er mentalt tøft. Hadde nok følt det på samme måte hvis jeg var i din situasjon. Jeg har ikke vært borti noe slikt selv, men jeg vet det er/har vært noen jenter/damer her inne med samme problem. Håper virkelig at de kan svare deg, godt med svar fra andre som har vært borti dette.

Hvor ofte skal du kontrollere livmorhalsen?

Håper alt går bra og at du får en stor og ferdig baby

Gammel 27-07-2011, 21:16   #6
MammaSprett
Juniormedlem

Nå har jeg komme til uke 19 +
Går fast hver 2. uke nå - så jeg føler jeg blir fulgt godt opp! Tenker det blir oftere kontroller om det blir forandringer videre...
Gammel 27-07-2011, 22:39   #7
Franka83
Medlem

Franka83 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sted: Trondheim
Meldinger: 158
Franka83 vil raskt nok bli berømt.Franka83 vil raskt nok bli berømt.

Har du forsøkt å gå til privat lege/gyn? For å få "second opinion" ? Kansje det er noe du kan vurdere. Det er riktig at leger pleier å ha forksjellige menninger, hvis du er i tvil om noe det er smart å ta kontakt med annen lege. Håper det order seg for deg. Ønsker masse lykke med graviditet. Klem
Franka83 er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-07-2011, 22:56   #8
nelly73
Supermedlem

nelly73 sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 697
Blogginnlegg: 12
nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.nelly73 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er en av de som har født prematur pga kort livmorhals, jeg fikk utført en konisering pga grove celleforandringer som har gjort at jeg har fått svikt i livmorhalsen i ettertid. I mitt andre svangerskap ble livmorhalsen målt til 1,3 i uke 28 og jeg fikk da lungemodingssprøyte og beskjed av min gyn om å ha sengeleie hjemme. Jeg lå mesteparten av tiden men vannet gikk etter 1 uke og jeg ble da innlagt på sykehuset. Pga infeksjon ble fødselen satt igang etter 3 dager så jeg fødte 29+2. I mitt siste svangerskap begynte livmorhalsen å svikte allerede i uke 14 så jeg fikk da satt på cerclage, den ble fjernet i uke 35 men jeg fødte ikke før uke 39

Det er noen tøffe uker du har foran deg nå, men av erfaring av de jeg har pratet med og ikke minst lest om her inne på sm så ville jeg hatt mest mulig sengeleie hadde jeg vært deg. Jeg vet at det er veldig delte meninger blant leger om det, men de jeg vet om har komt langt i svangerskapene med sengeleie. Noen har også vært på sykehuset i mange uker med strengt sengeleie og har komt seg ganske nærme termin før de har født.

Lykke til med resten av svangerskapet

nelly73 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-07-2011, 08:24   #9
lillesnuppa
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 14
lillesnuppa har en aura rundt seg.lillesnuppa har en aura rundt seg.lillesnuppa har en aura rundt seg.

Hei. Jeg var i samme situasjon i fjor. Min livmorhals er konisert og ble målt til 1,7 cm i uke 20. Jeg fikk da beskjed om å ta det med ro og ligge mest mulig for å avlaste den. Livmorhalsen er dynamisk, fikk jeg beskjed om, så ved lite belastning kan den bli lengre igjen. Jeg ble innlagt med 7 mm livmorhals i uke 28 (og fikk lungemodningssprøyter), og ble på sykehuset med sengeleie til uke 34, da de skrev meg ut igjen. Tok det helt med ro hjemme i to uker, og begynte å bevege meg som vanlig i uke 36, da tok det to dager, så fødte jeg en velskapt gutt.
Ønsker deg lykke til- vet hvor tøft det er psykisk.
Stor klem.
lillesnuppa er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-07-2011, 08:44   #10
esmeralda
Supermedlem

esmeralda sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østfold
Meldinger: 1,333
Blogginnlegg: 6
esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.

Sorry, har ikke sett denne før.
Jeg har mistet 3 grunnet cervixinsufficiens/kort livmorhals, men hos meg så er det en medfødt svakhet og ikke conisering som er årsaken. Har nå en indre cerclage, noe som også kunne ha vært en mulighet for deg. Men da må man ha diagnostisert problemet enten før du ble gravid eller på ett langt tidligere tidspunkt i svangerskapet.
Vil bare si som Nelly og lillesnuppa at jeg nok ville forsøkt å ligge mest mulig selv om legen ikke sier det. Faktum er at det ikke er bevist til å ha effekt i studier, men jeg ville nok heller vært på den sikre siden enn ikke. I mange andre land så anbefaler fortsatt legene sengeleie ved kort LMH. Så det å avlaste LMH er absolutt ett poeng, og jeg vet om mange som har kommet veldig langt med dette!
Ett veldig positivt tegn er jo at det ikke er tegn til modning innenfra, og forhåpentligvis vil dette fortsette.
Ønsker deg masse lykke til videre!!

Bloggen min
esmeralda er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:16.