Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om svangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-04-2003, 18:38   #1
MokkMokk
Veteranmedlem

MokkMokk sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,411
MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.
Question Oppskrift på stoore muffins?

Du vet, muffins i store muffinsformer, kalles de amerikanske tro?
Har akkurat bakt Freia's "muffinsmix" - store muffins, og syns disse var kjempegode!
Men det blir bare 7 muffins av en pakke, og det blir jo litt dyrt da..om man skal lage litt for å fryse ned.

Noen som har en killer-oppskrift å dele med meg?
Gjerne tips til fyll, etc. også..

(...og joda..jeg vet man bare kan bruke en "vanlig" muffinsoppskrift,
og fylle røren i store former..men jeg liker å være litt vanskelig jeg )

MokkMokk er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-04-2003, 19:07   #2
LilleNuff
Gjest

Meldinger: n/a
Jeg har oppskrift på "vanlige" sjokolademuffins. Jeg bruker å ha de i store former. Si fra hvis du vil ha oppskriften.
  Svar med sitat
Gammel 27-04-2003, 19:09   #3
Mayamor
Gjest

Amerikanske Muffins

Dette er "the real thing", ikke de eggedosisbaserte muffinsene man vanligvis spiser her til lands (cup cakes, som amerikanerne ville sagt). Ingrediensene skal bare såvidt røres sammen for hånd, og man trenger kun to boller og en stor ballongvisp eller sleiv i tillegg til muffinsformene. Røren holder til 6-12 muffins, alt etter hvor store former man har.
Det tørre:
4,8 dl hvetemel
ca 1,5 dl farin (gjerne brun, mengde etter smak)
3 store ts bakepulver
en klype salt

Det våte:
1 egg
3/4 dl olje (f.eks. rapsolje, kalt "Salat- og matolje")
2,5 dl melk

Smakstilsetninger bestemmer du selv! F.eks most banan (i det våte) med hakkede mandler, gjerne også fire-fem dråper mandelessens. Andre alternativer er kakao (sjokolademuffins) rosiner, hakket sjokolade, valnøtt, kanel, blåbær etc. Dersom man bytter ut 1/3 av melet med maismel får man såkalte cornmuffins.

Fremgangsmåte: Sett ovnen på 200-225 grader. Det tørre og det våte blandes hver for seg, deretter røres det såvidt sammen. Røren skal IKKE bli jevn, da blir resultatet bare seigt og kjedelig.. Fyll røren i muffinsformer med en skje - så fullt du bare tør! Det er en fordel å bruke muffinsbrett med papirformer i bunnen. Muffinsene stekes på nederste rille (dersom både muffinsbrett og stekeplate) i 15-20 minutter.

Fant denne oppskriften i et annet forum på nettet.

Disse er kjempegode.

Lykke til.

Klem fra Maya30
  Svar med sitat
Gammel 27-04-2003, 19:52   #4
MokkMokk
Veteranmedlem

MokkMokk sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 4,411
MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.MokkMokk har et ubeskrivelig bra rykte.
Takk for svar, begge to
Maya30: Det var noe slikt jeg var på jakt etter, flotters!

Klem,
verene

MokkMokk er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-04-2003, 22:12   #5
LilleNuff
Gjest

Må nok prøve den oppskriften jeg også

Datteren min er 1 år på onsdag, så da er det jo en fin anledning til å prøve noe nytt. (Som sikkert blir mislykket siden det er første gang jeg lager dem. Det er typisk meg... Er m.a.o. ingen kokk... hehe)
  Svar med sitat
Gammel 27-04-2003, 22:15   #6
Cyanea
Gjest

Mmmmmmm - de amerikanske hørtes snadder ut!

Mannen min og jeg har akkurat sittet og gumlet i oss doughnuts - flybårne fra USA. De norske etterlikningene kan bare å gå gjemme seg!
  Svar med sitat
Gammel 28-04-2003, 01:18   #7
Nina70
Gjest

Har ikke oppskriften her, men det står en oppskrift på esken til amerikanske muffinsformer som er helt ok.
  Svar med sitat
Gammel 28-04-2003, 15:47   #8
cormatic
Gjest

AMERIKANSKE MUFFINS MED SJOKOLADE

Porsjonen gir 6 store muffins

300 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
4 ss kakaopulver
115 g brunt sukker
265 g mørk sjokolade, grovhakket
2 egg
3,75 dl melk
90 g usaltet smør, smeltet
2 ss mørk sjokolade, ekstra, til pynt (kan sløyfes)
melis, til pynt

1. Forvarm ovnen til 210 grader. Pensle seks 2,5 dl muffinsformer med smeltet smør eller olje. Sikt mel, bakepulver og kakaopulver ned i en stor bolle, rør inn sukker og hakket sjokolade og lag en fordypning i blandingen.

2. Visp sammen egg og melk, og hell det i fordypningen sammen med smøret. Rør med en skje til deigen er akkurat såvidt blandet, ikke lenger. Deigen skal være klumpet.

3. Fyll muffinsformene omtrent tre firedeler fulle med deig. Dryss hakket sjokolade over, press ned bitene litt forsiktig. Stek muffinsene i 30 minutter, eller til en prøvepinne kommer tørr ut når du har stukket den inn i midten av en muffins. La muffinsene stå i formene i 5 minutter før de tas ut å settes til avkjøling på rist. Sikt melis over før de serveres.

Jeg lagde disse i "vanlig" størrelse, og fikk da ca 30 muffins. Da var det nok å steke de i ca 15-20 minutter....
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:53.