Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om svangerskap
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-05-2012, 15:28   #1
Jannamor
Seniormedlem

Jannamor sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 2,677
Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.Jannamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Reaksjoner på graviditet, forskjell på nummer i rekken?

Jeg har jo ikke sagt det til mange enda. Ikke bare er det tidlig, men lille spiren har jo blitt utsatt for mye allerede, så er litt avmålt, men når jeg har sagt det har jeg sagt det rimelig nøytralt, ikke superoppstemt og ikke superavmålt heller.

Men trodde da det var vanlig å gratulere litt eller være opprømt? Her har jeg fått nøyaktig samme reaksjon av alle

- stillhet- kremt- jaha, du tuller nå?
stillhet- hmm- ja blir travelt til dere fremover nå.

Hva er det for en reaksjon. Jeg reagerte på dette med Ingrid Othelia og. Det var utrolig stor forskjell på nummer 1 og 2. Med Edvardt Nikolai følte jeg at alle var glade og gledet seg med oss. Tok seg tid til han når han kom, kjøpte gaver osv. Ingrid fikk kanskje 10% av samme oppmerksomhet. Og nå- det er jo ikke et snev av posititivet i stemmene til folk

Dere med flere barn. Er dette virkelig sant? Er folk sånn?

Alle mine barn er jo like viktige! takk og pris for at det er vi som får de og som skal ta vare på de, og at de ikke trenger positiv forsterkning i svangerskapet for å bli bra mennesker... Ellers hadde bare førsteungen blitt noe av

http://bit.ly/e7Fdi9
Jannamor er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-05-2012, 15:42   #2
Stine-mor
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 9,693
Blogginnlegg: 17
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Reaksjoner på graviditet, forskjell på nummer i rekken?

Min erfaring er at det ikke blir godt tatt i mot når man passerer "riktig antall" barn. Og riktig antall er for mange to barn.

Det har vært litt ymse hos meg. De fleste venner har gratulert uten å stille spørsmål eller hatt behov for å kommentere ytterligere.

Familie derimot.

Svangerskap Nr 1: Gratulerer, men er dere ikke litt vel unge? (Jeg var 24 år.)

Svangerskap Nr 2: Jaha, men er ikke dette litt tidlig for jenta? (Eldste var 20 mndr da poden ble født.)

Svangerskap Nr 3, mistet i uke 13: Er du riv ruskende gal? Skal du ikke ha noe liv?
Og da jeg mistet: Det er verre ting som skjer i verden..

Svangerskap Nr 4, noen mndr etter aborten: Mjna, gratulerer.. *mumler*

Svangerskap Nr 5, ikke planlagt, men vi valgte å beholde og fortalte familien i 2. trimester: Å herregud, du må ta abort!! Har du ikke hørt om prevensjon?
Osv.

Stine-mor er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-05-2012, 15:58   #3
Creed
Medlem

Creed sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Østfold
Meldinger: 79
Creed er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Dette er min første, og jeg er godt etablert og alt er i orden, så da får man jo de overlykkelige gratulasjonene.
Men kjenner godt til andre typer reaksjoner, og finner det veldig trist!

Er man ung og uetablert får man et spørrende gratulerer hvor man kan føle hvordan ordet "abort" ligger i luften, er det da noe rart i at majoriteten av kvinner under utdanning tar abort?

Samme mangelen på støtte får man om man har "for mange" barn eller vanskelig livssituasjon (sykdom, dårlig økonomi). Kanskje de er redde for å gratulere i tilfelle du planlegger abort? Men tror det handler om at "de" ikke synes det passer, og mener at det beste ville vært en bedre familieplanlegging.

Da er jeg ekstra glad for at jeg tilhører en kirke som omfavner enhver graviditet som om det skulle vært et kjempevelkomment mirakel!
Uansett om man er 18 og singel, har 9 barn eller er ekstremt fattig.
Ryggmargsrefleksen på graviditet er overstrømmende gratulasjoner, og eventuelle betenkligheter holder man for seg selv.
Dette da ethvert liv anses som å ha en uendelig verdi, uavhengig av foreldrenes situasjon.

Dette er jo en virkelig mirakelbaby, som har klart å klore seg fast tross alle odds! Jeg er iallfall kjempeglad på dine vegne
Creed er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-05-2012, 16:12   #4
Dora
Medlem

Dora sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Meldinger: 45
Dora er som en uslipt juvél.Dora er som en uslipt juvél.Dora er som en uslipt juvél.

Med nr 1 sa skrek min mormor ut: "Neimen Gud Fader, er dette nødvendig da???" selvom jeg var 28 år, fullt utdannet (5 år på universitet), fast jobb i flere år allerede, kjøpt leilighet, hadde samboer (som nå er min mann).

Med nr 2 var det liksom "ja ja, det måtte vel komme det".

Med nr 3 hadde jeg vært veldig tydelig i flere år at jeg skulle ha 3 barn - så ingen ble overrasket. Sjefen min presterte å si "Å nei, skal du slutte hos oss?" ennå jeg bare skal ha fødselspermisjon .

Folk er så rare og uhøflige at jeg blir helt matt. Jeg fatter ikke at de tør å komme med så mange utidige kommentarer jeg.

Jeg syns de verste kommentarene kommer under graviditeten jeg da. F eks svigerfar: "Hvor mye har du lagt på deg hittil i graviditeten da?"

Gammel 21-05-2012, 16:37   #5
Amaya
Supermedlem

Amaya sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 574
Blogginnlegg: 36
Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.Amaya er fantastisk mot andre.

Nå venter jeg nr 2 og de fleste rundt meg vet at jeg sliter med å bli gravid. Har vært åpen om ivf prosessen så her er det mange som heier på oss. Siden jeg blir 40 om mindre enn 1 år er det mange som spør om hvor fort vi kommer til å prøve på nr 3. Som åpen sliter får jeg kanskje litt andre reaksjoner. Selv blir jeg oppriktig glad på mine venners vegne om de venter nr 1 eller nr 4
Gammel 21-05-2012, 17:45   #6
Basse
Medlem

Medlem siden: Nov 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 106
Basse er på vei til noe stort.

Syns eg får så mange stygge kommentarer fordi eg er så "gammel". (38år)
-herregud er dere gal? Jenten deres er 9 år og så gidd dere begynne på nytt nå??? (har prøvd i ca 8 år å bli gravid).
-Ja dette må da være i siste liten..
-hva er det dere tenker på, du er ikke noe ungdom må du tro...
-dette blir slitsomt når du er så gammel...
-var vel ikke planlagt dette..??
Osv. Blir rasende og lei meg, folk er bare så jævlig tankeløse av og til...grrrr.
Gammel 21-05-2012, 19:58   #7
Cila
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2012
Sted: i et hus i en bygd
Meldinger: 1,923
Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.Cila er fantastisk mot andre.

Hjelpes, SIER folk sånn?????

kan tenke meg at det er flest folk i besteforeldrealderen som har flest formeninger om hva andre skal og bør gjøre/ikke gjøre..

Jeg er gravid med nr 2 nå, så jeg er ikke over "grensen for antall barn" ennå. men her jeg bor så er det veldig vanlig med både 3, 4 og 5 unger, så kan ikke tenke meg at noen kommer til å heve noen øyebryn med det aller første
Cila er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-05-2012, 20:06   #8
Solmamma
Medlem

Medlem siden: Sep 2009
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 60
Solmamma har en aura rundt seg.Solmamma har en aura rundt seg.

Fy, altså! Når jeg leser det noen av dere skriver blir jeg helt matt!! At folk kan få seg til å legge seg borti hvor mange barn andre "bør" få osv! Kanskje de er redde for at det kommer til å belaste DEM??
Vi har ikke sagt det til noen enda(er knapt 6uker på veg), vi venter nr tre, så kanskje jeg bør belage meg på div reaksjoner?? :/ folk, altså!
Gammel 21-05-2012, 20:06   #9
kaaka
Seniormedlem

kaaka sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: sørlandet
Meldinger: 2,044
kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.kaaka har et ubeskrivelig bra rykte.

Hva folk får seg til å si altså!

Jeg venter min nr 2, sambos nr 1. Og vi har hele veien fått høre at siden vi nå får en gutt så er jo vi ferdige med barn. For jeg har ei jente fra før, og en av hver er jo helt perfekt...

Regner med svigerfamilien min blir rimelig paff når de får vite at vi har lyst på hvertfall en til.
Gammel 21-05-2012, 20:27   #10
Tøvsjur
Medlem

Tøvsjur sin avatar

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 233
Tøvsjur er som en uslipt juvél.Tøvsjur er som en uslipt juvél.Tøvsjur er som en uslipt juvél.

Jo takk. Man får høre mye dritt.

Første svangerskap mistet jeg rundt uke 9-10. Ble gravid kort etter (selvfølgelig ble det prøvd på nytt, det var jo ønsket og planlagt), og en persons kommentar var om vi var steike dumme. Det var jo tross alt flaks at jeg hadde mistet (i og med at vi var dumme og hadde blitt gravid i utgangspunktet), og så går man hen og prøver på nytt.

Med nr 2 fikk jeg ikke høre spesielt mye, men så var jeg gift. Da jeg fikk nr 3 var jeg alene, og dritten lot ikke vente på seg. Fikk faktisk høre så mye at jeg med vilje unnlot å informere om nr 4 til jeg var 14 uker på vei, og selv da gikk jeg hele vinteren nå med magen så godt inni jakken som mulig, fordi jeg ikke gad diskutere det. Rundt uke 28 fant vel de siste par folkene ut at jeg skal ha smått i juni.

Neste gang informerer jeg når jeg har født.

For ordens skyld, familie og de ekte vennene mine er glade. Det er de mer perifere som kommenterer.
Tøvsjur er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:09.