Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-05-2013, 11:00   #1
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.
Antidepresiva og svangerskap

Er det noen er selv selv har gått på medisiner mot depresjon, eller vet om noen som har gjort det, i svangerskapet? Hvilke typer kan brukes?
Gammel 31-05-2013, 12:47   #2
Fru svanger
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 585
Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.
Sv: Antidepresiva og svangerskap

Cipramil/Ciprlex og Zoloft er to typer jeg vet blir brukt.
Gammel 31-05-2013, 16:15   #3
solstrålen
Veteranmedlem

solstrålen sin avatar

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 3,242
Blogginnlegg: 29
solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.solstrålen har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har gått på cipralex pga traumer fra barndommen. Legen sa det var helt ok å fortsette på dette, og at det viste liten sjanse for skade på fosteret. (MEN- det har vert registrert).

Jeg er likevel såpass bra at jeg valgte å slutte. Dette må en nesten ta opp med legen, så kan dere sammen bli enig om hva som er best. Det viktigste er selvsagt at mor klarer seg godt psykisk gjennom hele svangerskapet, slik at hun sikrer en trygg hverdag for barnet når det kommer til verden.

Man må også være klar til å ta i mot våkennetter og det som følger med, og "oss" som har en "diagnose" er ofte lettere rammet i slike perioder. Jeg har valgt å kjenne på kroppen når nok er nok, og to av tre ganger har jeg ikke startet på tablettene før etter amming (når barnet har vert 1 år). Det er likevel VELDIG viktig å være ærlig med lege om en plutselig skulle føle seg dårlig, slik at behandling kan settes i gang igjen.

Lykke til og klem

med tota10, Miss Muffet og Pink
solstrålen er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-05-2013, 17:30   #4
krystallklart
VIP-medlem

krystallklart sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,550
krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.krystallklart har et ubeskrivelig bra rykte.

Alt gikk helt fint da jeg fikk førstemann. Når jeg gikk gravid med andremann var eldste mye syk og jeg hadde ett fysisk tungt svangerskap, når babyen kom ut så ble jeg skikkelig dårlig psykisk, kom meg ikke overpå før han var godt over 2 år. Da ble jeg gravid med nummer tre, svangerskapet gikk kjempefint og jeg følte at alt låg til rette for en fin barseltid. Men når han ble født og ble syk så gikk alt rett vest, mannen fikk ikke gå en eneste full dag på jobb hele permisjonen og hverdagen var for meg preget av tunge tanker og angst.

I dette svangerskapet var ikke ting på plass etter jeg fikk nummer tre, vi ventet på at syklus skulle komme i system og jeg skulle starte på p-piller og antidepressiva, før dette skjedde var jeg gravid igjen. Etter positiv test så har jeg ventet og ventet på at de gode følelsene skulle komme, at gleden skulle vise seg, men dette har ikke skjedd. Dagene mine er nå preget av vonde tanker, tristhet, angst, fæle tanker om når babyen kommer og ett ønske om å bare komme bort fra det hele. Både legen og psykriateren min mener at medisin er det som må til, vi har prøvd samtale, men da går bare alt i stå og jeg bare gråter, ingenting kommer utav det og jeg føler meg bare verre.

Skal til psykriateren igjen på mandag og da sa han jeg selv kunne høre om folks erfaringer ol., men at han skulle ha en plan klar når jeg kom. Håper virkelig at noe kan "gjøres" for nå orker jeg ikke mer, føler jeg står på kanten av stupet og balanserer hele tiden.
Gammel 31-05-2013, 19:38   #5
Fru svanger
Supermedlem

Medlem siden: Aug 2012
Meldinger: 585
Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.Fru svanger er som en uslipt juvél.

Her må det ene veies opp mot det andre. Det viktigste er at du skal ha det stabilt psykisk i svangerskapet, for da har også foster det bra. selv gikk jeg på Cipramil for 10 år siden da jeg ble gravid med sønnen min. jeg fulgte ikke legens råd om å fortsette hele svangerskapet og kuttet tvert(uten nedtrapping)
Jeg ble så dårlig og ustabil hele svangerskapet. Dette kan føre til prematur baby, at baby ikke har det bra i magen osv. Jeg gikk til termin og ble jo ennda dårligere da han var født. med lite søvn, mye stress osv. Jeg råder deg sterkt til å ta medisin i samråd med psykiater og du vil bli fulgt godt opp. viktigst er at du har det bra. Du har jo også andre barn du skal ta deg av hver dag.
Gammel 31-05-2013, 22:18   #6
Cemi
Medlem

Cemi sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Meldinger: 95
Blogginnlegg: 1
Cemi vil raskt nok bli berømt.

I dette svangerskapet begynte jeg på zoloft pga angst og depresjoner. Zoloft kan man også fint amme med og den er godt kjent. Jeg har også brukt litt sobril og det er heller ikke farlig når det er så små mengder. Det er viktig at du har det bra for da har barnet det bra også. Jeg er veldig glad for at jeg fikk hjelp av medisinene.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:29.