Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-11-2005, 18:43   #31
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Fødselsdepresjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Nybaktfar
Jeg er ganske skeptisk til zoloft, pga. alle bivirkningene som hun kan få + at det er endrer humørnivået kjemisk. Er det noen her med erfaringer ved bruk av SSRI (antidepresiv medisin) medisiner? Har noen opplevd langtidsbivirkninger (f.eks. at en mister lysten på sex for alltid? (jeg har ikke hørt om det, og legen sa at det hadde hun heller ikke hørt om)) etter en har sluttet med SSRI medisin?
Jeg har selv brukt Zoloft i 4 år sammenhengende (sluttet med dem da jeg planla å bli gravid). Jeg har slitt med depresjoner i mange, mange år, og fikk et mye bedre liv etter at jeg begynte med antidepressiva. De eneste bivirkningene jeg fikk var nattesvette, men det var det helt klart verdt! Sexlysten mistet jeg ikke da jeg begynte med antidepressiva, men det er klart at dersom man er deprimert, så mister man ofte sexlysten, uansett om man går på antidepressiva eller ikke. Jeg synes ikke du skal bekymre deg altfor mye om bivirkningene av medisinene. Får hun får mange bivirkninger, så vil jo legene finne et preparat som passer bedre for henne enn hva Zoloft gjør. Jeg synes du skal være glad for at medisinene hjelper kona di, jeg
  Svar med sitat
Gammel 08-11-2005, 23:32   #32
heny
Gjest

det var fint å lese at det går "rette" veien for deg og konen din.

lykke til videre
  Svar med sitat
Gammel 06-06-2007, 13:52   #33
Nybaktfar
Gjest

Nå har det gått 20 måneder siden min datter ble født. Min kone går fremdeles på anti-dep. og anti-psykose tabeletter.

Hun hadde sluttet med anti-psykose, men i februar fikk hun et tilbake fall. Bestemoren hennes hadde kreft, og lå for døden. Det tok lang tid før det "skjedde", og det tæret på henne. Så noen uker før mormoren døde, så begynte hun å føle seg rar. Hun sov dårlig, følte seg observert, osv.

Hun begynte å vise tidlig tegn til psykose, så vi var snart med å ta kontakt med legevakta, slik at vi fikk en henvisning til psykiatrien.

Hun begynte på anti-psykose medisinen igjen, men dessverre var det noen smertefulle dager før medisinen begynte å virke. Hun hadde det vondt før medisinen begynte å virke.

Vi har alle et filter, som filtrerer bort informasjon (lyder og bilder) som ikke er viktig. Når dette filteret forsvinner, kommer all informasjon på en gang. Som at klokka tikker, fuglene kvitrer, bilene som kjører, unger som leker, alt i et eneste surr. Og alle lydene blir ekstra forsterket.

Mormoren hennes har gått bort nå, og jeg er glad det ikke skjedde før medisinen hadde begynt å virke. Ting er bra igjen, men jeg fikk et aldri så lite deja-vu av mange vonde følelser da det skjedde.
  Svar med sitat
Gammel 10-06-2007, 20:57   #34
Rennanet
Gjest

Håper hun er bedre igjen,og at hun etter hvert kan slutte på medisinene. Syntes du har være kjempe taper, og håper du fikk tatt utdannelsen din. Jeg ønsker deg,din kone og datteren deres et langt og lykkelig liv.
  Svar med sitat
Gammel 25-06-2007, 19:41   #35
Nora H
Supermedlem

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 1,417
Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.Nora H har mye å være stolt av.

Må bare si hvor rørt jeg er av hvordan du tar deg av din kone, datter og utdannelse. Det må ha vært så tøft. Ønsker dere alt godt fremover!
Gammel 10-07-2007, 19:32   #36
LynxLynx
Supermedlem

LynxLynx sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Røyken
Meldinger: 727
LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.LynxLynx er et navn alle kjenner.

Jeg må bare si at hun er heldig som har en så utrolig snill og forståelsesfull mann som deg! Fantastisk! Jeg bøyer meg i støvet.
Gammel 29-09-2007, 19:32   #37
Uregistrert
Gjest

Har sittet og lest litt historien til far.

Jeg er selv mor. Fødte en gutt som blir ett år snart. Etter fødselen havna jeg i en dyp depresjon, var ganske deprimert fra før av, fordi gravidteten var uventet og uønsket. Hadde det skikkelig tøft. Depresjonen var faktisk så dyp at den gikk over i en psykose, og jeg klarte ikke å forholde meg til verken barnet eller virkeligheten. Jeg var så dårlig at jeg hadde selvmordstanker og relle tanker om å skade barnet.

Ble innlagt på sykehus, og er fortsatt innenfor psykiatrien og går på medisiner. Det tar tid å komme seg opp igjen. Virkelig ! Sliter fortsatt kjempemye etter ett år og får profesjonell hjelp. Men det er håp !

Hilsen en som har vært langt nede.
  Svar med sitat
Gammel 02-10-2007, 16:06   #38
underlig
Seniormedlem

underlig sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,893
Blogginnlegg: 10
underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.

Hei

Det høres ut som om din kone får god hjelp nå. At du har vært skeptisk til ulike behandlinger og medisiner er ikke rart - det er mye informasjon som man både kan finne selv og som media blåser opp. Mye av dette er desverre veldig "skandalepreget", forenklet og ensidig. Det beste man kan gjøre er å stole på legene og psykologene kan jobben sin. De vil forsøke å finne den beste løsningen ut fra din kone og hennes situasjon ikke ut fra fra behandlingen / medisinen. Det jeg prøver å si er at hvorvidt en spesiell medisin eller behandling er bra kommer like mye ann på hvem som får den, ikke bare på medisinen / behandlingen...

Når jeg leser alt som er skrevet blir jeg opptatt av to ting.

1. For det første blir jeg bekymret for om du klarer å ta vare på deg selv midt oppi dette. Jeg vet det høres umulig ut men det handler om å finne en måte å være pappa og ektemann på og å overlate mest mulig av det å være "behandler" og "helsepersonell" til andre. Dette er for alles del slik at noe av det normale bevares i alt kaoset. Det er også utrolig viktig at du tar vare på de andre delene av livet ditt: studiene, fritiden, kjæresteforholdet til din kone... Ingen er tjent med at du til slutt bryter sammen. Jeg vet ikke om du har det, men skaff deg litt avlastning og fritid.

2. For det andre får jeg intrykk av at du er skeptisk til barnevernet. Det er trist fordi nettopp de kan være en viktig ressurs slik at både du og din kone får avlastning og hjelp til å takle den vanskelig hverdagen. Jeg vet ikke om du har negative erfaringer eller har hørt negative historier men barnevernet er faktisk en viktig støtte og ressurs for mange. Hele 98% av de som har hatt kontakt med barnevernet er svært fornøyd med hjelpen de har fått. De eneste vi får høre om i media er de som mener seg / er urettferdig behandlet. Vi får aldri høre om alle de som er strålende fornøyd og takknemlige! Aldri høre om de som får besøkshjem, veiledning, praktisk hjelp, støtte osv osv. Du nevner også et sted at du er redd for at de skal ta fra dere barnet. Det siste barnevernet ønsker er å ta barnet ut av familien, og om alle andre tiltak (som de alltid prøver først) slår fullstendig feil er det fortsatt veldig sjelden omsorgsovertagelse er løsningen.

Pass på deg selv og benytt deg av alle støttemuligheter du har!
Gammel 02-10-2007, 16:58   #39
Kløverdame
Medlem

Kløverdame sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Asker
Meldinger: 85
Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.Kløverdame er bare skikkelig grei.

........

Kløverdame er logget av   Svar med sitat
Gammel 13-10-2007, 15:41   #40
Jiin
Gjest

Hei!

Har lest gjennom tråden og er så inderlig imponert over deg! Du er en skikkelig bra mann, og din kone er heldig som har deg

Ellers må jeg si meg enig med underlig. Både ang. det med å ta vare på seg selv, og når det gjelder barnevernet. Barnevernet har utrolig gode ordninger for avlastning, evt. folk som kommer og rydder litt og steller litt. Jeg kjenner flere som har benyttet seg av dette, og det gjør hverdagen mye bedre. Mulig du skulle se på dette for å få litt avlastning for deg selv?

Masse lykke til fremover!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:56.