Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-08-2010, 14:46   #11
mlundg
Medlem

mlundg sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 380
Blogginnlegg: 9
mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.mlundg er fantastisk mot andre.
Sv: Barn som ikke hører og er likegyldige, -adhd??

Mitt råd er nok å ta kontakt med skolen og be om et møte med dem. Snakk med skolen om dine bekymringer og hør om de har liknende utfordringer på skolen. Hvis de har det kan dere sammen skrive en henvisning til PPT. Hvis skolen ikke er enig i dine bekymringer ville jeg ha tatt kontakt med helsestasjon og snakke om dine bekymringer og vurdere henvisning til BUP for utredning og veiledning. Det er helt umulig for noen å vurdere ditt barns eventuelle vansker over nettet, og en forelders bekymring skal alltid tas alvorlig. Hvis du er bekymret så synes jeg du bør ta kontakt med hjelpeinstanser. Uansett eventuell diagnose eller ikke så vil de kunne være til god hjelp for å styrke relasjonen mellom dere og gi deg noen "metoder" som er tilpasset din datter.

Lykke til
mlundg er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 16:22   #12
Helene Harefrøken
Veteranmedlem

Helene Harefrøken sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Meldinger: 4,749
Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.Helene Harefrøken har et ubeskrivelig bra rykte.

Mange gode råd her. Jeg tenker også en annen ting at kanskje et kurs som De utrolige årene kunne vært noe for familien? Har ikke erfaring med ADHD selv men jeg syntes det høre ut som om det kan være mye å hente i denne situasjonen om du kan få litt assistanse med barneoppdragelsen, det er jo en utfordring og noen ganger trenger man rett og slett litt veiledning.

Det trenger jo ikke nødvendigvis å være noe galt med barnet, kanskje kan oppførselen endres ved en endring i måten dere voksne tar ting på?

Selv om dere forsterker det positive så er det viktig å vite hva man gjør, for får det negative allikevel mye oppmersomhet så forsterker man den adferden. Skal man ignorere en viss adferd er det viktig at begge foreldrene og andre rundt barnet gjør det samme(og da blir det verre før det blir bedre).

Lykke til

Informasjonsside: Sikring av barn i bil.
Helene Harefrøken er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 16:56   #13
Louis
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 200
Louis vil raskt nok bli berømt.Louis vil raskt nok bli berømt.

Det er jo noe som heter ADD (altså ADHD uten H/Hyperaktivitet)...
Louis er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 17:00   #14
Drømmen_om
Medlem

Drømmen_om sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 366
Drømmen_om er et navn alle kjenner.Drømmen_om er et navn alle kjenner.Drømmen_om er et navn alle kjenner.Drømmen_om er et navn alle kjenner.Drømmen_om er et navn alle kjenner.Drømmen_om er et navn alle kjenner.

Hei!
Vil bare si at ditt barn høres ut som mine tre......jeg har også hatt min yngste til utredning for Aspergers, men det eneste som har kommet ut av det er dysleksi......og etter to mnd med logoped leser og skriver han som en drøm

Jeg har også brukt eliminering, det endte med at alle leker var konfiskert, men oppførselen ble ikke bedre

Vi har satt timer på tv'n unga har, timeren er låst inn i en boks, sånn at de ikke får stilt på den sjøl - og tv'n virker da bare de fastsatte tidene I tillegg har vi lagt inn kode på tv'n i stua, så ungene får ikke brukt den i det hele tatt, fordi de ikke vet koden. På den måten har vi nå gått fra at unga fant på all slags faenskap fra kl 6 om morra'n, til at de sover til både 9 og 10 i helgene I tillegg var min samboer rimelig streng, og bråket de før vi skulle stå opp, ble de hevet ut på trappa og døra låst - uansett om det var kuldegrader og de hadde bare på seg truse......de skjønte fort tegninga da, og nå er det over ett år siden siste hendelse

Det siste vi har gjort, er å skrive forpliktende avtaler - både for minsten på 8 og for mellomste på snart 11 (eldstemann bor hos faren deres, så han er her bare på samvær og trenger ikke slike tiltak da). Der ble det beskrevet hvordan adferd som er akseptabel og litt om rutiner, begge ungene fikk hvert sitt tilpassede eksemplar og måtte lese høyt for oss. Etterpå ble avtalene signert av både barnet og oss voksne - og det har fungert relativt godt, faktisk Har også prøvd sånne belønningssystemer med et visst antall klistremerker etc, men det funker bare et par dager og så gidder de ikke mer......

Mine unger var faktisk så ille i flere år, at en god kompis av meg, som har jobbet mye med barn med spesielle behov, var overbevist om at ikke engang SuperNanny kunne fått skikk på mine barn Jeg lette nettet rundt for å finne ut om de kunne feile noe, jeg tok kontakt med fastlege, ppt og helsestasjon for å få alskens utredninger, jeg tok kontakt med ABC-studien i Oslo og fikk komme dit.......

Selvom barna mine ikke har fått noen diagnoser som Aspergers, Tourettes, ADHD eller autisme, så har de mange trekk - og når jeg ser meg rundt og snakker med andre foreldre, så er faktisk ikke mine så mye værre enn andre Og, at vi skulle komme så langt med de skriftlige avtalene - hadde jeg tenkt på det før, så hadde jeg kanskje hatt det litt lettere alle de årene jeg var alene med dem.......

Mitt tips til deg er å ta kontakt med helsestasjon eller fastlege, og så ta det derfra...... Et annet tips er å sjekke om hun faktisk hører eller ser skikkelig......to av mine har vært nesten døve, uten at noen merka noe - og alle tre har behov for briller

Klem fra *Mamma'n fra Helvete* som faktisk har fått det litt bedre med seg sjøl, fordi jeg nå (etter 11 år) ikke kjefter 20 timer i døgnet lenger
Drømmen_om er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 17:28   #15
SunFlower
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2010
Sted: Bergen
Meldinger: 13
SunFlower er på vei til noe stort.

Hei!
Høres ut som det er en slitsom hverdag for både dere foreldre og jenta deres. Jeg jobber i barnehage, og har vært borti barn med ulike adferdsproblemer. Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte PPT (Pedagogisk Psykologisk Teneste) i kommunen der du bor. Der jobber det folk som har utdanning innen å hjelpe barn, og som også kan observere og stille en eventuell diagnose, siden du lurer på adhd. Der jobber det både spesialpedagoger, psykologer og andre som har bred erfaring med barn med spesielle behov. Jeg vil tro du kan komme i kontakt med PPT gjennom skolen eller helsestasjonen dere hører til.
Lykke til!
Håper det ordner seg for dere!

Køttet ventes november 10
SunFlower er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 17:52   #16
Solå
Supermedlem

Solå sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Sørvest
Meldinger: 1,338
Blogginnlegg: 49
Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.

Først og fremst til deg. Det er jammen ikke enkelt å ha en hverdag full av kjefting. Ikke for deg, og ikke for datteren din. Det å samtidig være gravid er ikke lett. Første steg er jo å innse at slik vil jeg ikke ha det.

Synes du har fått mange gode svar her inne. Når det gjelder AD/HD så kan jo ingen her inne gi noen diagnose. Selv om det kan være godt å få vite eller ikke vite om man har med en diagnose å gjøre, så vil det jo uansett være den samme jenta, som krever det samme, med de samme styrkene og svakhetene. Jeg synes også at du først og fremst skal be om en samtale med kontaktlærer. Skolen sitter med mye kompetanse, og kan si noe om hvordan ditt barn fungerer i samspillet med andre. Der kan man gjerne få noen pekepinner. Si at du gjerne vil henvises videre til PPT for utredning.

Men uansett så må det jo endringer til i hjemmet, og det er jammen ikke enkelt. Jeg har arbeidet endel med barn som har vansker med å rette seg etter regler, og tilbakemeldinger. Som du selv skriver så gjelder det absolutt å forsterke positiv oppførsel, og prøve å ignoere den negative. Selv om det er aldri så vanskelig, og aldri så unaturlig. Mange ganger har jeg klødd meg i hodet, fordi det nytter jo ikke med en premiering som ungene ikke oppfatter som en premiering. Heller ikke en konsekvens som ikke oppleves som en konsekvens.

Kanskje du og datteren din kan finne ut av dette sammen. Skriftlige avtaler er det vi bruker mest på skolen. Vi kommer frem til enkle regler som skal følges. Bruk gjerne klistermerker om dere vil, noen legger baller i en krukke, noen tegner streker...etc finn noe som fungerer for dere. Poenget er at man gjør det så enkelt at det følges opp, hele tiden, alltid. Man må også være enig om hva konsekvensen for brudd på regler er. Jeg synes det er viktig at denne er forutsigbar, og at barnet føler at dette ikke er greit. Om konsekvensen er at TV blir tatt vekk, synes jeg at dere på forhånd skal være enig om at bryter du den regelen, blir TVn tatt vekk en dag. Brytes flere regler blir den tatt vekk to dager etc. Ikke prøv å bite over mange ting på en gang. Bestem deg for to-tre ting som det skal fokuseres på- så får du overse endel andre ting en stund.

Ordene rutine og forutsigbarhet er også viktige ord. Barnet skal vite akkurat hva som skjer når, hva konsekvensen og hva premiering- og aller mest hva som forventes av henne. Av og til så ender vi med å gi noen ekstra sjanser, f.eks i situasjonen der du er på besøk og og hun spør om å få mat. Husker ikke hvem som skrev at da hadde hun dratt hjem. Jeg er enig med henne, selv om det er utrolig irriterende og dumt for deg og den du besøker. Men etter en eller to ganger, med hjemreise så tror jeg datteren din tar poenget. Kanskje du kan avtale med den dere skal besøke på forhånd at du kommer til å dra om jenta spør. Si fra klart til datteren din på forhånd hva som skjer om hun spør etter mat, og om hun gjør det sier du bare rolig at dette har vi en avtale om at du ikke skal gjøre så nå må vi dra hjem, det var fryktelig dumt. (og så prøver du å holde roen- lykke til med det )

Jeg håper dere finner en løsning. Ikke bit over alt på en gang. Det viktigste er å være uhorvelig konsekvent på det en setter igang, så begynn i det små.

og det svaret kommer fra en som ikke er mor selv, men som lurer fælt på om jeg kommer til å takle det på den gode måten når jeg står i slike situasjoner. For at alle barn oppfører seg slik i perioder, det er jeg ikke i tvil om....
Ma uke 9 - eneggede tvillinger - mars 10
Verdens beste lille gutt kom til oss den 13 oktober ...........
Dagens status: kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkBildetråd
Solå er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 18:49   #17
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av SunFlower Vis post
Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte PPT (Pedagogisk Psykologisk Teneste) i kommunen der du bor. Der jobber det folk som har utdanning innen å hjelpe barn, og som også kan observere og stille en eventuell diagnose, siden du lurer på adhd.!
PPT kan ikke stille adhd-diagose. Det har de ikke lov til. Det har blitt gjort, men det er også blitt avviksført hos helsetilsynet der det har blitt oppdaget.

Men PPT er likevel riktig instans å henvende seg til, de er utdannet til å se avvik og om barnet trenger videre utredning. Det er PPT som henviser videre til bhab/bup/spesialisthelsetjenesten.
Helsesøster henviser til ppt. Det kan bhg/skole og gjøre. Mange ppt-kontorer tar ikke henvisning fra foreldrene selv, derfor kan bhg/skole/helsesøster være veien å gå.
Fastlegen kan du og ta kontakt med, h*n kan henvise videre til utredning, men kan og be dere gå via ppt. Litt forskjellig praksis her.
  Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 19:15   #18
Uregistrerte
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Fransiscka Vis post
Hei.

Jeg tror ikke det er ad/hd, for ad/hd barn er sjelden rolige. Du sier hun kan se tv i timesvis...
Uroen trenger ikke vises utad, den kan være kun innvendig (og kan oppleves som enda verre for barnet, fordi det ikke blir lagt merke til, møter ikke forståelse, og disse vil ofte ikke få hjelp i tide)
  Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 19:17   #19
Uregistrerte
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Uregistrerte Vis post
Uroen trenger ikke vises utad, den kan være kun innvendig (og kan oppleves som enda verre for barnet, fordi det ikke blir lagt merke til, møter ikke forståelse, og disse vil ofte ikke få hjelp i tide)
Dette er spesielt for jenter (men også noen gutter)
  Svar med sitat
Gammel 16-08-2010, 19:50   #20
Karette
Seniormedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,956
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

Kan hende jeg er helt på viddene her, men har dere sjekket hørselen hennes?
Karette er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:21.