Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål > Psykiske problemer
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-03-2012, 22:27   #1
Uregistrert
Gjest

Meldinger: n/a
Svangerskapsdepresjon?

(skriver dette mest for å lufte tankene litt)
Jeg tror jeg har utviklet svangerskapsdepresjon. Jeg er 19 uker på vei, og har lenge igjen enda....
Så langt har svangerskapet mitt vært et drømmesvangerskap i forhold til hva andre i min familie har hatt, både i min generasjon og tidligere. Jeg har fra før slitt noe med depresjon, forskjellige typer angst og også usunne tanker om kropp og mat.
Graviditeten var ønsket en gang i fremtiden, men vi rakk ikke planlegge noe, og bor ikke sammen enda, vi skal snart flytte sammen. Men nå bor jeg hjemme og er arb-ledig og går på aap grunnet min psykiske helse, (og går til psykolog, men dette er vanskelig å snakke med henne om, siden hun også er gravid) og å bo hjemme er også spesielt vanskelig nå.
Ihvertfall. Iløpet av de siste ukene har jeg følt meg helt ødelagt og ønsket at jeg aldri hadde blitt gravid. Når den lille har sparket masse og kraftig, eller noen andre små barn har smilt til meg har vært fine øyeblikk, men rett etterpå kommer de vanskelige tankene igjen. Jeg føler meg helt forferdelig som tenker alle de forferdelige tankene. Senest tidligere idag tenkte jeg at jeg skulle ønske jeg var en mann, så jeg kunne rømme fra alt, men det kan jeg jo ikke... Jeg elsker min kjære, og jeg elsker den lille! Ingen tvil om det! Men det er bare så vondt nå...
Og som jeg skrev, det å bo hjemme nå er spesielt vanskelig.. Jeg er oppvokst som den eneste tynne i en overvektig familie, og gjennom hele oppveksten gikk alle andre rundt i bare trusa. For meg har det alltid vært ubehagelig, og jeg har alltid vært redd for å bli overvektig, som dem. Så når jeg kom i puberteten dekte jeg meg enda mer til, og skulle ønske jeg kunne gjemme graviditeten på samme måte som jeg kunne gjemme bort de bittesmå puppene som kom da jeg var rundt 11. For jeg føler at alle stirrer, og alle tenker forskjellige tanker, og det er bare så ubehagelig for meg. Jeg veit at gravidmagen er noe man skal være stolt av, men jeg klarer ikke.... Da svigerbror ba meg om å reise meg oppp i forrige uke, for at han skulle få se magen min, begynte jeg nesten å gråte.....

Men et spørsmål: Er det noen mulighet for at et vanlig KID-kurs(Kurs i depresjonsmestring) kan hjelpe mot svangerskapsdepreson? Ikke sikkert noen kan svare men...
  Svar med sitat
Gammel 26-03-2012, 23:01   #2
Lita
Hjelpeadmin

Lita sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 10,738
Blogginnlegg: 3
Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.Lita har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Svangerskapsdepresjon?

Sist endret av Lita; 04-04-2012 kl 22:01.
Lita er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:20.