Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-09-2014, 21:49   #1
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.
Hvordan unngå å kaste åpnet mat?

Hva gjør dere når pakningsstørrelsen ikke passer?
Det er så greit når jeg skal ha en hel pakke eller boks med mat og alt blir spist opp. Men hvis jeg f.eks. trenger to tredjedels pose med kjøttkaker, havner som oftest resten enten i kjøleskapet eller fryseren inntil det er så gammelt at jeg ikke tør spise det. Tomatpure, matfløte, rømme osv. er nesten garantert at jeg ikke får spist opp. Fløterester som fryses som isterninger blir kastet etter et langtidsopphold i fryseren. Middagsrester som jeg tenker at jeg kan spise til kvelds en dag blir som oftest glemt. Uåpnet mat klarer jeg som oftest å holde styr på, men det er disse "restene" som gir meg problemer.

Hva er dine tips for å unngå at åpnet mat blir gammel og må kastes?
Å spise mat som jeg kanskje blir dårlig av, vil jeg ikke. Så den må være trygg.
Gammel 27-09-2014, 21:59   #2
lenore86
Supermedlem

lenore86 sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Meldinger: 1,341
lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.lenore86 har mye å være stolt av.
Sv: Hvordan unngå å kaste åpnet mat?

Kjenner til problemet Et tips kan være å sette opp en ukesmeny, sånn at man kan planlegge rettene i forhold til hverandre. Skal man f.eks. ha noe med fløte saus en dag og vet at man ikke kommer til å bruke hele boksen kan man jo planlegge en god kremet suppe dagen etter hvor man da får brukt resten av fløten
Er ikke så flink selv men
Gammel 28-09-2014, 13:55   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Kjøttkaker etc er fin lunsjmat, i hvert fall for min del som ellers ville bare spist kjedelig knekkebrød/matpakke. Ingen av dere som vil ha kjøttkaker/karbonader på brød til lunsj på jobb?

Fløterester gjør jeg som leonore86, bruker i kremet suppe eller tar en klunk i lasagnen på helga.

Hva med å ha en isboks eller annen plastboks i fryseren hvor du legger ned den 1/3 posen kjøttkaker som var til overs, og når du har gjort det to ganger til så er boksen nok til én hel middag?
Gammel 28-09-2014, 15:02   #4
Fritillaria
Supermedlem

Fritillaria sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Telemark
Meldinger: 721
Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.Fritillaria er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Hva gjør dere når pakningsstørrelsen ikke passer?
Det er så greit når jeg skal ha en hel pakke eller boks med mat og alt blir spist opp. Men hvis jeg f.eks. trenger to tredjedels pose med kjøttkaker, havner som oftest resten enten i kjøleskapet eller fryseren inntil det er så gammelt at jeg ikke tør spise det. Tomatpure, matfløte, rømme osv. er nesten garantert at jeg ikke får spist opp. Fløterester som fryses som isterninger blir kastet etter et langtidsopphold i fryseren. Middagsrester som jeg tenker at jeg kan spise til kvelds en dag blir som oftest glemt. Uåpnet mat klarer jeg som oftest å holde styr på, men det er disse "restene" som gir meg problemer.

Hva er dine tips for å unngå at åpnet mat blir gammel og må kastes?
Å spise mat som jeg kanskje blir dårlig av, vil jeg ikke. Så den må være trygg.
Du må handle mindre og planlegge måltidene bedre. Har du fløterester så lag omelett med fløte osv.
Fritillaria er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2014, 15:09   #5
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.

- Lager opp enda mer slik at det som blir til overs = et fullt måltid som venter i frysen til en travel dag.
- planlegger ukesmenyen slik at vi får brukt opp åpnede pakninger
- Bruker ferdiglagde rester til lunsj dagen derpå (meg) eller til kvelds dagen derpå (ungene)

Mannen i huset er utrolig flink til å smelle sammen rester i f.eks omelett eller gryte.
Gammel 28-09-2014, 19:39   #6
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fryser ned, om det er såpass at det kan brukes til en middag til, enten alene eller i kombo med noe. For gammel rømme, yoghurt eller fløte, baker jeg med. Pølser, skinke, kjøttstykker som blir til overs, lager jeg enten matmuffins eller fylte horn av, eller fryser ned så jeg kan bruke i suppe eller gryte, eller bruker det til lunsj dagen etter. Fiskekake, medister, kjøttkake eller omelett på skiva er superfort til lunsj og ungene digger det
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-09-2014, 20:40   #7
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Rester av pølser, skinke etc fryser jeg ned og bruker på pizza senere.

Vi har begynt med tortillapizza for å bruke opp tacorester forresten. Før kastet vi endel rester av tortillalomper og tacokjøtt. Ny rutine - Dagen derpå legger vi dem på stekebrett med bakepapir, smører på tynt lag med ferdig pizzasaus eller ketchup, drysser på tacokjøttdeig, mais og revet ost, og steker i ovnen.
Gammel 29-09-2014, 21:56   #8
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Her har det kommet flere fine forslag, supert!

Sitat:
Opprinnelig postet av Fritillaria Vis post
Du må handle mindre og planlegge måltidene bedre.
Det var det da, det er mye enklere å kjøpe nytt enn å holde styr på det gamle.

Sitat:
Opprinnelig postet av ibi Vis post
Fiskekake, medister, kjøttkake eller omelett på skiva er superfort til lunsj og ungene digger det
Hvis maten har vært i saus, skyller man av den da?

Det er ingen tvil om at de fleste tilbringer langt mer tid på kjøkkenet enn meg. Tips om nettsider med eksempler på ukemenyer der man skal få brukt opp råvarer vil kanskje hjelpe meg i riktig retning.
Gammel 30-09-2014, 17:07   #9
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 35
Timian er på vei til noe stort.

Vi er bare to, og veldig mange pakninger er beregnet på fire. Som regel lager vi så mye til middag at vi får brukt opp råvarene. Restene fryser jeg ned enten i middagsporsjoner for to eller lunsjporsjoner for en. Har et stort arsenal av Tupperware. Merker boksene ved å skrive innhold og dato på en liten bit maskeringsteip. Sykt digg å ha varmmat til lunsj, gjerne med en liten boks salat ved siden av.

Har en egen kurv i fryseren for pakninger som er åpnet/smårester som er fryst ned og må brukes opp fort. Når vi lager ukesmeny er den som regel basert på det vi har i fryseren og/eller hva som er på tilbud i matbutikken den uka.
Gammel 30-09-2014, 22:06   #10
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Egen kurv for "rester" er noe jeg absolutt bør prøve.
Ellers har jeg funnet ut at det er lurt å skrive på hva som er i pakka og årstall i tillegg til dato på det jeg dytter i fryseren.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:54.