Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 29-07-2014, 14:24   #1
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 35
Timian er på vei til noe stort.
Tidlig UL i Mjøsområdet?

Vet vi er noen her inne som bor rundt Hamartraktene.
Har tenkt mye, og kommet fram til at jeg vil ha tidlig ultralyd hos en som sier fra om de tingene man ikke får vite på tidlig UL på sykehuset, tegn på trisomi og slikt. Er det noen gynekologer som gjør sånt i Hamarområdet?
Timian er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-07-2014, 14:31   #2
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Medlem siden: Apr 2014
Meldinger: 140
Happie vil raskt nok bli berømt.
Sv: Tidlig UL i Mjøsområdet?

Sitat:
Opprinnelig postet av Timian Vis post
Vet vi er noen her inne som bor rundt Hamartraktene.
Har tenkt mye, og kommet fram til at jeg vil ha tidlig ultralyd hos en som sier fra om de tingene man ikke får vite på tidlig UL på sykehuset, tegn på trisomi og slikt. Er det noen gynekologer som gjør sånt i Hamarområdet?
Jeg bor ikke i området, så det vet jeg dessverre ikke. Ble bare nysgjerrig på hvorfor de ikke vil sjekke etter kromosomfeil på tidlig ul på sykehuset? Jeg skal på Riksen i morgen for tidlig ultralyd, og da måler de jo nakkefold og neseben ++.

Happie er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-07-2014, 14:35   #3
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Happie Vis post
Jeg bor ikke i området, så det vet jeg dessverre ikke. Ble bare nysgjerrig på hvorfor de ikke vil sjekke etter kromosomfeil på tidlig ul på sykehuset? Jeg skal på Riksen i morgen for tidlig ultralyd, og da måler de jo nakkefold og neseben ++.
De sier at de ikke har lov til å gjøre sånt, med mindre man faller innenfor lovgivningen om fosterdiagnostikk pga. alder eller arvelige sykdommer.

Jeg synes lovgivningen er helt utrolig merkelig, for i uke 18 ser de jo etter slikt, og da blir man jo nærmest presset til abort hvis noe er galt..
Gammel 29-07-2014, 14:40   #4
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Sitat:
De sier at de ikke har lov til å gjøre sånt, med mindre man faller innenfor lovgivningen om fosterdiagnostikk pga. alder eller arvelige sykdommer.

Jeg synes lovgivningen er helt utrolig merkelig, for i uke 18 ser de jo etter slikt, og da blir man jo nærmest presset til abort hvis noe er galt..

Så rart.. Jeg er 33 år og har ingen arvelige sykdommer i familien. Har avsluttet et svangerskap på grunn av misdannelser hos fosteret, men disse var ikke genetiske og uten økt fare for gjentakelse. Fikk allikevel beskjed om å ta kontakt når jeg ble gravid for å komme inn på fosterdiagnostikk i uke 12. Merkelig at det er så forskjellig praksis. Du har jo hatt en ganske sen ma, så da bør du hvertfall få den beroligelsen en tidlig ul forhåpentligvis kan gi.

Gammel 29-07-2014, 14:52   #5
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Happie Vis post
Så rart.. Jeg er 33 år og har ingen arvelige sykdommer i familien. Har avsluttet et svangerskap på grunn av misdannelser hos fosteret, men disse var ikke genetiske og uten økt fare for gjentakelse. Fikk allikevel beskjed om å ta kontakt når jeg ble gravid for å komme inn på fosterdiagnostikk i uke 12. Merkelig at det er så forskjellig praksis. Du har jo hatt en ganske sen ma, så da bør du hvertfall få den beroligelsen en tidlig ul forhåpentligvis kan gi.
Er det jeg også tenker.. har bak meg tre befruktede egg/embryoer som har gått til grunne, og da begynner jeg jo virkelig å tenke at det kan være noe galt med eggene mine, og at det dermed kan være noe galt med fosteret denne gangen. Jeg skal ha en til UL på sykehuset i uke 12, men alt de ser etter da er "om den har to armer og to bein og hjerte" som gynekologen så elegant uttrykte det
Gammel 29-07-2014, 15:26   #6
Happie
Medlem

Happie sin avatar

Sitat:
Er det jeg også tenker.. har bak meg tre befruktede egg/embryoer som har gått til grunne, og da begynner jeg jo virkelig å tenke at det kan være noe galt med eggene mine, og at det dermed kan være noe galt med fosteret denne gangen. Jeg skal ha en til UL på sykehuset i uke 12, men alt de ser etter da er "om den har to armer og to bein og hjerte" som gynekologen så elegant uttrykte det
De som tar ul på sykehuset er jo trente i det de driver med, så dersom det skulle være noen avvik (*bank i bordet*) så vil de jo se det selvom de ikke leter spesifikt etter det. Skal de bare la være å si noe da eller?!?

Dersom du ikke har noe i mot å kjøre litt så vil jeg anbefale deg å dra til Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Dr. Martin Lundring er helt fantastisk og har tipp topp utstyr. Han er også overlege på A-Hus. Bare å Google litt så ser du hvor fornøyde folk er med han.

Gammel 29-07-2014, 15:31   #7
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.

Jeg bor i de traktene selv, og har vært på ett av to alternativer privat på Hamar. Du har Volvat og du har GynHamar. Jeg har brukt GynHamar, og for å si det sånn, jeg valgte å reise til Lillestrøm hos Lillestrøm gynekologene tidlig i dette svangerskapet for UL. Jeg vet ikke om det sjekkes for kromosonfeil etc på de aller tidligste UL, men etterhvert gjør de sikkert det.
Jeg har ihvertfall vært meget fornøyd med oppfølging og ikke minst den medmenneskelige behandlingen jeg fikk der på Lillestrøm, det har vært en mangelvare på andre tidlige UL jeg har vært på..
Gammel 29-07-2014, 15:47   #8
Timian
Medlem

Timian sin avatar

Tusen takk for gode tips!

Jeg håpet også på at de kanskje vil si noe hvis de ser at noe er galt.. men det har de visst ikke lov til. Så ja, da lar de bare være. Nakkefold må jo måles, så der kan man kanskje ikke se noe bare med et raskt blikk. Ghaahh, at det skal være så vanskelig!

Jeg har også prøvd samme alternativ som deg før, ninanoor, og jeg skal ikke tilbake.
Gammel 29-07-2014, 16:06   #9
ninanoor
Supermedlem

ninanoor sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 863
ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.ninanoor er fantastisk mot andre.

Du har jo Mjøskirugene på Gjøvik, de foretar tidlig UL vet jeg, pluss at det er visst noe på Lillehammer også uten at jeg kjenner mer til det.
Håper du finner ett sted som kan hjelpe deg
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:51.