Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Svangerskapsomsorg og fosterutvikling
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-05-2015, 21:01   #1
@lfakrøll*
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 258
@lfakrøll* har en aura rundt seg.@lfakrøll* har en aura rundt seg.
Overtidsregler?

Er det noen som kjenner til hvordan reglene for overtid og igangsetting er nå?
Er spesielt interessert i nasjonale retningslinjer og hva de gjør på Ullevål.
Håper jo at jeg slipper å forholde meg til det, fødte 3 uker før termin sist, men hvem vet hva som skjer denne gang... Alle svangerskap er jo ulike...
@lfakrøll* er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-05-2015, 09:41   #2
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 897
Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.
Sv: Overtidsregler?

Sitat:
Opprinnelig postet av @lfakrøll* Vis post
Er det noen som kjenner til hvordan reglene for overtid og igangsetting er nå?
Er spesielt interessert i nasjonale retningslinjer og hva de gjør på Ullevål.
Håper jo at jeg slipper å forholde meg til det, fødte 3 uker før termin sist, men hvem vet hva som skjer denne gang... Alle svangerskap er jo ulike...

man skal få tilbud om overtidkontroll 1 uke på overtid? eller har jeg misforstått?

forrige gang matte jeg mase meg til det og jordmor nesten himla med øya over hvor teit jeg er og mente de kommer når de kommer. men når jeg kom meg til ullevål ble jeg satt igang med engang pga manglende forstervann så jeg er gla jeg maste!
Gammel 27-05-2015, 10:29   #3
@lfakrøll*
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Lujane Vis post
man skal få tilbud om overtidkontroll 1 uke på overtid? eller har jeg misforstått?
Det mener jeg også å ha lest. Men når setter de i gang? Er det ikke en eller annen regel på at man skal være i gangsatt på dag 10 over termin eller noe?

Sitat:
Opprinnelig postet av Lujane Vis post
forrige gang matte jeg mase meg til det og jordmor nesten himla med øya over hvor teit jeg er og mente de kommer når de kommer. men når jeg kom meg til ullevål ble jeg satt igang med engang pga manglende forstervann så jeg er gla jeg maste!
Æsj, sånn er sååå kjipt!!! Men bra du stod på ditt!
Det er jo ikke alle barn som kommer når de kommer. Noen dør jo faktisk i magen fordi man går for lenge. I europa ellers går man ikke lengre enn 1 uke over termin før man blir igangsatt. Trauste grautnorge!!!
Gammel 27-05-2015, 10:52   #4
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.

Sitat:
Det mener jeg også å ha lest. Men når setter de i gang? Er det ikke en eller annen regel på at man skal være i gangsatt på dag 10 over termin eller noe?

Æsj, sånn er sååå kjipt!!! Men bra du stod på ditt!
Det er jo ikke alle barn som kommer når de kommer. Noen dør jo faktisk i magen fordi man går for lenge. I europa ellers går man ikke lengre enn 1 uke over termin før man blir igangsatt. Trauste grautnorge!!!

enda verre er det hvis termin ikke stemmer sånn som sist med meg så ble jeg satt igang samme dag som overtid kontroll med en slange I hufsa som IKKE virka så dagen etter måtte jeg komme tilbake og sette inn pille.... det gikk igang da men hun ble ikke født før dagen etter. altså om jeg husker riktig ble hun født 40+2 + 10 dager = 41+5 ... men det var I forhold til OUL termin.

MIN termin I henhold til eggløsning og mensen var en uke før det igjen.... så hun var godt over 42+5 men det dret de i.... ikke noe rart stakkars liten var inntørka.
Gammel 27-05-2015, 12:13   #5
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 56
miss.ess er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Sitat:
I europa ellers går man ikke lengre enn 1 uke over termin før man blir igangsatt. Trauste grautnorge!!!
Det er ikke sikkert alternativet er så mye bedre heller. Det er risiko å sette igang, ihvertfall unødig. Retningslinjene i Norge bygger på real forskning og er risikovurdert i alle bauer og kanter. Men det er nå enda sånn at det gjelder liv og marginene kan være svært små. Ikke alle kan reddes, uansett hvilke kriterier man har..

De nasjonale retningslinjene er slik at alle tilbys en kontroll 7-9 dager etter TUL. Dette kalles trivselskontroll (ikke overtidskontroll som den ofte blir kaldt). Der får man en svangeskapskontroll, man tar CTG-registrering av barnet og man gjør en ultralyd. På ultralyden ser man hvordan barnet har vokst - om den ligger innenfor normalen. Deretter ser man om fostervannsmengden er normal, og blodstrømmen i morkaka. Det tas hensyn til risikofaktorer som alder hos mor, BMI, sykehistorie forøvrig, om det er stort sprik mellom menstermin og ultralydtermin. Er alt bra kan man avvente induksjon, men den skal være påbegynt senes på dag 294 i svangerskapet- fra den dagen WHO definerer som overtid. Da er man 42+0.

Hvordan man induserer kommer helt an på hvor moden mormunnen er. Hvor moden mormunnen er avhenger også av om man er flergangsfødende eller ikke. En som har født før kan fint ha 2-3cm åpning på slutten av graviditeten uten at det har noe å si. Man vurderer modenhet etter hvor lang mormunnen er (tappen må bli flat før den begynner å åpne seg), hvor stor åpning man har, om den ligger langt bak eller om man kommer rett på mormunnen når man undersøker og hvor fast/stram/myk/tøyelig den er.

Er man lite moden begynner man med ballong. Da fører man et tynt kateter (egentlig et urinkateter) inn i mormunnsåpningen og fyller den med vann så mormunnen utvider seg. Er det en vellykket affære vil den falle ut (fordi man begynner å åpne seg fordi fødselen har startet) og forhåpentigvis føre til rier som vedvarer. Faller det ikke ut går man med det i 24t noen steder (mener de gjør det på Ullevål), andre steder i 36t før man fortsetter videre induksjon. Har man ok med åpning kan man faktisk ta vannet, men det kommer også an på hvordan hodet ligger i bekkenet. Det er ulempe å ta vannet for tidlig om hodet ikke har festet seg. Neste alternativ er å stimulere med tablett som legges bak mormunnen. Denne skal føre til at livmoren starter med rier. Noen starter fødselen etter kort tid, andre må ha piller over flere dager. Hvis man har tatt vannet uten at det har skjedd noe, starter man med ristimulerende drypp.

Det er spesielle regler for fremgangsmåte og medisiner man gir dersom kvinnen har hatt keisersnitt eller gjort andre operasjoner på livmoren tidligere
Gammel 27-05-2015, 12:17   #6
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

det som jeg opplevde var negativt med å bli satt igang og har hørt mange mange si det same er at man ikke får noe pause mellom riene..... grafen gikk virkelig ikke ned. slet med å trekke pusten fordi riene stoppet ikke. helt jævlig er det med rie top som ikke går ned. så det er ikke bare positivt.
Gammel 27-05-2015, 12:21   #7
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Nei, det er nettopp det- mange kan få ristorm som det høres ut som du har hatt og det er ikke så lett å gjøre noe med.

Det som skjer når man har ri er at livmoren- som er en stooor muskel- strammer seg. Trykket i livmoren er såpass høyt at blodet mellom mor og morkake stopper opp. Det betyr at babyen må klare seg på det surstoffet som er i morkaken. Den får først nytt surstoff når rien har gitt seg. Derfor er det viktig at man ikke har mer enn 5 rier maks på 10 minutter, slik at man på det meste har 1 min rie og deretter 1 min pause. Det er avgjørende for at mor skal klare fødselen, og det er absolutt avgjørende for at babyen skal klare seg.

Babyen tåler fint å være uten oksygen mens man har rie sålenge det er et sprekt barn med masse ressurser- men det vet man ikke alltid.

Har man operert på livmoren tidligere også (keisersnitt f.eks.), så er det også fare for at ristorm kan føre til at livmoren revner.

Igangsetting er forbundet med økt risiko for operative forløsninger som tang, vakum og akutt keisersnitt.
Gammel 27-05-2015, 13:39   #8
@lfakrøll*
Medlem

Dette var veldig informativt, miss.ess! Takk for det
Du må da jobbe innen fødselsomsorgen, eller?

Jeg så på papirene mine at det står "overtid fra 21.10", det er jo 12 dager over termin. Trodde at retningslinjer for overtid var blitt endret slik at man ikke skulle gå mer enn 10 dager over uansett? Stemmer ikke det?

Jeg har heldigvis ikke hatt behov for å bli igangsatt tidligere, men huhei som det gikk allikevel. Jeg hadde såkalt styrtfødsel, så riestorm kan man vel kanskje få selv om man ikke blir igangsatt? Var ikke mye pauser for min del iallefall.
Gammel 27-05-2015, 14:10   #9
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Så bra det var til hjelp

Noen sier man er overtidig 11 dager over TUL, andre sier 12 dager. Ullevål har vel 12 dager. Kommer an på om de bruker eSnurra eller ikke. De fleste bruker nok eSnurra nå (men det har vært veldig omdiskutert).

Man skal ha en trivselskontroll innen disse 10 dagene ja, det som er anbefalt er da 7-9 dager etter TUL, altså en såkalt 41-ukers kontroll. Mitt inntrykk er at man tar det så tidlig som mulig, men så dukker det jo alltids opp en helg for noen som gjør at det blir en dag før eller senere. Anbefalingene er igangsetting innen dag 294 som er uke 42+0, men det kan jo ta et par dager før man føder også. Man har lokale retningslinjer også, så det kan være noen små forskjeller mellom ulike sykehus og landsdeler, men hovedprinsippene skal være ganske så like som mulig for folk flest.

Det er nok lite sannsynlig at du går på overtid @lfakrøll med en sånn fødsel bak deg- men man vet jo aldri. Ingen som har glasskule å se inn i (men det hadde vært veldig fint ). Og ja, man kan ha ristorm for egen maskin også. Det er jo faktisk ikke sååå mange som føder på overtid i Norge, det ligger på ca. 10%. Det er såklart ganske mange flere som føder over terminen, men det er ikke ensbetydende med at de er overtidige
Gammel 27-05-2015, 14:19   #10
@lfakrøll*
Medlem

Takk for gode svar!

Ullevål bruker Terminhjulet etter hva jeg kunne se da jeg var på OUL, og den er tydeligvis 2 dager etter snurra? For på Riksen har de snurra og da jeg var på fosterdiagnostikk der sa de termin 7.10, mens Ullevål sier 9.10. (og de var enige om hvor mange uker jeg var på vei) Så ikke så rart man blir litt forvirret i blant.
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:15.