Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-05-2011, 17:38   #1
Uregistrerte
Gjest

Meldinger: n/a
Syns mannen bruker data for mye

Han er ikke avhengig, men spiller fordi det ikke er noe annet å gjøre. Han har full jobb og vel så det. Han trener, og vi besøker venner/familie, får besøk av venner/familie osv så det er ikke det at han sitter låst fast.

Men hver dag etter jobb, middag og eventuelt trening så er det data. Jeg bruker også data en del, men besøker også venninner alene. Eller leser bøker. Av diverse grunner jeg ikke vil gå inn på så "flyktet" en del av vennene hans for en tid tilbake, så da jeg skrev at vi besøker venner så er det vennepar. Så han sitter da på kveldene å spiller, men har ingen problem med å skru av dataen hvis det er noe. Vi bor et lite sted hvor det er lite annet å finne på enn f.eks gå turer. Og gå turer kan man jo ikke gjøre hele kvelden. Egentlig så er det sikkert jeg som har problemet, for han spiller fordi vi ikke har noe annet å gjøre. Mens han spiller så kan jeg godt lese en bok eller noe lignende. Han sier han bruker data'en fordi det ikke er noe bedre å finne på, og at han godt kan skru den av hvis jeg vil noe, men ikke bare for å lese en bok f.eks for det liker han ikke.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men kanskje jeg håper noen kan si noe fornuftig til meg
  Svar med sitat
Gammel 18-05-2011, 18:22   #2
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 995
Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.
Sv: Syns mannen bruker data for mye

Har du snakket med han om dette?
Det virker jo ikke som om han er totalavhengig av dataen, nei...

Litt sånn intuitivt tenker jeg at du savner hans nærvær når det ikke skjer noe annet hjemme hos dere og han "velger" pc-en framfor deg, men det kan godt hende jeg overanalyserer.
Håper du finner ut av det

Sist endret av Della; 18-05-2011 kl 18:22. Begrunnelse: Presisering
Della er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-05-2011, 13:48   #3
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg forstår godt at det er litt frustrerende, for det fører jo til at dere omgås lite hjemme. Men på den andre siden så er jo det å lese bøker en like ekskluderende aktivitet. Så i stedet for å si at han ikke bør spille data så mye (noe som er litt urettferdig hvis du uansett skal sitte og lese...) så kanskje du skal prøve å foreslå aktiviteter i stedet. Hva med å spille et spill f eks? Eller kanskje se en serie el. l på DVD. Se på TV er jo passivt og "hjernedødt", men det kan man i det minste gjøre sammen, kommentere det man ser på osv.

Det går jo også an å bare sitte å prate sammen, men det er litt vanskeligere å gjøre på kommando. Men hvis man begynner med å gjøre det koselig, tenne noen lys, åpne en flaske vin, og spille et spill eller noe, så kommer kanksje den gode samtalen mer naturlig utover kvelden?

I allefall ville jeg ikke lagt vekt på at "du må spille mindre data", men at "vi må være mer sammen", "vi må kutte litt ned på dataspilling og lesing osv".
  Svar med sitat
Gammel 20-05-2011, 01:03   #4
Tigermor
Medlem

Tigermor sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 422
Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.Tigermor er fantastisk mot andre.

Du har fått noen gode tips allerede synes jeg.
For en god tid tilbake ble jeg på en god og humoristisk måte gjort oppmerksom på av min mann at jeg var lite tilgjenngelig for ham pga min databruk.
Den kjente jeg, for å si det sånn. Han gjorde meg oppmerksom på at jeg virker opptatt når jeg sitter med dataen, mens jeg selv tenkte at vi var jo sammen selv om jeg hadde dataen på fanget.
Etter det har jeg blitt mer bevisst på å legge den bort når vi har våre små timer sammen om dagen og blitt mer oppmerksom på ham og det å ha felles prosjekter sammen. Han følte seg rett og slett litt ensom sammen med meg og det er kansje det du også nå kjenner på?
Håper at dere kan snakke sammen om hva dere føler om hverandres bruk av felles tid og kan vokse sammen om dette. Lykke til

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:45.