Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-05-2011, 21:47   #1
Usikker HI
Gjest

Meldinger: n/a
Orker ikke besøk av "svigersøster" - trenger RÅD!

Vanskelig og forklare så her kommer kortversjon.

Jeg har et veldig vanskelig svangerskap, masse fysiske komplikasjoner og sterk svangerskapsdepresjon.

Når forrige barn ble født kom svigermor ned og var hos oss i et par uker etter fødselen. Det var HELT FANTASTISK.

Vi har spurt svigermor om HUN vil komme denne gangen og. Hun jobber slik at hun ikke får til å være her like lenge, men noen dager skulle hun få til.

Det som desverre er situasjonen da er at hun og hennes mann har tatt til seg ei fosterdatter på 7 år. Det er jo veldig bra, men hun er ekstremt krevende. Forlanger oppmerksomhet hele tiden, er veldig dominerende ovenfor vårt barn og er slem og fysisk utagerende mot 3åringen vår. Jeg vet at hun er sterkt relasjonsskadet, men hun suger ut all energien min.
Nå sier svigermor at hun skal ha med seg denne 7 åringen og bo her, og dette er snakk om dagen jeg kommer ut fra føden altså.
Og det klarer jeg bare ikke. Jeg er så sliten og utmattet nå at jeg ikke kan involvere meg i henne som er så krevende rett etter fødsel, det klarer jeg bare ikke. Og det var heller ikke det jeg spurte i klartekst om. Jeg spurte om svigermor og kun hun ville komme.

Hva gjør jeg?

Gubben mener jeg skal bite det i meg, og i hvertfall ikke si det som det er, noe jeg mener jeg skal, ærlighet varer lengst. Jeg mener at å si på en ok måte at svigermor alene er toppers, men at jeg ikke makter besøk når det blir flere enn avtalt er helt legitimt

Det vi har gjort så langt, er å korte ned besøket til noen dager og plassere de hos andre familiemedlemmer og ikke her. Men svigermor sender meg meldinger og spør om det er det jeg egentlig vil for det blir jo bare henne og 7 åringen

For meg så er det enten svigermor alene eller ikke noe besøk som er alternativene...

HJEEEELP!!!
  Svar med sitat
Gammel 21-05-2011, 22:04   #2
Tes
Supermedlem

Tes sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Vestlandet
Meldinger: 889
Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.Tes har mye å være stolt av.
Sv: Orker ikke besøk av "svigersøster" - trenger RÅD!

Sitat:
Opprinnelig postet av Usikker HI Vis post
Vanskelig og forklare så her kommer kortversjon.

Jeg har et veldig vanskelig svangerskap, masse fysiske komplikasjoner og sterk svangerskapsdepresjon.

Når forrige barn ble født kom svigermor ned og var hos oss i et par uker etter fødselen. Det var HELT FANTASTISK.

Vi har spurt svigermor om HUN vil komme denne gangen og. Hun jobber slik at hun ikke får til å være her like lenge, men noen dager skulle hun få til.

Det som desverre er situasjonen da er at hun og hennes mann har tatt til seg ei fosterdatter på 7 år. Det er jo veldig bra, men hun er ekstremt krevende. Forlanger oppmerksomhet hele tiden, er veldig dominerende ovenfor vårt barn og er slem og fysisk utagerende mot 3åringen vår. Jeg vet at hun er sterkt relasjonsskadet, men hun suger ut all energien min.
Nå sier svigermor at hun skal ha med seg denne 7 åringen og bo her, og dette er snakk om dagen jeg kommer ut fra føden altså.
Og det klarer jeg bare ikke. Jeg er så sliten og utmattet nå at jeg ikke kan involvere meg i henne som er så krevende rett etter fødsel, det klarer jeg bare ikke. Og det var heller ikke det jeg spurte i klartekst om. Jeg spurte om svigermor og kun hun ville komme.

Hva gjør jeg?

Gubben mener jeg skal bite det i meg, og i hvertfall ikke si det som det er, noe jeg mener jeg skal, ærlighet varer lengst. Jeg mener at å si på en ok måte at svigermor alene er toppers, men at jeg ikke makter besøk når det blir flere enn avtalt er helt legitimt

Det vi har gjort så langt, er å korte ned besøket til noen dager og plassere de hos andre familiemedlemmer og ikke her. Men svigermor sender meg meldinger og spør om det er det jeg egentlig vil for det blir jo bare henne og 7 åringen

For meg så er det enten svigermor alene eller ikke noe besøk som er alternativene...

HJEEEELP!!!
Uansett om 7 åringen hadde vært "enkel" eller "vanskelig" er det ikke noe problem å forstå at når en nettopp har fått barn så kan dette bli for mye. Synes du skal være ærlig på det på den måten at det går bra men to hos dere kan bli mye uavhenging av hvordan adoptivbarnet er.

med MissIt

Sist endret av Tes; 21-05-2011 kl 22:15.
Tes er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-05-2011, 22:07   #3
Della
Supermedlem

Della sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 995
Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.Della har en strålende fremtid.

Ugreit

Jeg tror jeg ville sendt en sms til svigermor og sagt noe sånt som at "jeg har ombestemt meg og vil at det bare skal være oss fire når jeg kommer hjem fra føden fordi jeg er i så dårlig form for tida".
Evt. kan du be mannen din snakke med sin mor om dette? Jeg synes ikke dette er noe å "bite i seg" all den tid du ikke er i form og du vet alt nå at det blir tøft med besøk rett etter fødsel.

Lykke til!
Gammel 21-05-2011, 22:46   #4
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvis du har et greit forhold til svigermor bør det tåle at du sier det som det er: hun er ønsket, uten følge. Og at du har forståelse for om det innebærer at hun ikke kan komme likevel.
Gammel 21-05-2011, 22:46   #5
Karette
Seniormedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,956
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

Det virker som du har en aller tiders svigermor, og derfor tenker jeg at du "skylder" henne å være ærlig.

Det er helt naturlig at din svigermor når vier all sin omsorg til ei jente på 7 år som da sikkert har en del ballast med seg i sitt korte liv. Det er ikke sikkert hun selv ser hvordan det vil påvirke deg at jentungen er med på tur.. Så, jeg ville ha hatt såpass stor respekt for min svigermor at jeg hadde fortalte henne akkruat hvordan jeg tenker i forhold til dette.

Snakk ut med mannen din om dette først, så du vet du har hans støtte i saken og at han forstår hvordan du tenker.

LYKKE TIL!!!
Dette ordner seg
Karette er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-05-2011, 10:48   #6
Babygirl 07 =)
Seniormedlem

Babygirl 07 =) sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Sted: Akershus
Meldinger: 1,679
Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.Babygirl 07 =) har et ubeskrivelig bra rykte.

signerer alle de andre på denne ja... =)
Masse lykke til med babyen og besøket =)
Gammel 22-05-2011, 17:33   #7
Sisoti
Medlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 492
Sisoti er på vei til noe stort.Sisoti er på vei til noe stort.Sisoti er på vei til noe stort.Sisoti er på vei til noe stort.Sisoti er på vei til noe stort.Sisoti er på vei til noe stort.

Jeg tror ingen hadde orket det !!!

Tror svigermoren din vil forstå ... Det er jo noe alle burde forstå
Gammel 22-05-2011, 17:35   #8
Miramia
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 333
Miramia er som en uslipt juvél.Miramia er som en uslipt juvél.Miramia er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av Eyowhyn Vis post
Jeg tror ingen hadde orket det !!!

Tror svigermoren din vil forstå ... Det er jo noe alle burde forstå
Samme sier jeg

Juni 2011

med rikku og BUXY, og Lucie fra septemberklubben
Miramia er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-05-2011, 17:42   #9
Amim
Supermedlem

Amim sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,085
Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.Amim har en strålende fremtid.

Signerer de gode kommentarene du har fått her

Sitat:
Jeg mener at å si på en ok måte at svigermor alene er toppers, men at jeg ikke makter besøk når det blir flere enn avtalt er helt legitimt
Dette er jeg HELT enig i
Gammel 23-05-2011, 11:48   #10
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Det vil nok virke helt forståelig for alle mennesker at du ikke ønsker flere unger inn i huset dagen etter hjemkomst fra barsel. Vanskelige eller ikke. Det er jo ikke som om du ikke vil ha noe med denne jenta å gjøre, du vil bare ikke ha flere barn enn strengt nødvendig løpende rundt i huset dager etter fødselen... det må alle begripe.

Sannsynligvis synes svigermoren det er litt ubehagelig nå, siden hun driver og sender meldinger. Hun skjønner at det er slitsomt om fosterdatteren skal være med, men samtidig vil hun jo stille opp når du har bedt om det. Hun aner kanskje ikke hva du egentlig vil, og er redd for å være en belastning for deg. I såfall bir hun nok veldig glad for at du sier det som det er, så hun vet hvordan hun skal hjelpe deg best mulig.

Å bite det i seg er et veldig dårlig råd. Du skal selvsagt stille opp for denne jenta som svigerfamilien har tatt til seg, men dette er helt feil tidspunkt å prioritere andre. Si at jenta er hjertelig velkommen på besøk seinere, når dere har kommet litt i orden!
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan starte nye diskusjoner
Du kan svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:26.