Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-05-2010, 21:38   #1
lisfal
Juniormedlem

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 1
lisfal er på vei til noe stort.
Duotest - gå videre med fostervannsprøve?

Hei,

Jeg er en førstegangs fødende 39 åring - har termin på 40 års dagen min!

Var på uke 13 ultralyd denne uken og mottok også da resultatene på duotesten.
Trisomi 21 = 1: 6 700
Trisomi 13 + 18 = 1: 3 000

Ellers var nakkefold 1,4 på det bredeste og 'tassen' hadde et meget synlig neseben.

Er nå usikker på om vi skal gå videre med fostervannsprøve.
Hadde satt stor pris å høre om andre 'modne mødre' sin testresultater og påfølgende vurderinger.

mvh
Spent
lisfal er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2010, 21:47   #2
Trio
Seniormedlem

Trio sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 2,356
Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.Trio har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Duotest - gå videre med fostervannsprøve?

Er ikkje eldre enn 34, men hadde duotest sidan eg tidlegare har vore gravid der fosteret hadde kromosomfeil. Må seie at eg synes du fekk veldig gode tal eg da, det er jo minimal sjanse for kromosomfeil med dei tala du har fått. Sjansen for å miste ved fostervatnprøve er mykje større enn sjansen for kromosomfeil. Hadde eg vore deg haddde eg slått meg til ro med desse gode resultata, men du må sjølvsagt tenke kva som er best for deg. Om du ikkje klarer å slappe av i svangerskapet er det kanskje betre å ta prøva. Kva sa dei på sjukehuset da? Da eg fekk tatt duotest sa dei at grensa der dei brukte å anbefale å gå vidare var ca 1:250, og du har jo veldig mykje betre tal enn dette. Lykke til med valget!

No er eg berre innom og snik og heier på gamle kjende
Trio er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2010, 22:40   #3
underlig
Seniormedlem

underlig sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,893
Blogginnlegg: 10
underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.

Samme alder som deg - termin 1 mnd før 40 års dagen. Vi fikk 1:467 på trisomi 21- nakkefoldmålene lå fra 2.4 - 2.6. Da det i tilegg var ting ved UL denne gangen (hadde duotest også forrige svangerskap) som gjorde meg usikker på JM vurdering og vi var såpass nær "1:450" grensen som er en pekepinn for når fostervannsprøve anbefales i noen land (bla Danmark) så valgte vi fostervannsprøve. Må legge til at mange land (bla Norge) bruker 1:250 grense.

Må legge til at vi begge har tremenninger med Downs.

På de andre trisomiene var vi høyere enn 1: 20 000...

Jeg var veldig usikker på om vi skulle ta fostervannsprøve fordi det tross alt bare var 0,002 prosent sjangse for at fosteret var sykt samtidig som at risikoen for at fostervannsprøven fremprovoserer abort er 0,5 - 1%.

Du vil ha samme risikoen som jeg hadde for fremprovosert abort men bare 0,0001% sjangse for et sykt foster - det er bedre tall enn jeg hadde i forrige svangerskap og da var det helt uaktuelt for meg å vurdere det engang... Så det sier seg selv at i ditt tilfelle ville jeg ikke gjordt mer utredning.

Fostervannsprøven min var heldigvis udramatisk. Det var smertefritt, jeg er fortsatt gravid over 14 dager senere (og derfor nå ute av risikosonen for abort som følge av fostervannsprøve) og jenta vår er frisk.

Håper dette var til nytte.

Sist endret av underlig; 10-05-2010 kl 13:37.
underlig er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-05-2010, 21:04   #4
Louise
Supermedlem

Louise sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 1,192
Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.Louise har mye å være stolt av.

Synes du hadde kjempeflotte tall. Foruten at jeg ikke aner hva synlig nesebein har å si. Skal det ha noe med ev kromosonfeilindikasjoner?

Jeg som er 'bare' 37 gikk til priv ul. Og jeg tror ikke de har lov til å måle. Jeg fikk bare klar beskjed om at alt så fint ut. Så får vi håpe det.
Gammel 07-05-2010, 21:39   #5
underlig
Seniormedlem

underlig sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,893
Blogginnlegg: 10
underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.

Foster med trisomi 21 (downs) kan ofte mangle neseben. Det viltigste de ser ertter på UL er tykkelsen på nakkefolden. Den kan være kraftigere ved en hel rekke problemer fra kromosonfeil til hjertefeil. 95% av foster har i uke 12 under 2,5 mm. Men de fleste som har mer er også helt friske.

Det er bare universitetsykehus som kan gjøre UL med den hensikt å måle folden. Men andre skal henvise videre hvis de "tilfeldigvis" får mistanke og derfor måler... uansett mors alder. Under 38 får man da risikovurdering og kun tilbud om fostervannsprøve hvis man er "over" grensen (1:250 for trisomi 21). Over 38 bestemmer man selv. Morkakeprøve får man uansett bare hvis de vurderer den som nødvendig (den er også mer risikabel for fosteret).

Sist endret av underlig; 07-05-2010 kl 21:48.
underlig er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-05-2010, 13:09   #6
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Før jeg tok duotesten bestemte jeg meg for at hvis risikoen for spontanabort pga fostervannsprøve er større enn sannsynligheten for kromosomavvik, ville jeg ikke gå videre med mer testing.

Hadde jeg fått dine tall ville jeg dermed ikke ønsket meg fostervannsprøve. Alderen din tatt i betraktning så er det også svært gode tall du har fått!

Hvis barnet er etterlengtet ville jeg vært veldig skeptisk til å gå videre med testing pga abortfaren. Generelt er det ikke lett å bli gravid i vår alder, og både spontanabortfaren og sannsynligheten for kromosomavvik øker fra måned til måned for oss.
Gammel 19-05-2010, 21:13   #7
Klumpy
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Tønsberg
Meldinger: 36
Klumpy har en aura rundt seg.Klumpy har en aura rundt seg.Klumpy har en aura rundt seg.

Hei,

Jeg var på ullevål sykehus og Rikshospitalet idag grunnet duotesten. Jeg har lik aldersom deg men vil føde 2,5 mnd før jeg fyller 40.

Det første jeg fikk høre av legen som tok ultralyd var at tallene som ble nevnt i veiledninge vi fikk var veldig missvisende. Et så høy tall som 6000 med Trisomy 21 er ikke oppnåelig.

Vanlig risiko får og få et barn med trisomy 21 (Down) er for oss 39 åringer ca 1:139
Etter ultralyd idag ble denne redusert for min del til 1:1182 (ca 10 gangern)

Trisomy 18 og 13 hadde et noe høyere tall (1:1609 ble 1:6571 og 1:3787 ble til 1:64876

nakkefolden min ble målt til 1,7 (jeg er 13+3 idag)

Jeg har ikke mottatt edelig resultat da blodprøvene tar lit lengere tid, men jeg fikk beskjed at det som oftest ble justert til det positive. (enda bedere resultat)

Jeg valgte i første omgang en Duotest fremfor fostervannsprøve. Grunnen til det er at Duotesten taes tidligere en fostervannsprøve samt at resultatet også er før kjent. Fostervannsprøve taes ikke før uke 15 og det kan ta opptil 4 uker før man får resultatet. Da er man jo plutselig i uke 19 om man må ta tunge avgjørelser.

2006
Klumpy er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:02.