Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-06-2012, 19:39   #1
Cafleur
Juniormedlem

Cafleur sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 30
Cafleur er på vei til noe stort.
Alenemamma etter keisersnitt.

Hei.

Noen her som har hatt planlagt keisersnitt som vil fortelle litt om hvordan det var etterpå?
Ønsker helst svar fra noen som er/var alenemamma, men hører gjerne fra andre også iforhold til smerter etterpå, og hvordan det gikk å løfte babyen osv..

Hvor lenge var du på sykehuset?
Stelte du babyen selv etterpå?
Når du kom hjem hvordan gikk det da, tok det lang tid før du var uten smerter i såret osv?

Gleder meg mye til å bli mamma, men siden det nå er slutt med barnefar og han bor et stykke unna er jeg begynt å bli veldig nervøs for hvordan jeg skal klare dette alene, Jeg har heller ikke en egen mor til og hjelpe meg, har selvfølgelig andre familiemedlemmer og venner som stiller opp. men de har egne unger og annet å styre på med selv også..
ja, jeg er veldig nervøs og spent og så er jeg utrolig dårlig til å be om hjelp selv. Så at jeg om 2 mnder skal ta meg av en baby og min lille hund på 4år alene, og etter ett keisersnitt, Ja, det er SKREMMENDE
Cafleur er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-06-2012, 19:57   #2
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Alenemamma etter keisersnitt.

Jeg er ikke alenemamma, men hadde planlagt KS med tvillingene.

Det gjorde ganske vondt den første tiden etterpå. Var vondt å komme seg opp av senga de første 2-3 dagene. Det er vanlig å være på barsel i 3 døgn etter KS, og da kan du ringe på dem og få hjelp til å komme deg opp av senga i starten, hjelp med babyen hvis det blir mye opp og ned av senga. Man får rikelig med smertestillende.

For min del ar jeg bare øm/sår etter de tre dagene på sykehuset, så jeg hadde ingen problemer med å stelle og bære på ungene da vi kom hjem. Man kan bære vekten av en baby + bilstol, og det synes jeg ikke gjorde vondt heller.
Gammel 10-06-2012, 17:11   #3
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har hatt 3 ks. Er heller ikke alenemamma, men føler jeg kan si litt om hvordan min opplevelse etter ks er i allefall. Sier som Firkløver, at de første dagene, mens man er på barsel, så er det vondt og sårt, men man får masse smertestillende, dersom man trenger. 3-4 døgn på barsel er normalt, litt forskjellig fra sted til sted og om du har fått barn fra før av. Jeg har vært 4 med alle barna mine. Vekslet litt på å stelle selv og få hjelp til å stelle, avhengig av hvor mye opp og ned av senga det ble og når på døgnet. Helskift og bad pga gulp om natten tok pleierene for meg, slik at jeg kunne prioritere søvn og hvile.

Har hatt lite smerter når jeg har kommet hjem, kun litt øm og ikke hatt problemer med å fungere hjemme. Å løfte babyen har gått helt greit og helt smertefritt - sist var jeg faktisk så smertefri at jeg hadde vansker med å huske på at jeg ikke skulle løfte på de to eldste.

Gyn som forløste minste, sa - når jeg innrømmet på etterkontrollen at jeg ikke hadde vært så flink til å la være å løfte, pga lite smerter - at så lenge ting ikke er vondt, så er det heller ingen fare.

Tror ikke du skal bekymre deg så alt for mye. Dette vil du fikse fint. Om det er plass og ikke for stor pågang, så går det an å spørre om å få lov å være på barsel et ekstra døgn også, om man trenger litt mer tid på seg. Men selv føler jeg at man blir raskt rastløs på barsel også. Siste timene jeg har vært på barsel før jeg skulle hjem - alle gangene, har jeg vel følt meg mer eller mindre turbo...

Og jeg følte også at jo mer i bevegelse jeg var (innenfor rimelighetens grenser), jo mer smertefri ble jeg. Jo lenger jeg satt eller lå, jo vondere ble det å komme i gang igjen.

Jeg vil si; ikke sett for høye krav til deg selv den første tiden. Det er du og babyen (og pappan, om han er noe som helst involvert?) - barselbesøk trenger ikke forvente noe servering - de burde heller ta med litt servering til deg. Kjøp inn fjordland eller andre lettvindte middagsretter, så kan du bruke tiden på deg og babyen - sov når babyen sover og ikke tenk på at alt skal se strøkent ut hele tiden. Du skal komme inn i en ny rutine som passer for deg og babyen din - og hunden din. Er du i form til det, så er jo små trilleturer med baby og hund helt supert, ellers må du ikke være redd for spørre om hjelp. vet hvordan det er selv, jeg er heller ikke flink til å be om hjelp. Men kanskje du ikke trenger å spørre heller, kanskje er du heldig og har venner og familie som er så greie at de kommer og tilbyr hjelp uten at du trenger å spørre de først?
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi

Sist endret av ibi; 10-06-2012 kl 17:16.
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-06-2012, 01:35   #4
Cafleur
Juniormedlem

Cafleur sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Meldinger: 30
Cafleur er på vei til noe stort.

Tusen takk for fine og oppmuntrende svar
Gammel 11-06-2012, 22:46   #5
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Du slipper heldigvis problemer med snømåking!
Vær forsiktig med tunge løft i starten. Det innebærer at du bør tenke deg om når du handler (bruk flere poser, gå flere turer), skal henge opp klesvask (hvertfall hvis du stapper maskinen like full som meg) og hvis du har bil kan du vurdere å bære bilstol og barn hver for seg. Del opp alle litt tunge løft hvis det er mulig. Jeg følte meg nokså sprek og overdrev kanskje fysisk aktivitet. Det gjorde at jeg ble nokså øm. Men heldigvis ingen skade så vidt jeg vet.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:59.