Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-11-2013, 20:40   #21
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: GBS hos gravide og nyfødte

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Blir GBS påvist i urin regnes det imidlertid som en ABU (asymptomatisk bakteriuri, en slags UVI), og det skal alltid antibiotikabehandles under graviditet i tillegg til at den gravide skal ha antibiotika under fødsel (påvises GBS i urin er oppblomstringen svært stor i vagina og rektum).
Jeg prøver å finne ut av hva slags antibiotika som blir gitt ved slike tilfeller. Jeg har nå fått en kur jeg ikke har hørt om før. Men finner ikke info om hvilke kurer som blir gitt ved GBS - eller ABU.. Vet du dette...?

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Dersom man opplever (gjentatte) UVI vil urinen bli dyrket, og da kan det vise seg å skyldes GBS. Dersom man oppsøker sykehuset pga. kraftige kynnere kan det hende at det blir tatt en bakterieprøve fra underliv/rektum som kan vise forekomst av GBS. Dette vil føre til at man får antibiotika under fødsel, men det er altså fortsatt relativt tilfeldig hvem som testes.
Når urinen blir sendt til dyrking, vil det da uansett testes for GBS? Eller må man be spesifikt om det. Evt minne legen på å be om det?

(Jeg har ikke blitt testet for GBS i underlivet. Har hatt en del UVI symptom. Og nå utslag på urinprøve hos lege, og feberfølelse på kveldene. Urinen er sendt til dyrking i dag. Og jeg er 39+2. Jeg har ikke spurt legen noe spesifikt om GBS, for jeg kunne ikke huske hva det het da jeg satt der..)

Sitat:
Opprinnelig postet av Esmie Vis post

Man må prøve å huske på at GBS heldigvis rammer få nyfødte, men er en alvorlig infeksjon. Tegn til infeksjon hos alle nyfødte må tas ekstremt alvorlig.
Hva slags tegn skal man se etter hos nyfødte? Feber?
Gammel 21-11-2013, 21:20   #22
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av LivsGnist Vis post
Jeg prøver å finne ut av hva slags antibiotika som blir gitt ved slike tilfeller. Jeg har nå fått en kur jeg ikke har hørt om før. Men finner ikke info om hvilke kurer som blir gitt ved GBS - eller ABU.. Vet du dette...?

Når urinen blir sendt til dyrking, vil det da uansett testes for GBS? Eller må man be spesifikt om det. Evt minne legen på å be om det?

[...]

Hva slags tegn skal man se etter hos nyfødte? Feber?
Når urinen sendes til dyrkning, så betyr det at den settes på ulike agerer, så evt bakterier i urinen kan vokse frem. Etter ca 3dager vil man da kunne se en eller flere bakteriekulturer. Og da vil de jo se hva slags bakterie det er, om det er gbs eller en annen type.

Infeksjon hos nyfødte kan være diffust, eller veldig tydelig og lett å oppdage, men feks svært hurtig respirasjon, utilpasshet, at den ikke vil die. Feber kan oppstå, men kan like gjerne være et seint symptom.
  Svar med sitat
Gammel 22-11-2013, 17:42   #23
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Denne infobrosjyren er ikke så verst.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:54.