Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-08-2014, 15:18   #1
LilleMirakel3
Medlem

LilleMirakel3 sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Sted: nær Oslo
Meldinger: 259
Blogginnlegg: 3
LilleMirakel3 vil raskt nok bli berømt.
Question keisersnitt eller føde vanlig etter et tvilling keisersnitt?

Har vært hos spesialist i fødsels sykdommer nå i dag. Jeg vet ikke hva som er trygt for meg og jenta mi.. 2 offentlige leger sier jeg bør ta sjansen på vanlig fødsel, men det må overvåkes nøye hele veien, og det er en risiko for alvorlig komplikasjoner. Keisersnitt gir meg enda mer sammenvoksninger, og jeg har slitt med sterke smerter i underlivet etter tvillingene ble tatt ut. 3 private leger sier jeg må ta keisersnitt. Pga bemanning osv så vil nok sykehuset anbefale vanlig fødsel. Jeg er redd..... Så, er det noen her som har lik erfaring? Jeg har alltid ønsket å føde vanlig. Men vanlig blir det dessverre ikke uansett, og jeg må prøve å finne ut hva som er tryggest...

Vi venter ei lita prinsesse ca 2 uker før termin
LilleMirakel3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-08-2014, 22:22   #2
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: keisersnitt eller føde vanlig etter et tvilling keisersnitt?

Det kommer vel an på hvordan du ble sydd sammen etter tvillingsnittet.
I Veileder i fødselshjelp 2014 står ikke KS med tvillinger spesielt nevnt som indikasjon på nytt snitt. Derimot står det at
Sitat:
Vi anbefaler lukning uterotomien i to lag hvis pasienten planlegger vaginal fødsel senere. Det er ellers akseptabelt å lukke i ett lag
Nå gis kvinner mulighet for vaginal fødsel selv etter to keisersnitt. Det har skjedd en endring der i nyere tid, så kanskje de legene du har snakket med som mener snitt er best ikke er helt oppdatert på KS? Mener ikke å fornærme noen, altså. Men leger har jo ulike fagfelt...
Gammel 22-08-2014, 09:32   #3
LilleMirakel3
Medlem

LilleMirakel3 sin avatar

Medlem siden: Jun 2014
Sted: nær Oslo
Meldinger: 259
Blogginnlegg: 3
LilleMirakel3 vil raskt nok bli berømt.
Sv: keisersnitt eller føde vanlig etter et tvilling keisersnitt?

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Det kommer vel an på hvordan du ble sydd sammen etter tvillingsnittet.
I Veileder i fødselshjelp 2014 står ikke KS med tvillinger spesielt nevnt som indikasjon på nytt snitt. Derimot står det at

Nå gis kvinner mulighet for vaginal fødsel selv etter to keisersnitt. Det har skjedd en endring der i nyere tid, så kanskje de legene du har snakket med som mener snitt er best ikke er helt oppdatert på KS? Mener ikke å fornærme noen, altså. Men leger har jo ulike fagfelt...
Takk for svar. Jeg har kun gått hos spesialister denne gangen. Og som jeg skrev, var vi hos spesialist i fødsel og sykdommer i går. Han er veldig dyktig, og vært mye i media opp gjennom sin karriere. Han sa, som andre, at ifølge min journal, var livmoren min ekstremt stor ved keisersnittet med tvillingene. Jeg har frem til dags dato hatt mye problemer med snittet. Det er visst, ifølge alle disse 4, større snitt i livmoren ved uthenting av to eggede tvillinger, enn ved kun en baby.

Vil gjerne høre fra fler med erfaring, men etter lang samtale med privat jordmor i går ettermiddag, og etter hva fødselslegen sa igår, så har vi forstått at det må bli keisersnitt. Pga all herjing sykdommen min har gjort i buken min, er det stor sjanse for at noe stopper opp, og at det kan bli kritisk for jenta vår. Tar ingen sjanser på det. Meg kan jobbes med etter ammingen er ferdig. Hun skal leve nå så er godt å endelig ha bestemt seg. Jeg har grublet og tenkt mye på dette hver dag siden uke 7.

Vi venter ei lita prinsesse ca 2 uker før termin
LilleMirakel3 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:04.