Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-11-2014, 01:21   #1
st.hansbaby
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2014
Meldinger: 1
st.hansbaby er på vei til noe stort.
Svangerskapsforgiftning og hellp i tidligere svangerskap- gravid igjen

Er det flere enn meg der ute?

Nå når jeg er gravid igjen dukker mye av skrekken opp som kom i ettertid av første fødsel. Hadde vært fint å dele tanker med andre i samme situasjon, eller med liknende erfaringer.

Sist visste jeg ikke (dvs helsevesenet visste ikke, jeg mistenkte at noe var veldig galt) engang at jeg var syk før jeg plutselig ble innlagt og fikk haste ks samme kveld (35+1). Etter keisersnittet ble diverse verdier bare verre, bla.a asat 88 og ld 707, blodplater er ikke nevnt i epikrisen, bare at de var fallende. Skyhøyt bt på 205/124 og 3+ på proteiner. Vet ikke om jeg kvalifiserer til hellp, men regner med jeg gjorde det. I barseltida utviklet det seg nyresvikt og jula ble mildt sagt ødelagt. Kort sagt ble hele permisjonen ødelagt av et mørkt teppe av depresjon over min skremmende helsesituasjon. 1 år etter fødsel var det kun blod igjen i urinen som var unormalt og livet begynte endelig å komme på skinner igjen. Det som var bra var at min lille baby kom tilsynelatende skadefri fra dette marerittet, i dag er hun 4 år og en kjempeflott og frisk jente!

Nå er jeg 8+1 uker på vei og på første kontroll var alt normalt. Det er en ny barnefar inni bildet og dette øker vel risikoen noe for at jeg skal få elendigheten på nytt. Det som er aller mest skremmende med hele greia er at sist fikk jeg ikke hjelp når jeg ringte og forklarte min bekymring. Jeg var så oppsvulmet som en elefant og mistet synet i timesvis men ble nektet ekstra sjekk av en stresset helsesekretær som kunne informere om at det hadde de slett ikke kapasitet til! Førstegangs som jeg var hadde jeg knapt hørt om sv.skapsforgiftning og tenkte i hvert fall ikke at det var noe som skulle skje meg (frisk som en fisk, 27 år, normalvektig)! Så siden hun ikke ville ta meg inn til sjekk så tenkte jeg at da var sikkert alt som det skulle, at formen var elendig var vel noe som hørte høygraviditeten til.

Så min tilstand ble oppdaget på en normal jordmorkontroll da jeg ble sendt rett til sykehuset pga 20kg vektøkning (ødemer), bt 200/120 og 3+ på protein. Ingen vet hvor lenge jeg gikk rundt med skyhøye verdier men jeg tror (etter formen og ødemene å dømme) i hvert fall ei uke eller to.

Planen denne gangen er å ta ting i egne hender. Kjøpte bt måler etter sist ks, kjøpt inn stix til å teste urin, skal aldeles ikke gå til jordmor (der de ikke har "kapasitet" med mindre alt går som det skal), skal avkreve legene for fortløpende blodprøvesvar. Skal informere legen min veldig nøye om hvor viktig det er for meg å faktisk få kontakt med legen min dersom noe blir unormalt. Hun virket veldig grei på første kontroll, sykemeldte meg 20% til tross for normale prøvesvar. Gruer meg til å få svar på blodprøvene som ble tatt.. håper nyreverdiene er innenfor normalen. Kronisk nyresvikt var diagnosen de ville prakke på meg etter forrige svangerskap, men alt ble jo normalisert så jeg håper det var hellp/svangerskapsforgiftningen som gjorde dette med kroppen min.

Hyppigere oppfølging er noe jeg ikke setter min lit til, men er selvsagt glad for å få dette i tillegg til egenoppfølging. Som evt. lesere sikkert skjønner så er jeg livredd for å få dette igjen. Ja, jeg er faktisk redd for å dø. Jeg var sååååå dårlig på sykehuset, var innlagt i 10 dager, sov ikke i det hele tatt- befant meg i en slags panikktilstand, kollapset i dusjen, ble helt gul i huden og jeg så ingenting til noen leger, bare sykepleiere som tok blod et par gang per dag og ørten blodtrykk. De kunne ikke kommentere blodprøvesvar, kun si at det ikke så bra ut. Denne gangen kommer jeg til å kreve at legen kommer innom på visitten- hver dag!!

Ja, sist gang gikk det meste galt. Denne gangen håper jeg det går bedre. Håper dette inspirerer noen andre til å dele sin historie. Skulle ønske det fantes ei gruppe for oss som har hatt alv.svangerskapsforgiftning og/eller hellp.
st.hansbaby er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-11-2014, 13:48   #2
Sistemann
Medlem

Sistemann sin avatar

Medlem siden: Mar 2014
Meldinger: 303
Sistemann vil raskt nok bli berømt.
Sv: Svangerskapsforgiftning og hellp i tidligere svangerskap- gravid igjen

Ut fra historien din skjønner jeg godt at du er engstelig. Det har jo skjedd feil her fra start til slutt - legesekretæren skal ikke avvise deg med slike symptomer, og det skal være legevisitt også ved lengre opphold på sykehuset.

Jeg håper, og tror, at du nå vil møte en helt annen oppfølging fra helsevesenet. Og viktigst av alt - at du føler deg tatt på alvor. Jeg ville startet allerede nå med å snakke godt med fastlegen din og fortelle i detalj om både hva som skjedde sist og angsten din denne gang - og sikre at dere har en felles forståelse av hva som skal skje denne gangen.

Gammel 20-02-2015, 08:53   #3
Fibi
Medlem

Fibi sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Meldinger: 310
Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.

Vi har startet en gruppe på facebook for oss som har hatt sv.forgiftning og/eller HELLP-syndrom. Jeg startet den sammen med en annen dame fra SM som også opplevde HELLP-syndrom i fjor sommer. Jeg vet ikke om du fremdeles er her på SM, men kom gjerne inn i gruppen på facebook om du har lyst.

https://www.facebook.com/groups/1515975875285008/

Liam Nathaniel - født 09.06.2014 - 24+6 uker

Fibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-02-2015, 10:12   #4
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Fibi Vis post
Vi har startet en gruppe på facebook for oss som har hatt sv.forgiftning og/eller HELLP-syndrom. Jeg startet den sammen med en annen dame fra SM som også opplevde HELLP-syndrom i fjor sommer. Jeg vet ikke om du fremdeles er her på SM, men kom gjerne inn i gruppen på facebook om du har lyst.

https://www.facebook.com/groups/1515975875285008/
Hei! Er det mulig å få være med i gruppen? Jeg hadde alvorlig SF i første sv.skap, ingenting i andre sv.skap men er nå gravid igjen.

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-02-2015, 10:38   #5
Fibi
Medlem

Fibi sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Meldinger: 310
Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.Fibi er som en uslipt juvél.

Det er bare å trykke "bli medlem", så vil en av administratorene godkjenne så fort vi ser det.

Liam Nathaniel - født 09.06.2014 - 24+6 uker

Fibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-02-2015, 11:39   #6
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Fibi Vis post
Det er bare å trykke "bli medlem", så vil en av administratorene godkjenne så fort vi ser det.
Flott

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:46.