Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-02-2015, 12:54   #1
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.
Ikke over termin pga alder?

Jeg lurte på om det er flere av dere godt voksne gravide som har fått beskjed om at dere ikke vil gå over termin pga alder? Vil man i så fall forsøke å sette igang eller er det snakk om keisersnitt?

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-02-2015, 13:27   #2
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Medlem siden: Feb 2015
Meldinger: 56
miss.ess er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Ikke over termin pga alder?

Det kan være noe variabelt fra ulike sykehus, men vanligvis har man 40/40 regelen. 40år og opp = igangsetting i uke 40 og noen dager (som regel 1uke etter termin men ikke lenger enn det).

Igangsettingen gjøres på samme måte uansett alder, og er en vurderingssak ifht hvor moden man er. Er man veldig umoden starter man med med en "ballong", er man middels moden gir man tabletter (ulike typer hvis man har hatt keisersnitt før eller ikke) og er det veldig modent kan man vurdere å ta vannet. Hvis igangsettingen mislykkes vil et keisersnitt være alternativ.

Håper det var til hjelp
Gammel 26-02-2015, 15:29   #3
Siadle
Supermedlem

Siadle sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,147
Blogginnlegg: 88
Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.

På St. Olavs kan man kreve å bli satt i gang en uke etter termin, uansett alder.

Vil tro at de alltid prøver igangssetting først, da keisersnitt er mer risky både for mor og barn.
Gammel 27-02-2015, 08:42   #4
sosa
Medlem

Meldinger: 45
sosa er på vei til noe stort.

Jeg håper inderlig de evt setter i gang først, ved overtid. Det skal jeg jaggu spørre om, når jeg "en gang i fremtiden" skal besøke dette sykehuset hvor fødselen skal skje
Jeg vil da helst ikke ta keisersnitt...
sosa er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-02-2015, 13:43   #5
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Man prøver alltid igangsetting først, så det er ikke noe å tenke på eller bekymre seg for.
Om man er i en kategori hvor man ikke skal igangsette, så planlegger man elektivt keisersnitt i god tid.
Den eneste grunnen til at man evt. velger keisersnitt så langt i prosessen ville vært ved fare for livet til mor/barn eller om igangsettingen er mislykket.

Sitat:
Opprinnelig postet av Siadle Vis post
På St. Olavs kan man kreve å bli satt i gang en uke etter termin, uansett alder.
Hvorfor i alle dager ønsker hvem som helst kreve det?
Gammel 27-02-2015, 17:51   #6
Siadle
Supermedlem

Siadle sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,147
Blogginnlegg: 88
Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.Siadle har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av miss.ess Vis post
Hvorfor i alle dager ønsker hvem som helst kreve det?
Er vel mange grunner til å ønske å bli igangsatt når man har passert termin.

Kanskje er man uenig i termin, og mistenker at man har gått mye lengre over termin enn hva legene mener. Kanskje har man opplevd at noen man kjenner har mistet barnet i magen fordi de gikk for lenge. Kanskje sliter man med store smerter i bekken, eller har andre plager som tære på psyken.
Gammel 27-02-2015, 18:07   #7
miss.ess
Medlem

miss.ess sin avatar

Joda, det er mange hensyn og faktorer som spiller en rolle og som absolutt bør vurderes.
Men om man krever å bli satt igang så er det jo utenfor medisinske hensyn og anbefalinger,
Og dessverre tror jeg svært få er klar over konsekvensene av å bli satt igang uten særskilt grunn..
Evt. lukker øynene for det fordi man har behov selv som overstyrer behovene til barnet.

Ikke meningen å virke kranglete, jeg er bare litt sjokkert over holdningene og tankegangen (helt uavhengig av det du skrev )
Gammel 27-02-2015, 20:53   #8
MammaIgjen
Medlem

MammaIgjen sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Sted: Tønsberg
Meldinger: 38
MammaIgjen er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Her i byen vet jeg om flere som har mistet barnet sitt nettopp pga overtid,så jeg hadde ikke vært i tvil hvis jeg kunne kreve å bli satt igang. Føde ett prematurt barn som jeg gjorde sist eller å gå på overtid er ikke noe jeg vil gå gjennom iallefall!
Alder på mor har ingenting å si ifht igangsetting. Iallefall ikke her.
Gammel 02-03-2015, 22:36   #9
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

I Veileder i fødselhjelp 2014 står det at alder over 38 år er grunn for igangsetting 7-9 dager over termin.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:50.