Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-05-2005, 22:50   #1
Zoë
Gjest

Meldinger: n/a
Den Store Keisersnitttråden!

Denne tråden skal være til hjelp, støtte, oppmuntring, opplysning og glede for alle som har et planlagt k-snitt foran seg!

Jeg hadde planglagt snitt med førstemann av medisinske grunner, og det samme skal jeg denne gangen. Jeg har begynt å se meg grundig lei på at mens de som skal føde vaginalt blir møtt med et vell av informasjon med et positivt fortegn, så synes jeg at stort sett all inforasjon om k-snitt består av : " Det er en stor operasjon, det er ikke det beste for barnet, OG det kan oppstå omplikasjoner."

Skal ikke vi få lov til å glede oss til vår fødsel vi også? Jo, det skal vi!

Forrige gang jeg var gravid var jeg i grunnen ikke ordentlig forberedt, synes jeg. Jeg var jo bare opptatt av å komme helskinnet gjennom den farefulle operasjonen.... operasjonen gikk kjempefint, og lillegutt kom frisk og rask til verden. Men barselstiden som nyopperert var jeg slett ikke ordentlig forberedt på.

Så nå tenkte jeg at vi som har vært gjennom et k-snitt kunne dele gode råd om tiden før og etter et k-snitt med hverandre og med k-snitt "ferskingene"!
Og for guds skyld - spar skremselspropagndaen til en annen gang!!

Mine råd:

- Melkeproduksjonen kommer senere igang etter et snitt. Denne gangen har jeg tenkt å ta med meg en pumpe på barsel, sånn at melken kommer raskere. Pumping mellom ammingene stimulerer virkelig produksjonen.

-Jeg hadde store luftsmerter etter inngrepet. Det var faktisk vondere enn selve operasjonssåret. Jeg hadde med meg minifom, og begynte å ta dette etter operasjonen. Denne gangen skal jeg begynne et par dager før, sånn at jeg kanskje unngår de verste luftsmertene.

-Vær mentalt godt forberedt på at det tar et par-tre uker før du har kommet deg. Du kan føle deg sliten og hjelpeløs til tider - sørg for at du har hjelp med babyen.

Dette vil jeg gjerne ha råd om:

Jeg har hørt at noen "bandasjerer" magen i tiden etter inngrepet. Det synes jeg høres ut som en god idé, for en litt stor mage drar i såret. Er det noen som har erfaring med dette? Hva brukes til å holde magen inn med?

.... og ellers alle gode råd og tips dere måtte ha!

Sist endret av Zoë; 28-05-2005 kl 22:53.
  Svar med sitat
Gammel 28-05-2005, 23:24   #2
linkn
Gjest

Sv: Den Store Keisersnitttråden!

jeg lurer på hvordan jeg kan gå frem for å få keisersnitt.Jeg hadde et hastekeisersnitt sist gang og har lyst på ks igjen,tror det kan være vanskelig å få. Hva tror dere??
  Svar med sitat
Gammel 29-05-2005, 21:04   #3
Musemor
Gjest

Takk for gode råd! Det er som du sier, mye informasjon om barseltiden til de som føder vaginalt men lite til oss som skal ta keisersnitt.

Jeg skal ha mitt første barn om noen uker, og det må til verden ved keisersnitt (forliggende morkake), og det er kjekt å vite litt hva man går til!
  Svar med sitat
Gammel 31-05-2005, 23:02   #4
ana
Gjest

Tusen takk zöe. Håper flere med erfaring følger etter deg her i tråden. Skal selv ha planlagt keisersnitt, og ser fram til flere råd med på veien.
  Svar med sitat
Gammel 01-06-2005, 00:31   #5
Bellis
Gjest

Dette var en fin tråd. Jeg har 2 keisersnitt og en vaginal fødsel bak meg og prøver nå få til keisersnitt nr 3. Jeg har dessverre ingen råd til dere andre men skal prøve Zoe råd angående det med minifom. Luftsmerter er grusomt.

Håper der er andre her som har noen gode råd til oss.
  Svar med sitat
Gammel 01-06-2005, 08:20   #6
linkn
Gjest

Ingen som har råd om hvordan man skal få keisersnitt da??
  Svar med sitat
Gammel 01-06-2005, 13:42   #7
harmony
VIP-medlem

harmony sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Sted: Buskerud
Meldinger: 6,938
Blogginnlegg: 60
harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.harmony har et ubeskrivelig bra rykte.

Dersom dere absolutt ønsker keisersnitt må dere ta kontakt med fødepolikllinikken på sykeshuset dere tilhører, eller gå gjennom fastlegen og be om henvisning. Det er sykehuset som tar avgjørelsen, etter at man har vært til samtale.

Har man hatt to keisersnitt, er det obligatorisk at den påfølgende fødselen blir med keisersnitt, ettersom det da er for stor risiko for at livmoren skal revne i arret etter snittet dersom man går i gang med rier. Det anbefales ikke å ha mer enn tre keisersnitt, ettersom arrvevet da er enda mindre tøyelig, og det kan være stor risiko for ruptur av livmora selv med vanlig svangerskap uten rier engang...

Dersom man skal ha keisersnitt synes jeg det var dårlig at dere ikke har fått informasjon om barseltiden!!! Det er et inggrep som gir større ubehag, smerter og problemer enn en vaginal fødsel. Og ja, det er større risiko for komplikasjoner for mor og barn, men som regel går det jo veldig bra!
Men leger og jordmødre er påkrevet å informere om risikoen, slik at KS ikke blir et inngrep som brukes i "unøden". Men selvsagt, det finnes en del kvinner som bør få keisersnitt, enten pga fysiske ting med mor eller barn, og også på psykiske grunner i blant.

Tipset med minifom synes jeg var godt, ettersom maks effekt av minifom oppnås etter et par dager.

Ellers kan det lønne seg å ha et stort håndkle "hardt" brettet sammen og holde tett inn mot magen for såret når man skal ut av sengen, reise seg eller sette seg. Dette vil hjelpe som "ekstra" magemuskler og støtte slik at smertene blir mindre.

Ang pumping; javisst stimulerer det til økt melkeproduksjon, men hormonproduksjonen og melkeproduksjonen kommer lettere igang med barnet som stimulator! Mitt råd; legg barnet til ofte, kanskje 12-14 ganger de første dagene, og la barnet regulere hvor lenge de vil ligge der. Dersom barnet sover mye, vekk det! Det tar ikke skade av det! Vær obs på små signaler fra nyfødte, legg det til brystet med en gang det er våkent og "virrer", leter etter ting å suge på, eller tar hendene til munnen. Ikke vent til det gråter, gårt er et sent sulttegn hos nyfødte og det er vanskelig å legge til et skrikende barn! Dersom du ikke får lagt barnet til så ofte elle dy har et lite sugevillig barn, kan pumpen være et godt tilleggsalternativ. Mer skånsomt og lettvint er det allikevel å håndmelke. Ta en titt på linken i signaturen min så vil du finne gode instruksjoner! Dette kan man også prøve seg litt på i dagene før du skal føde. Stimuler brystene godt først og prøv deg frem!

Til alle som skal ha KS; Lykke til!!!
Gammel 01-06-2005, 14:26   #8
Molo2
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av harmony
Ellers kan det lønne seg å ha et stort håndkle "hardt" brettet sammen og holde tett inn mot magen for såret når man skal ut av sengen, reise seg eller sette seg. Dette vil hjelpe som "ekstra" magemuskler og støtte slik at smertene blir mindre.
Dette er et kjempegodt råd, også når man skal le eller hoste. Det er ikke godt de første dagene med et ferskt snitt.

Ver heller ikke redd for å be om hjelp, til å komme seg opp i og ut av sengen, få lagt til barnet etc. Jeg klarte ikke å legge meg ned selv for å amme og samtidig få med meg barnet de første dagene, i alle fall.

Og et helt personlig "greie" fra min side som mange sikkert er uenige i ; jeg ble veldig deppa av å lese boka til Gro Nylander. Kjøpte den etter at jeg kom hjem fra barsel, og gråt mine modige tårer for alt mitt barn gikk glipp av ut fra de fantastiske beskrivelsene hennes om hvor flott og naturlig alt skulle være. Med akutt KS ble det ikke akkurat sånn for meg og kombinert med barseltårer og hormoner så gråt jeg mine modige tårer når jeg leste boken. Den har nok mange gode råd og er sikkert veldig fin, men for meg ble det en belastning å lese den.
  Svar med sitat
Gammel 01-06-2005, 14:37   #9
alfaCharlie
Gjest

Jeg hadde ks med førstemann, det var etter å ha ligget i rier nesten et døgn, og for meg føltes selve snittet som piece of cake etter de litt kinkige timene før. Jeg ble veldig provosert over overleges innstilling til meg, det var hun som først nevnte at det kunne bli aktuelt med ks, men ventet så MANGE timer med å gjøre det. På slutten fikk jeg inntrykk av at det var noe jeg hadde mast meg til! Det første hun sa etter snittet var "neste gang prøver du riktige veien" Tror man må være forberedt på at det er mange som har meninger om dette, men man må ikke godta sårende og useriøse kommentarer av den grunn!!!
Det med å presse håndkle mot såret er veldig lurt! (mange som nyser etter narkose)
Selv oppdaget jeg at det gjør vondt å snu seg i senga når man ammer, så det kan være greit å kunne leggen en pute under barnet sånn at man får gjort unna begge puppene når man ligger på samme siden!
  Svar med sitat
Gammel 02-06-2005, 14:17   #10
Tidl. bruker
Gjest

Hei!

Så fin tråd!
Jeg er litt deppa på grunn av at jeg muligens må ta KS....
Har hatt et høyrisiko sv.skap. Bla.a går jeg på betablokkere, og barnet har lav hjertef.
Mulig jeg må ta fostervannsprøve for å se om barnet har samme "feilen" som meg. Da blir det KS.....
Jeg fødte vaginalt sist,- og har lyst til det nå også! Men legger selvfølgelig ansvaret til legene..
Hvor lenge har man problemer med op.såret? Hvor lenge bør man ikke bære ting osv.?
Vi flytter rett etter fødsel, så det kan bli litt slitsomt med en operasjon også....
Takk for fin info!
Klemmer fra Wow som venter i spenning fra overlegen....
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:51.