Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 13-08-2005, 20:59   #151
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

På tide at jeg slenger meg på denne tråden kanskje?

Jeg har et spørsmål til dere som har tatt KS før...
Jeg har jo hatt et KS før...og min store skrekk var at jeg trodde jeg skulle tørste ihjel og det eneste jeg fikk var å sutte på sånne "vatt" pinner....

Flere som synes dette med å ikke få drikke var et mareritt?
Det er faktisk noe av det jeg gruer meg mest til.Noen tips?

Tror forresten jeg kommer til å velge narkose hvis jeg får velge da..
Jeg har jo nettopp hatt lungekollaps og jeg nekter å få satt nytt dren i lokalbedøvelse hvis det skulle skje igjen nå...men da har jeg et problem hvis det skjer under KS... men igjen pga lungene vet jeg ikke om jeg kan ha narkose.vi får se.

Skal snakke med legen om dette.

Hvor lang tid tar det før man våkner igjen da? Aldri hatt narkose jeg...
Dessuten har jeg litt småpanikk for slangen man får i halsen
Drar de ut denne i det man våkner sånn at man er litt "borte" liksom?

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

( 18 dager igjen...)
  Svar med sitat
Gammel 13-08-2005, 21:43   #152
Jacobs mamma
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av MammaRosa
På tide at jeg slenger meg på denne tråden kanskje?

Jeg har et spørsmål til dere som har tatt KS før...
Jeg har jo hatt et KS før...og min store skrekk var at jeg trodde jeg skulle tørste ihjel og det eneste jeg fikk var å sutte på sånne "vatt" pinner....

Flere som synes dette med å ikke få drikke var et mareritt?
Det er faktisk noe av det jeg gruer meg mest til.Noen tips?

Tror forresten jeg kommer til å velge narkose hvis jeg får velge da..
Jeg har jo nettopp hatt lungekollaps og jeg nekter å få satt nytt dren i lokalbedøvelse hvis det skulle skje igjen nå...men da har jeg et problem hvis det skjer under KS... men igjen pga lungene vet jeg ikke om jeg kan ha narkose.vi får se.

Skal snakke med legen om dette.

Hvor lang tid tar det før man våkner igjen da? Aldri hatt narkose jeg...
Dessuten har jeg litt småpanikk for slangen man får i halsen
Drar de ut denne i det man våkner sånn at man er litt "borte" liksom?

Håper noen kan hjelpe meg litt her...

( 18 dager igjen...)
Du kan helt säkert få drypp ganska snabbt om du känner dig väldigt törst. Jag gick i 12-13 timmar utan att får varken drypp eller is-bitar, och blev väldigt törstig.

Man är väldigt slöv efter narkose, kan vara kvalm och jag hade svårt att vakna på ett helt dygn. Hade helt klart IKKE valgt narkose, men om man inte har valg så har man ikke.

Någon slang i halsen vet jag inget om? Tror inte man får det i vanlig narkose?

Det du kan göra med tanke på drickan, är att fylla vätskebehoven några dagar innan KS, kroppen kan lagra på vatten, så kanske du inte upplever en lika stark törst denna gång?

Lycka till på ditt KS!!!
  Svar med sitat
Gammel 13-08-2005, 23:03   #153
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Jacobs mamma
Någon slang i halsen vet jag inget om? Tror inte man får det i vanlig narkose?
Men under en narkose puster man vel ikke selv?...man må vel ha en slange?
Jeg har ikke peiling...noen andre som vet kanskje?

Takk for tips!...
  Svar med sitat
Gammel 13-08-2005, 23:41   #154
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Dette står på www.lommelegen.no om narkose:

Hva skjer egentlig under en narkose?Anestesi er et latinsk ord som betyr ufølsom. Og det er nettopp jobben til anestesileger og anestesisykepleiere - å sikre at du ikke føler noe mens du opereres. Det gjøres blant annet ved å bruke narkose. Av: Håkon Olav Leira, lege Dersom du legges i narkose betyr at du sover gjennom hele operasjonen du skal igjennom. Anestesipersonalet er spesialutdannet til nettopp denne oppgaven.

Når du kommer til operasjonsstuen får du en såkalt veneflon, en nål tilkoblet en plastslange, i armen. Gjennom denne slangen får du de forskjellige medisinene.

Før du blir lagt i narkose vil du igjen bli spurt om nakkeplager, allergier og om du har kunstige eller dårlige tenner. Dette har du allerede blitt spurt om tidligere, men personalet ønsker å være på den sikre siden.

Mange medisintyper
Før operasjonen får du flere typer medisiner. Først får du smertestillende. Av disse blir du oftest døsen, men du er fortsatt våken og kan følge med i forberedelsene til operasjonen. Så legges du til rette på bordet. Det neste du får er sovemedisinen. Denne virker svært raskt, i løpet av sekunder, og er det siste du merker før operasjonen er over.

Etter at du har sovnet får du en medisin som får musklene dine til å slappe av. Dette gjøres for at du skal ligge helt rolig under operasjonen og ikke rykke til av reflekser. Kroppen din registrerer nemlig fortsatt smerter, selv om du ikke merker dem.

Hjelp til å puste
Medisinene du får, gjør at du ikke lenger puster like godt. Anestesipersonalet legger derfor et plastrør ned i halsen din, og gjennom dette hjelper de deg med å puste under operasjonen. Luftinnblåsingen gjøres ofte av en maskin.

Nøye overvåkning
Det sitter en anestesisykepleier tett ved deg under hele operasjonen. De måler blodtrykk og puls og mengden surstoff i blodet. De undersøker også hvor tungt du sover for å beregne mengden medisin du trenger.
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-08-2005, 12:56   #155
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av Sessa
Hjelp til å puste
Medisinene du får, gjør at du ikke lenger puster like godt. Anestesipersonalet legger derfor et plastrør ned i halsen din, og gjennom dette hjelper de deg med å puste under operasjonen. Luftinnblåsingen gjøres ofte av en maskin.
Det var det jeg mente

Tusen takk for info!
Håper jeg får velge narkose

(prøvde å prikke deg...men... får få en her istedet---> . )

Svar med sitat
Gammel 14-08-2005, 13:15   #156
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Det var det jeg mente

Tusen takk for info!

Tusen takk for prikken

Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 14-08-2005, 21:09   #157
Durdei
Gjest

Jeg synest disse vatt-pinnene smaker pyton , så sist fikk jeg et glass vatn som jeg kunne "dyppe" pinnen i. Fikk ikke drikke, men fikk no litt vann i munnen.
  Svar med sitat
Gammel 16-08-2005, 17:56   #158
Jacobs mamma
Gjest

Sitat:
Det var det jeg mente

Tusen takk for info!

HAde jag ingen aning om, har varit i narkose 1 gång, men då sov jag hela tiden...
  Svar med sitat
Gammel 16-08-2005, 18:14   #159
Melonina
Gjest

Sitat:
HAde jag ingen aning om, har varit i narkose 1 gång, men då sov jag hela tiden...
  Svar med sitat
Gammel 17-08-2005, 11:42   #160
Tidl. bruker
Gjest

Sitat:
Det er jo bra da.. da vet jeg hvertfall at de setter inn og fjerner slangen uten at man merker det
  Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:32.