Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-06-2005, 09:07   #51
Kanina
Gjest

Meldinger: n/a
Sv: Den Store Keisersnitttråden!

Sitat:
Opprinnelig postet av Pokemon

Er det forresten noen som kan fortelle meg hvordan praksisen er på Ullevål i forhold til opphold på barsel vs. på sykehotellet? Har lest at det tilbys 3 dager på barsel og to dager på hotellet, men er man virkelig klar til å bli flyttet over til hotellet etter så kort tid? Og hvordan oppleves det å være på hotellet etter keisersnitt? Får man den hjelpen osv. man trenger? (Det var nemlig ikke noe hotell da jeg fødte sist, så jeg har ikke peiling)
Det vanlige er at man er to dager på barsel, og deretter får tilbud om to dager på hotellet. Jeg fikk aldri kommet meg over på hotellet fordi det var for fullt, og de som har normale fødsler blir prioritert. Jeg var absolutt klar for å komme på hotellet så snart kateteret var ute! Jeg syntes barselavdelingen var veldig slitsom, og tror jeg ville fått bedre hjelp av mannen min til å snu meg i senga eller komme meg opp, enn det jeg fikk på barsel hvor man måtte ringe på pleiere for den minste ting (og mannen min ikke kunne være der hele tiden...). Det er jo pleiere og jordmødre på hotellet også. Men jeg fikk veldig god hjelp til amming på barselavdelinga, da. Så jeg håper dere får plass på hotellet, hvis pappaene skal være med (hvis ikke er det nok best på barselavd). I mitt tilfelle var det jo veldig spesielt, mai er jo en rekordmåned for antall fødsler, og flere var visst blitt sendt til andre sykehus de dagene jeg var der....

Muffe: lykke til! Nå er det ikke lenge igjen. Ja, du har virkelig forberedt deg, ser jeg! Da skal nok dette gå bra! men husk at selv om du har forberedt deg aldri så mye så er det ikke sikkert det blir akkurat som du hadde tenkt likevel så vær forberedt på det også! Men jeg synes ikke du skal være redd for smertene, i alle fall, de er ingenting i den store sammenhengen.
  Svar med sitat
Gammel 27-06-2005, 12:18   #52
saramamma
Gjest

oi.. Endelig fant jeg litt mer info om ks. Jeg er ikke lengst på vei, men er allerede klar over at det blir planlagt ks på meg.Er prolaps operert, mislykket sådann.

Tar ingen sjanser på forverring eller et varig handicap "bare" for å føde vaginalt, så ks it is!!

Jeg har vel hatt miin skjerv m smerte i livet tror jeg, så pr dags dato er jeg ikke veldig engstelig for det forestående snittet.Har klart meg gjennom pro.op., gallesteinsop., en vag. fødsel og en nyrebekkenbetennelse.
Håper og tror dette bli piece of cake jeg!(tøff i trynet!!)

Men har dog noen småspørsmål:
-Hvor mange sting blir det?Og hvor mange "lag"?
-Hvor lenge har man dem i?
-Lang tid fra baby er ute av magen til man er på rommet og kan bare nyyyte?
-Pleier det å bli tatt tidlig på dagen?

Kommer sikkert til å spørre dere o vise magegudinner mer senere også, bare vent å se...
  Svar med sitat
Gammel 27-06-2005, 13:04   #53
Jacobs mamma
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av saramamma

Men har dog noen småspørsmål:
-Hvor mange sting blir det?Og hvor mange "lag"?
-Hvor lenge har man dem i?
-Lang tid fra baby er ute av magen til man er på rommet og kan bare nyyyte?
-Pleier det å bli tatt tidlig på dagen?

Kommer sikkert til å spørre dere o vise magegudinner mer senere også, bare vent å se...

Hej hej! Jag kan inte svara på alla spörsmålene dina, men några.

Jag tog "stygnen" på 5:e dagen, då drog de ut en "tråd" vertikalt, det kändes inte alls! Efter mitt 1:a snitt var det stygn som försvann av sig självt!

Man ligger på recovery en stund, tills bedövningen gått ur kroppen och de ser att alla värden är fina, BT osv. Jag låg ca 3-4 timmar med båda mina. Det var gott, jag har varit trött efter bägge snitten, det första var hastesnitt och det andra var planerat.
Eftersom jag hade lille Liam med mig nästan hela tiden (planerat snitt) på recovery, så var det kjempekos! Jacob såg jag inte alls, han kördes iväg och jag såg honom efter 4 timmar.

Liam föddes 14.14 - vi skulle vara på sykehuset kl 7.30. DEt var en OLIDLIG väntan på detta snitt... Men, när det väl var min tur så gick det SNABBT!!

Det var lite svar från mig, det med stygn och hur många lager de syr - det vet jag inte. Tror de syr en HEL DEL stygn, och kanske en 4-5 lager?
  Svar med sitat
Gammel 27-06-2005, 17:18   #54
Melonina
Gjest

Knallbra traad! Forbereder meg paa snitt i september og har faatt masse gode raad herfra allerede.

Kommer sikkert med spoersmaal etter hvert!
  Svar med sitat
Gammel 27-06-2005, 18:25   #55
Tålmodig
Gjest

Så er avgjørelsen endelig tatt, og jeg har også fått dato for keisersnittet ! Det blir 28. september . Gud så spennende. Og helt merkelig å vite fødselsdagen til mitt neste barn...
  Svar med sitat
Gammel 30-06-2005, 17:43   #56
ana
Gjest

Da har jeg endelig fått dato. Det blir keisersnitt 26. juli. Det er jo bare 3,5 uker til . Har gått til innkjøp av tranebærkapsler og minifom etter råd fra noen erfarne damer i denne tråden. Lurer bare på de tranebærkapslene. Det stod at de skal tas i samråd med lege når man er gravid el ammer. Noen som bryr seg om det?

Også har jeg tenkt på en annen ting. Noen har skrevet at de har behov for hjelp til å snu seg i sengen den første tiden etter KS. Ble litt skremt da. Kan noen berolige meg med at det ikke gjelder alle? Synes det høres skummelt ut å bli så hjelpeløs. Mannen min kan jo ikke overnatte på barsel, og det blir jo ganske tøft dersom jeg må ringe på pleierne bare jeg må snu meg litt...
  Svar med sitat
Gammel 30-06-2005, 19:35   #57
Freja
Gjest

Hei

Hadde et flott KS forrige gang og dato er boket for denne gangen også. Noe jeg ser fram imot.
Litt om min opplevelse:
* Har rundt 50 kg i overvekt, men det var ingenting som skapte problemer for min del. Det kan dog väre vanskelig for narkoselegen å få satt spinalbedövningen for att man ikke kan "rulle" seg sammmen ordentlig, for mye mage o flesk iveien , be i så fall om å få sitte opp når dem stikker. Det gjorde jeg og narkoselegen var med på notene. Nevn det det gjerne når du er på innskrivning at det kan löses på det viset.
Kjente verken spröytestikk eller noe annet.

* Fra n.legen sa at det var okej med bedövningen og til sönnen var ute, tok det 12 minuter. Fort gjort. Fikk både se, kjenne og lukte på han med en gang. Siden så stellte og törka JM han ved siden av mig mens jeg så på.
Pappa var med å knipsa bilder hele tiden.
Når dem, JM og pappa, gikk avgårde for veiing og måling fikk jeg på meg en CD-spiller, hadde med meg egen CD med låter, mens dem sydde meg sammen. Har ikke det blekeste hvor lang tid det tok for jeg lå der å nynna for meg selv til dem sa det var klart. Ble sydd med selvopplösende tråd som forsvant og vet heller ikke hvor mange sting det blei av det hele. Arret er iaf. kjempefint idag.
(CD-spilleren tilhörte op., men spör evnt. om å få ta med egen om det ikke finns.)

* Vel inne på overvåkninga fikk jeg endelig se han igjen. Hadde en del sladder på meg som var "i veien" syns jeg men det får man bare ta. Det var puls på fingern eller noe, blodtrykk rundt armen og v.flonen som fortsatt satt på handa.
Fikk ligge der til bedövninga hadde sleppt helt före jeg ble rulla opp på avdelningen. Jeg fikk veldig fryse atakk når bedövelsen begynte å slippe, så jeg ble pakk inn i oppvarma pledd til det gikk over. Er ganske vanlig å få det. Var oppe av senga i löpet av em./kvelden allerede, og litt mat etter bare fått drikke hele dagen.
Smertestillende var bare alvedon (paracet) og voltaren. Det ble gitt morfin i forbindelse med bedövelsen som skulle rekke det förste dögnet. Etter det fikk man ikke mer av den varen.

* Hadde 5 dager på barsel med spröyte i låret hver dag for ikke å få blodpropp. Hadde ikke noe problem med hverken luft eller annet i magen. Renselsen satte igang med en gang og holdt på i ca 2 uker for min del. Deremot så syns jeg vel ikke at det var så morro når livmora holt på å dra seg sammen. Ganske store menssmerter vil jeg påstå. Og gjerne i forbindelse når den ligge skal amme. Men kroppen er tydeligvis skapt så.
Det tok 3 dager före melka kom.

* Det er ganske så pesete å komme seg i, ut og rundt i senga men med sterk vilje så går det. Det henger en sånn du kan ta tak og dra deg i over hodet. Bruk den! Hver gang!
Siden så halvsatt jeg å sov den förste tiden. Både på barsel og hjemme.
Om mannen din ikke kan sove over så skal du selvklart ringe på personal når du behöver hjelp om natten med den lille. Det er derfor de er der. Men bare vent å se hvor mye du klarer av av ren vilje og ett sinne som er overlykkelig over å ha blitt mamma. Det er först når man kommer hjem og man har mannen i närheten man merker hvor trött man egentlig er, og hvor fort man blir det. Så han får forvente seg å springe en hel del.

* Kan jo legge til at dagen for KS mötte jeg/vi opp klokka 0600 på morran, fastende.
Fikk dusje i bakteriedödende såpe, hibbiskrubb. Tom. vaske håret i det. (Ta med balsam, for håret kjenns ut som papir etter den såpa). Så ingen vits å dusje för du drar hjemmefra, som jeg hadde gjort.
Bytte om til op.klär og fikk satt kateter (be om bedövningssalve först).
Fikk siden legge meg over på op.benken og rulla inn på op.salen. Sönnen er födt 0720.
Man kan evnt. ha uflaks å få vente lenger ifall det kommer inn ett akutt KS i mellom.

* Minifom er bra tips. Skal pakke ned det selv denne gangen. Kan jo hende jeg trenger det.
Lykke til alle sammen og håper dere får en fin opplevelse.

(KS 29 juli kl.0600, med innskrivelse dagen för.)

Sist endret av Freja; 30-06-2005 kl 22:48.
  Svar med sitat
Gammel 30-06-2005, 21:02   #58
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Flott og informativt innlegg Freja!!! Når er det du skal forløses denne gang?

I morgen skal jeg på kontroll på Ullevål. Håper jeg får vite dato for KS da
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2005, 21:34   #59
Zoë
Gjest

Sitat:
Opprinnelig postet av ana
Også har jeg tenkt på en annen ting. Noen har skrevet at de har behov for hjelp til å snu seg i sengen den første tiden etter KS. Ble litt skremt da. Kan noen berolige meg med at det ikke gjelder alle? Synes det høres skummelt ut å bli så hjelpeløs. Mannen min kan jo ikke overnatte på barsel, og det blir jo ganske tøft dersom jeg må ringe på pleierne bare jeg må snu meg litt...

Jeg synes det er veldig viktig å være klar over dette på forhånd, jeg.
Forrige gang, var jeg så engstelig for selve snittet, at jeg trodde alt etter det ville bli "piece of cake"....
Men så viste det seg at det var snittet som var piece of cake, og tiden etterpå som var tøff.
Så jeg fikk en unødvendig hard psykisk nedtur i tiden etterpå fordi jeg var så lite forberedt på nettopp den følelsen av å være hjelpeløs. Det er ikke optimalt å være nyopperert i barselstiden. men hvis en er godt forberedt på et det er vanskelig å snu seg og komme seg opp fra liggende stilling den første tiden + at en føler seg sliten og redusert, så vil man ta høyde for dette, og takle det hele bedre, tror jeg.

Nå er det jo også sånn at opplevelsen av smerte og generell form i tiden etter et snitt varierer VELDIG fra person til person.
Og etter den første uka, er det verste unnagjort, som regel.

Jeg har forresten fått tips om silkelaken i senga. Da skal det være lettere å snu seg. Noen som har prøvd dette?

Sist endret av Zoë; 01-07-2005 kl 21:37.
  Svar med sitat
Gammel 02-07-2005, 00:46   #60
Sessa
Seniormedlem

Sessa sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Råholt
Meldinger: 2,857
Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.Sessa har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har fått dato for KS i dag
23 august er den store dagen da vi skal få møte Lillebror
Dagboken min - Magebilder
Sessa er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:08.