Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-10-2009, 09:50   #1
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,450
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.
Bæring etter keisersnitt?

Jeg skal ha keisersnitt, og har forstått det slik at man ikke skal bære (omtrent noe som helst?) de første 4-6 ukene etter operasjonen.

Det jeg da lurer på er, hvordan skal dette gå...for jeg har jo ei snuppe på nesten to når babyen kommer...og jeg må jo nødvendigvis av og til bære på henne? Er det rett og slett umulig altså?

Og hva med den lille bebisen da? Kan jeg ikke bære på ham noe som helst? Og må jeg legge vekk alt bæretøy de første månedene?

Håper noen kan svare, kjenner jeg bekymrer meg litt for hvordan dagene hjemme alene med to små skal bli....de første ukene, vel og merke.

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-10-2009, 10:01   #2
Aina79
Seniormedlem

Aina79 sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Sandnes
Meldinger: 1,745
Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.Aina79 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Bæring etter keisersnitt?

Har etter mine to snitt fått beskjed om at jeg kan bære/løfte babyen (tilsvarende babyens vekt) de 4-6 første ukene. MÅ man løfte en toåring ned fra noe, så må man. Men det bør minimeres, og ikke bæres rundt på. Men babyen kan du bære. altså.
Aina79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-10-2009, 10:39   #3
Rebekka_juni
Seniormedlem

Rebekka_juni sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Jæren
Meldinger: 1,609
Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.Rebekka_juni er fantastisk mot andre.

Jeg løfta jenta mi rett etter fødselen og fikk også beskjed om at det var ok. Men skulle ikke bære så tungt.
Løfta vogna ut og inn av bilen etter noen uker, sikkert ikke det smarteste, men det gikk bra det også.

Dersom det blir ks denne ganga tipper jeg at storesøster får klatre mest mulig selv, både opp i fanget og på stellebordet. Det tror jeg kommer til å gå ganske greitt håper jeg.

Rebekka_juni er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-10-2009, 10:44   #4
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Aina79 Vis post
Har etter mine to snitt fått beskjed om at jeg kan bære/løfte babyen (tilsvarende babyens vekt) de 4-6 første ukene. MÅ man løfte en toåring ned fra noe, så må man. Men det bør minimeres, og ikke bæres rundt på. Men babyen kan du bære. altså.
Signerer denne.

Tilsvarende babyens vekt er ok, men annet enn det må og bør unngås i starten. Men jeg fikk beskjed om 6-8 uker etter ks'et.

Klart, må man så må man, om du må løfte toåringen ned fra noe el. Men hun må nok klare seg uten bæring og hverdagslige løft den første tiden. Jeg fikk også beskjed om å ikke løfte vogn inn og ut av bil, som jo også er tungt. Så den første tiden så ble hun mye bært i bilsetet eller jeg hadde henne i sjal når jeg skulle ut på ærender alene. Tror ikke jeg hadde med vogna i bilen på alenetur før 4-5 uker etter ks'et, og da husker jeg at jeg løfta meeeget forsiktig inn og ut av bil og demonterte vogna max for å få den lettest mulig.

Dette er mye grunnene til at jeg ønsker på det sterkeste å unngå ks denne gangen. Hadde ks med snuppa mi, og jeg kom meg raskt og var kanskje heller ikke så forsiktig som jeg burde, vaska husvask ei uke etter . Men med ei som er 19-20 mnd når babyen kommer, ser jeg på det som nærmest en håpløs oppgave å ta hånd om henne og babyen alene de første ukene om jeg skal ha ks denne gangen også, for å unngå løft i hverdagen er nesten håpløst, da hun skal både inn og ut av sprinkelseng, høystol ved matbordet, inn i bilen osv...
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-10-2009, 12:01   #5
emin
VIP-medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 6,322
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Du skal ikke bære noe tyngre enn babyen de første ukene, nei.

Jeg har en som vil være 2 år og 9 mnd. når jeg tar KS, og han må bare pent finne seg i at jeg ikke kan drive og løfte på han og bære han. Heldigvis vil han være i barnehagen på dagtid og mannen er hjemme på ettermiddagstid. Mannen får også 2 uker betalt perm når jeg kommer hjem. Ser ingen grunn til å pakke bort bæretøyene de første ukene, tvert i mot kan de være noe av det lureste man har.

Jeg har hatt KS med de to andre også, og med minsten dristet jeg meg til å bære han i bilstolen og flytte han inn og ut av bilen flere ganger. Kjente ikke noe til det da, men da jeg dusjet like etterpå oppdaget jeg at operasjonssåret hadde sprukket opp et par cm i ene enden, og jeg tolket det som et signal om at jeg måtte ta det penere.
Gammel 28-10-2009, 12:27   #6
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,450
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for svar jenter!

Kom på at de første ukene er pappan hjemme, og skulle det bli nødvendig blir han bare hjemme litt lenger. Snuppa vår er en del hos dagmamma, og skal fortsette med det når bebisen kommer også, men noen dager vil jeg ha med de begge - og det er da utfordringene kommer egentlig.

Men vi får håpe det går greit. Ok å høre andres erfaringer!

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-10-2009, 23:02   #7
Vedvik86
Supermedlem

Vedvik86 sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Skien, Telemark
Meldinger: 1,496
Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.Vedvik86 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde en gutt på 13mnd når jeg kom hjem etter mitt KS.. og han kunne ikke gå.. Da måtte jo pappan være hjemme, han var det de 6 første ukene. Men en gang så fikk storebror tak i en ledning og dro en lampe i gulvet som knuste.. Da tok jeg tak i han og løftet han veldig fort bort. Det måtte jeg jo. Men det resulterte desverre i at såret mitt revnet og arret er større enn det trengte og være.

Juni10

Vedvik86 er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-11-2009, 18:41   #8
amalie26
Supermedlem

amalie26 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Meldinger: 980
amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.amalie26 er som en lysfontene.

Mellom mine to mitterste er det kun 23 mnd og det svangerskapet endte i haste-ks, ikke artig.
Men her ble det stelling på gulvet av elstejenta og hun fikk en krakk oppi sprinkelsenga om morgenen også satt jeg en stol på utsiden så hjalp jeg henne med å klatre ut av sengen uten å løfte. Det går altså ann, men det er litt tungvint så det beste er om mannen kan være hjemme å hjelpe til den første tiden.
Et lite tips er å slutte å løfte på barnet mens du ennå er gravid. Da blir barnet vant med at det er slik og du slipper unna at baby'n blir "syndebukken" for søster eller bror.
Gammel 22-11-2009, 19:40   #9
Engle
Supermedlem

Engle sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 438
Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.Engle er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av amalie26 Vis post
Et lite tips er å slutte å løfte på barnet mens du ennå er gravid. Da blir barnet vant med at det er slik og du slipper unna at baby'n blir "syndebukken" for søster eller bror.
Engle er logget av   Svar med sitat
Gammel 22-11-2009, 19:42   #10
yakari
Medlem

yakari sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Meldinger: 268
yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.yakari har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fikk hvertfall beskjed om ikke å løfte noe over 5 kg de første 6 ukene..

Har fått mitt femte vidunder
Luna
27.06.10

Hvil i fred Leo gutten min... Mamma savner deg så utrolig mye.
http://vedgodtmot.blogg.no/
yakari er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:50.