Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-07-2010, 22:40   #11
tjomi
Supermedlem

tjomi sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Østlandet.
Meldinger: 1,271
Blogginnlegg: 39
tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.tjomi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvor lenge bør vi vente med graviditet etter keisersnitt?

Jeg glemte å spørre om det før jeg ble gravid, men fikk plutselig tanker om det når jeg satt der et par uker etter test....

Svar både hos lege og på sykehuset at det var under fødsel at presset på livmor ble så stort at det var noe å tenke på, og at selv et ganske nytt sår ville klare den å henge med i prosessen med å vokse...
OG det er jo 9 mnd frem til fødsel når man begynner på nytt

Hadde det vært større risiko etter KS slik at det var viktig å vente en viss periode mente alle de jeg snakket med at man ikke ville anbefale KSkvinner å få flere barn innenfor et godt tidsrom etter denne perioden, en lege sa også at da hadde man sagt at KSkvinner helst ikke skulla ha flere barn eller tett oppfølging... og det gjør de jo iallefall ikke!
Så tror det er GO når man er ferdig med renselse og kroppen selv setter igang syklusen
Gammel 27-07-2010, 22:50   #12
Stine-mor
Hjelpeadmin

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 9,693
Blogginnlegg: 17
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.

Venninna mi har 14 mndr mellom sine to planlagte snitt, og det var visst helt ukomplisert.
Stine-mor er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 23:07   #13
Petternella
Supermedlem

Petternella sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Meldinger: 867
Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.Petternella har mye å være stolt av.

Jeg har hatt uplanlagte snitt med snaut 13 mnd mellomrom - og det gikk helt greit. Fikk ingen advarsler etter storesøster, og heller ingen på sykehuset som nevnte noe om det når jeg ble gravid igjen etter 3,5 mnd. Jeg spurte jordmor før lillebror kom, om det var større fare siden det var så tett, men da ble jeg forsikret om at sårene var grodd og alt var fint, men at man uansett var forsiktigere med å la en tidligere KS-pasient fullføre en mulig langvarig vaginal fødsel med nr 2.
Petternella er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 09:02   #14
Tjorven ♥
Veteranmedlem

Tjorven ♥ sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Saltkråkan
Meldinger: 3,937
Blogginnlegg: 25
Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.

Nå trodde jeg du var klar for en til med en gang.

Jeg spurte fastlegen min, han fant ingen retningslinjer på det..

Tjorven ♥ er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 11:09   #15
Teeny
Seniormedlem

Teeny sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Meldinger: 2,602
Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.Teeny har et ubeskrivelig bra rykte.

Ahh, såpass mange variasjoner altså. Takk for svar! Får høre med gyn på 6-ukers kontrollen.

Grunnen til snitt var forliggende morkake (placenta previae totalis) så jeg satser på vaginal fødsel igjen neste gang (men trenger nok ingen induksjon om jeg ser på de andre svangerskapene mine som har vart hhv 34 og 35 uker).
Gammel 28-07-2010, 13:22   #16
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

Jeg er mektig imponert og bøyer meg i støvet for at du først har tvillinger, deretter et nyfødt barn halvannet år seinere og allerede etter to uker tenker tanken på at dere skal ha flere barn (selv om dere riktignok ikke er prøvere enda). Enten må du ha vanvittig greie barn å ha med å gjøre, eller du må ha en enorm kapasitet utenom det vanlige!
  Svar med sitat
Gammel 07-08-2010, 15:46   #17
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Noen får ikke beskjed om å vente i det hele tatt, noen får vite tre måneder, noen seks måneder og til og med et helt år har jeg sett noen skrive. Så det virker som det er mange ulike meninger om dette.
Jepp, her er det like mange meninger som leger ute og går.

Jeg har blitt fortalt at det innvendige snittsåret er godt grodd i løpet av seks uker, og at det mtp. selve keisersnittet/livmoren ikke er noe i veien for å starte prøvingen da. Dersom man skal ha optimale forhold over hele fjøla mtp. muskler, hormoner, vitaminer, leddbånd, bekken osv., burde man visst dog vente i rundt 12 måneder.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 08-08-2010, 09:05   #18
Mammatil3
Supermedlem

Mammatil3 sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 766
Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.Mammatil3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Petternella Vis post
.....men at man uansett var forsiktigere med å la en tidligere KS-pasient fullføre en mulig langvarig vaginal fødsel med nr 2.
Ja, dette har jeg også blitt fortalt. Jeg har vanlig fødsel med første, og KS med neste. Selv om det er hele 4 år mellom siste KS og denne graviditeten, har jeg fått beskjed om at jeg ikke får ligge lenge med rier, og ikke får full dose epidural/andre typer smertestillende under neste fødsel skulle den bli vaginal ( men jeg skal trolig ha enda et KS).

Årsaken er en økt risiko for livmorruptur etter KS, og at dette kan maskeres av normale mengder smerelindring. Ble litt overrasket over at dette var tilfellet så lang tid etter KS, og er da glad for at det er en tid imellom.

Jeg ville hørt med JM på fødeavdelingen, evt forhørt meg med gynekolog på poliklinikken/føden. Tror de er mye mer oppdatert enn helsestasjonen.

med Tarzan og Tess74

Mammatil3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-12-2013, 00:41   #19
Tindra
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2013
Sted: nordland
Meldinger: 25
Tindra er på vei til noe stort.

Ble anbefal min. 1 år. Gikk ikke slik, tok 6 mnd... da di åpnet meg på sykehuset ved ks nr 2 ble di skremt. Sa jeg hadde hatt englevakt. Kunn en tynn, tynn hinne holdt livmoren sammen... legen sa at hadde babyen sparket hardt el noe hadde nok ikke vi vært her lengre. Nå var min gutt veldig rolig dagene før i magen og pustet ikke selv skikkelig da di tok han ut... så helle i uhelle var vel at han ikke var i form den siste tiden før ks... :/ men er i dag en frisk og rask gutt på 2 år♡
Tindra er logget av   Svar med sitat
Gammel 29-12-2013, 15:50   #20
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Jepp, her er det like mange meninger som leger ute og går.

Jeg har blitt fortalt at det innvendige snittsåret er godt grodd i løpet av seks uker, og at det mtp. selve keisersnittet/livmoren ikke er noe i veien for å starte prøvingen da. Dersom man skal ha optimale forhold over hele fjøla mtp. muskler, hormoner, vitaminer, leddbånd, bekken osv., burde man visst dog vente i rundt 12 måneder.
Det høres veldig korrekt ut og det virker på meg som om at man får litt ekstra oppfølging etter et snitt enn ved vaginal fødsel ved neste svangerskap. (Kan jo også hende det er fordi min neste er nr 5 )

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:59.