Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-01-2011, 13:30   #1
Kråkemor
Seniormedlem

Kråkemor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,255
Blogginnlegg: 31
Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.
kidoki Øvelser for bekkenløse

Jeg slet med bekkenløsning i forrige svangerskap og har allerede begynt å få vondt denne gangen. Ganske fortvilende og jeg har derfor brukt endel energi på å lese om bekkenløsning og behandling. Fikk tak i en ebok av manuellterapeut Ceclie Röst; Reliveing pelvic pain during and after pregnancy.

Boka kan kjøpes på Amazon.co.uk til en rimelig penge om noen vil lese mer utfyllende:
http://www.amazon.co.uk/Relieving-Pe...5&sr=8-1-spell

Hun har egen erfaring med bekkenløsning gjennom tre svangerskap og har utviklet metoder som hun hevder at virker. Hun har også gjort endel forskning på emnet og sier at blant hennes bekkenløsningspasienter har 90 % drevet med sport som krever mye av bekkenmusklaturen i ungdommen. Typiske eksempler er turn, svømming, ridning og seiling. Som gammel turner og evig hestejente føler man seg jo litt truffet...

Hun hevder at grunnen til at disse gruppene er spesielt utsatt er at når hormonet relaxin slakker bånd og muskulatur vil sterke bekkenmuskler kunne trekke leddene i bekkenet ut av stilling, som som naturlig nok gir smerter. Det høres jo logisk ut og det fine er at hun byr på noen enkle øvelser som visstnok skal stabilisere bekkenet og kan gjøre selv pasienter med sterk bekkenløsning smertefrie. Jeg lover ingen mirakler, men etter å ha gjort øvelsene i to dager har jeg nesten ikke vondt i dag. Det kan være tilfeldig, men jeg fortsetter definitivt og håper det kan hjelpe flere.

Øvelse 1 - Symmetriøvelsen:
Ligg på ryggen (evt støttet opp med dyner og puter om magen er stor), samle bena og løft knærne opp. Føttene skal være på gulvet/senga. Legg fotsålene mot hverandre og press knærne utover så langt du kan. Er det vanskelig kan du gjerne få en hjelper til å presse knærne ut og mot kroppen din, ikke mot føttene.

For noen er det lettest å holde et jevnt press utover, andre har mest effekt av å bevege annet hvert kne opp og ned noen ganger for å stretche best mulig. Prøv deg frem. Gjør det vondt i ryggen kan du legge en liten pute under korsryggen. Antakelig kan denne fjernes etter å ha gjort øvelsene noen dager.

Hold stillingen i 10-20 minutter eller jobb med knærne litt opp og ned. Målet er at begge knærne skal kunne gå like langt ut, like lett.

Når du er ferdig, avslutt med å stramme rumpeballene hardt 5-6 ganger og løfte gjerne rumpa opp av senga noen ganger når du har strekt beina ut. Tenk at du skal stå litt i bro. De avsluttende øvelsene skal hjelpe med å stabilisere bekkenet på sin rette plass.

Øvelse 2 - Stabiliseringsøvelsen:

Stå med føttene rett under hoftene. Vekten skal være på hælene, du skal kunne løfte og bevege tærne. Knærne skal være lett bøyd, slik at de ikke overflekser bakover. Det kan være lurt å stå foran et speil for å sjekke at man står rett.

Legg vekten på venstre fot uten å bøye knærne mer. Etter noen sekunder "sparker" du fra med venstre fot og retter deg opp slik at vekten er likt fordelt på begge bein. Fortsett så bevegelsen og få vekten på høyre for. "Spark" fra og rett opp, stopp et øyeblikk og kjenn på følelsen av at kroppen er rett før du legger vekten på venstre fot igjen.

Gjenta noen ganger. Denne øvelsen kan med fordel gjøres ofte, gjerne hver gang du står stille.

Målet med øvelsen er å bli bevisst på hvordan kroppen kjennes i normalposisjon, med vekten likt fordelt på begge bein. Vi har lett for å legge mer vekt på den ene siden, og har man smerter vil dette gjerne føre en inn i en ond sirkel. Så hver gang du står skal vekten være lik på begge bein.

Jeg jobber med å bli bevisst på dette og tar meg stadig i å legge mer vekt på den ene foten enn den andre.

I tillegg til øvelsene over anbefaler Cecilie Röst følgende:

• Sitt som en mann. Knærne ut! Samlede knær eller enda verre, beina i kors, forsterker de fleste bekkenproblemer. Ikke tenk på å være feminin, tenk på å bli frisk. Knærne ut enden du kjører bil, sitter på jobb eller ser på TV. Med knærne ut vil man også fordele vekten utover lårene noe som er bra for avlastning av bekkenet.
  • Legg vekt på begge beina og ha gjerne en hånd på hvert kne når du skal reise deg.
  • Stram rumpemusklaturen når du kjører bil og trykker på bremsen, det stabiliserer bekkenet.
  • Gjør stabiliseringsøvelsen før du går opp en trapp og gå (om mulig) rett opp uten å støtte deg. Støtter man seg på rekkverket blir man gående skjevt med èn gang.
  • Unngå tunge bagger og handleposer. Bruk ryggsekk eller fordel vekten på begge hender om du må handle og bære selv.
  • Må du løfte noe så sett deg på huk og løft med objektet (eller barnet) tett inntil kroppen.
Det står selvsagt mye mer i boka, og der er det en rekke utfyllende øvelser i tillegg til hovedøvelsene.

Håper dette kan være til nytte for mange! Kom gjerne med tilbakemelding om dere har noen effekt, synes dette var veldig spennende!

med Blånissen og Dreamer85

Kråkemor er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-06-2011, 20:27   #2
Kråkemor
Seniormedlem

Kråkemor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,255
Blogginnlegg: 31
Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.Kråkemor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Øvelser for bekkenløse

Dytter litt på denne for å si at jeg er nå i uke 31 og holder fortsatt bekkenet fint i sjakk med disse øvelsene. Har glemt dem et par kvelder og kjenner da stor forskjell og at det er ordentlig vondt neste dag. Ellers fungerer jeg nesten normal, selv om jeg begrenser løfting og løping, det stopper liksom seg selv med denne magen.

med Blånissen og Dreamer85

Kråkemor er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-06-2011, 21:53   #3
mriver
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2011
Meldinger: 10
mriver er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Dette var nyttig! Fikk lyst til å kjøpe boka. Jeg har hørt at jo eldre du er når du blir gravid, jo lettere har du for å få bekkenløsning. Sto det noe om dette i boka? Blir bekymret i forhold til egen alder (34).

Det første øvelsen kan jeg ikke se for meg..Hadde vært flott med et skisse/bildet!
mriver er logget av   Svar med sitat
Gammel 04-07-2011, 06:37   #4
Blåklokka
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2011
Meldinger: 546
Blåklokka er et navn alle kjenner.Blåklokka er et navn alle kjenner.Blåklokka er et navn alle kjenner.Blåklokka er et navn alle kjenner.Blåklokka er et navn alle kjenner.Blåklokka er et navn alle kjenner.

Tusen takk for at du har lagt ut dette - symmetriøvelsen gjorde underverker for stølheten i lyskene mine. Er ikke særlig bekkenløs ellers, men kjenner at ting strekkes osv.

Har anbefalt denne siden til forumgruppa mi
Blåklokka er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-08-2012, 21:10   #5
lillefrø
Supermedlem

lillefrø sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 717
lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.

Har nå prøvd disse øvelsene siden uke 5 ca, men blir verre i bekkenet for hver dag. Bestilte boka for å se om det er noe jeg kan bruke, føler alt må prøves

Tror kanskje også at øvelse 1 gjør det verre for symfysen min sin del, selv om det gjør godt i lysken.
Gammel 11-08-2012, 21:32   #6
HegeK
Supermedlem

HegeK sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Ålgård
Meldinger: 943
HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.

Åh denne har jeg ikke sett før. Den virket jo veldig bra! Og nå kan jeg skjønne hvorfor jeg har slitt med rygg/rumpe før jeg ble gravid og at jeg nå kjenner det i bekkenet så tidlig som førstegangs. Jeg drev med ridning i mange år. Og turn da jeg var lita
Gammel 12-08-2012, 12:36   #7
lillefrø
Supermedlem

lillefrø sin avatar

lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.lillefrø er som en lysfontene.

Må bare anbefale siden www.bekkenlosning.no.

Den inneholder kortfattet, enkel informasjon om bekkenløsning, bekkenlåsning, vanlig behandling og tips til hva man bør gjøre og ikke bør gjøre. Nyttig! (Men det er en kiropraktor som står bak siden, så en får ha det i bakhodet hver gang det nevnes at en kiropraktor enkelt kan gjøre noe med smertene...)

Sist endret av lillefrø; 12-08-2012 kl 12:39.
lillefrø er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-08-2012, 14:22   #8
Timar
Supermedlem

Timar sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 1,219
Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.Timar har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av lillefrø Vis post
Må bare anbefale siden www.bekkenlosning.no.

Den inneholder kortfattet, enkel informasjon om bekkenløsning, bekkenlåsning, vanlig behandling og tips til hva man bør gjøre og ikke bør gjøre. Nyttig! (Men det er en kiropraktor som står bak siden, så en får ha det i bakhodet hver gang det nevnes at en kiropraktor enkelt kan gjøre noe med smertene...)
Takk for tips! Jeg var inne der i går, og lurte også på hvordan det kunne ha seg at kiropraktor var, om ikke det eneste, så ihvertfall det mest saliggjørende.

De bokøvelsene tror jeg jeg skal få fysioterapeut til å vise meg Å dra knærne fra hverandre høres seriøst AU ut.

Også kjent som Supersnuppa!
Timar er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-08-2012, 14:28   #9
HegeK
Supermedlem

HegeK sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Sted: Ålgård
Meldinger: 943
HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.HegeK er som en uslipt juvél.

For meg høres det ut som å skreve. Som om du har et mannebein mellom dem. Og så opp mot kroppen.
Gammel 12-08-2012, 15:59   #10
lillefrø
Supermedlem

lillefrø sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Timar Vis post
Takk for tips! Jeg var inne der i går, og lurte også på hvordan det kunne ha seg at kiropraktor var, om ikke det eneste, så ihvertfall det mest saliggjørende.
Og ordet manuellterapeut er naturlig nok ikke nevnt av den grunn, de er vel direkte konkurrenter

Sitat:
Opprinnelig postet av HegeK Vis post
For meg høres det ut som å skreve. Som om du har et mannebein mellom dem. Og så opp mot kroppen.
Ja, en liggende butterfly stretch tolker jeg det som.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:46.