Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-02-2011, 21:08   #1
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
GBS hos gravide og nyfødte

Anbefaler kronikken Infeksjoner kan bekjempes som sto på trykk i Bergens Tidende i november 2010.

Lege, spesialist i medisinsk mikrobiologi og doktorgradskandidat Øyvind Kommedal kommenterer de norske retningslinjene for overvåking og behandling av GBS-infeksjoner, og gir råd til kommende foreldre om hvordan de kan forebygge GBS-infeksjon.

(GBS = Gruppe B-streptokokker/Betahemolytiske streptokokker)
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 16-02-2011 kl 22:24.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-02-2011, 21:16   #2
Veslevips
Supermedlem

Veslevips sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Akershus
Meldinger: 1,090
Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.Veslevips har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: GBS hos gravide og nyfødte

Det må jeg si! Veldig interessant, takk skal du ha!

Sprell 17. november 2009, 40+6
~ Lille Oops 6. mai 2011, 40+4 ~ med _siv_ og krissi ~ Utstyrsgalleri 2009
Veslevips er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-02-2011, 22:08   #3
Mariposa
Seniormedlem

Mariposa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,653
Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.

Og der ble jeg helt sikker på at jeg skal få en screening i uke 36 slik som jeg fikk sist. Selv om jeg aldri har fått påvist GBS, så vet en jo aldri.

Takk for flott artikkel Tossi!
Gammel 16-02-2011, 23:35   #4
Saki78
VIP-medlem

Saki78 sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 5,094
Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg har en veldig fornuftig fastlege! Ved første svangerskapskontroll så tar han automatisk og sender inn urinrpøven til dyrkning, og da jeg gikk gravid med Gard så hadde jeg GBS på første prøven. Det var så tidlig at jeg trengte ikke antibiotika da, men han valgte da å sende inn urinen min til dyrkning på hver kontroll etter det! Infeksjonen forsvant av seg selv som den ofte gjør!

Gard ble født i uke 37+1, og det gikk 31 timer etter vannavgang til han var ute, så jeg fikk da antibiotika preventivt under fødselen siden jeg hadde hatt GBS infeksjon (Føden var oppmerksom på det siden det stod i svangerskapspapirene mine).

Med Brage sjekket han igjen første prøven og da den var negativ så tok jeg bare ny dyrknigsprøve i uke 36. Den var også negativ, så da trengte jeg jo ingen behandling.

Denne gangen gjør han det samme, og jeg synes det er veldig betryggende!!
Gammel 17-02-2011, 08:06   #5
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.

Kan jeg kreve at legen gjør dette?
aliana er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 08:40   #6
Saki78
VIP-medlem

Saki78 sin avatar

Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.Saki78 har et ubeskrivelig bra rykte.

Er bare å spørre og si at du vil ha det kontrollert!! Er ikke unormalt at man vil sjekke det. Det er i utgangspunktet en normal bakterieforekomst som forekommer hos 20-30% i kvinners skjede/tarm, og som i utgangspunktet er en harmløs bakterie, men som dessverre kan være fatal for babyer..
Gammel 17-02-2011, 11:32   #7
aliana
Seniormedlem

aliana sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 1,836
Blogginnlegg: 40
aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.aliana har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Saki78 Vis post
Er bare å spørre og si at du vil ha det kontrollert!! Er ikke unormalt at man vil sjekke det. Det er i utgangspunktet en normal bakterieforekomst som forekommer hos 20-30% i kvinners skjede/tarm, og som i utgangspunktet er en harmløs bakterie, men som dessverre kan være fatal for babyer..
Ja, en av mine tre leger sier vel ja tenker jeg.
aliana er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-02-2011, 11:37   #8
Mariposa
Seniormedlem

Mariposa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,653
Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg må bare legge forsiktig til at man kan ha en ganske kraftig oppblomstring av GBS i skjeden selv om urinprøven er negativ. Så det er bare prøve fra skjeden og "området rundt" som gir et godt svar på om en har en oppblomstring av GBS i underlivet.
Gammel 17-02-2011, 12:00   #9
Maijenta
Supermedlem

Maijenta sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,198
Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.Maijenta har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mariposa Vis post
Jeg må bare legge forsiktig til at man kan ha en ganske kraftig oppblomstring av GBS i skjeden selv om urinprøven er negativ. Så det er bare prøve fra skjeden og "området rundt" som gir et godt svar på om en har en oppblomstring av GBS i underlivet.
så da ber man fastlegen om å ta en prøve fra underlivet??
Gammel 17-02-2011, 13:44   #10
Saki78
VIP-medlem

Saki78 sin avatar

Ja, beklager det hadde jeg vel ikke skrevet i min tråd at på kontrollen i uke 36 så ble det jo gjort i tillegg til å dyrke urinen.. litt ammetåke før babyen har kommet

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:44.