Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-02-2011, 15:34   #11
Mariposa
Seniormedlem

Mariposa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 1,653
Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.Mariposa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: GBS hos gravide og nyfødte

Sitat:
Opprinnelig postet av Maijenta Vis post
så da ber man fastlegen om å ta en prøve fra underlivet??

Det er fort gjort. Legen bruker bare en vattpinne.
Gammel 20-02-2011, 17:49   #12
Jumpy
Supermedlem

Jumpy sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,382
Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.Jumpy har et ubeskrivelig bra rykte.

Fantastisk artikkel!!

Det var flott at noen (tom. en fagperson) setter fokus på at vi i Norge har en inkonsekvent bingopolitikk som ikke henger på greip når det gjelder å få testet seg for GBS og å få behandling.
Gammel 20-02-2011, 20:50   #13
Karette
Seniormedlem

Karette sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,956
Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.Karette har et ubeskrivelig bra rykte.

Ah, jeg blir så glad når jeg får lese at noen faktisk setter dette på dagsorden.

Jeg gikk ubevisst med GBS i første svangerskap og fikk en gutt 2 mnd før tiden. det ble også påvist GBS i andre svangerskap, men jeg måtte likevel kjempe for å få AB behandling under graviditeten. Legene praktiserte helt forskjellig på sykehuset. Jeg forberedte meg godt ved å lese på nett og fikk presset gjennom behandling før og etter fødsel, samt sjekk av temp de to første dagene etter fødsel. (av både barn og mor).

Hadde forøvrig aldri UVI i mine svangerskap.
Karette er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2011, 22:29   #14
Anikka
Supermedlem

Anikka sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Meldinger: 658
Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.Anikka har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for nyttig info, Tossi!
Gammel 01-05-2011, 23:05   #15
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Flott artikkel!

Men jeg lurer på en ting. Her står det bare fra uke 35 og utover og om GBS i forbindelse med fødsel

Hva med GBS tidligere i svangerskap?
Har hørt litt forskjellig om det, noen sier at det kan øke risikoen for abort, senabort og prematur fødsel, mens andre sier at det ikke kan gjøre det.

Fikk selv påvist GBS i urin helt tilfeldig bare noen få uker etter forrige fødsel. Var helt tilfeldig at de dyrket urinen hos meg, når jeg leverte inn en urinprøve rutinemessig pga andre ting (sjekke proteiner og blod). Jeg pleier sjelden å ha symptomer på UVI, da har det kommet svært langt. Og jeg hadde vissnok en kraftig GBS-infeksjon, som jeg ikke merket særlig til, før etter første AB-kur. Da blusset det ennå mer opp og jeg måtte gjennom 3 kurer før jeg var symptomfri og uten utslag på urinen. Etter det har jeg jevnlig hatt symptomer på UVI, men det har gått over når jeg har tatt meg "kurdager" med masse sur drikke.

Blir jo litt bekymret i forhold til GBS tidlig i svangerskap, om det kan utgjøre noe risiko.

Nå blir det uansett planlagt ks på meg og jeg skal (helst) ikke gå i spontan fødsel. Så om vannet skulle gå hos meg mot slutten av svangerskapet, så vil jeg uansett ville inn på nærmeste sykehus så fort som mulig for å få utført KS'et.

Noen som vet?
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-05-2011, 23:55   #16
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av ibi Vis post
Men jeg lurer på en ting. Her står det bare fra uke 35 og utover og om GBS i forbindelse med fødsel

Hva med GBS tidligere i svangerskap?
Har hørt litt forskjellig om det, noen sier at det kan øke risikoen for abort, senabort og prematur fødsel, mens andre sier at det ikke kan gjøre det.Blir jo litt bekymret i forhold til GBS tidlig i svangerskap, om det kan utgjøre noe risiko.
Jo, det er dessverre slik at GBS også utgjør en risiko for abort, senabort og prematur fødsel, i tillegg til dødfødsel og alvorlig infeksjon hos nyfødte.

Grunnen til at det kun er mot slutten av svangerskapet det er aktuelt å teste for GBS, er at da kan behandling settes i gang under fødselen. Det er ikke anbefalt å behandle GBS påvist i vagina eller rektum underveis i svangerskapet, det anses som ineffektivt fordi bakterien i majoriteten av tilfellene kommer tilbake kun kort til etter endt antibiotikakur. Jeg vet dog om flere som med hell har blitt antibiotikabehandlet under svangerskap pga. GBS-oppblomstring, men dette er gjort fordi de tidligere har mistet barn pga. GBS (av leger som tenker mer på enkeltpersonen enn på retningslinjene).

Blir GBS påvist i urin regnes det imidlertid som en ABU (asymptomatisk bakteriuri, en slags UVI), og det skal alltid antibiotikabehandles under graviditet i tillegg til at den gravide skal ha antibiotika under fødsel (påvises GBS i urin er oppblomstringen svært stor i vagina og rektum).

Så vidt jeg har forstått det er litt av problemet manglende rapportering - det er kun levendefødte med påvist GBS som havner i statistikken over død/sykdom pga. GBS. Det føres ikke statistikk over (sen)aborter, prematurfødsler eller dødfødsler forårsaket av GBS. Dette fordi man ikke alltid tester for GBS i slike tilfeller, eller fordi det også er veldig vanskelig å påvise GBS i etterkant. Og selv om det påvises er det ikke dermed sagt at GBS blir den offisielle årsaken til f.eks. en dødfødsel, bare en mulig årsak - og mulige årsaker tas ikke med i statistikken. Og uten en god statistikk vet man ikke omfanget av problemet, men det er mange leger som mener at mørketallene her er store.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 02-05-2011 kl 00:27.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 00:22   #17
ibi
Veteranmedlem

ibi sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 4,325
Blogginnlegg: 1
ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.ibi har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk, Tossi.

Da kommer jeg nok til å være litt hissig på at de skal dyrke og sjekke urinprøvene mine gjennom svangerskapet, siden jeg sjelden har symptomer før det har gått langt - og at jeg var ganske så symptomfri når de oppdaget GBS i urinen. Må sjekke urin hver 2-4 uke uansett for proteiner, så da kommer jeg til å mase litt på dyriking med jevne mellomrom også, for stikkprøver.

Spurte legen om dette ved evt senere svangerskap når jeg først fikk påvist GBS og lurte jo også på om jeg kunne hatt det under fødselen som jeg nesten fikk fullført før jeg ble hastet inn til KS. Men ble bare fnyst av og legen "gadd" ikke/ville ikke/kunne ikke svare meg... Fikk bare beskjed om at det ikke var noen fare, for jeg skulle jo ha ks ved alle fremtidige fødsler uansett. Men så var det samme lege hvor jeg måtte veilede i utfyllingen av helsekort for gravide og hvordan han skulle gå frem for å søke fødeplass til meg. Jo, og den samme legen som ga meg selexid under svangerskapet, når det står i journalen min at jeg ikke skal ha penicillin...
Lille overraskelse, termin 19.11.14

Sladrer med LykkeLi
ibi er logget av   Svar med sitat
Gammel 17-04-2013, 20:36   #18
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,857
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for god info! Er de fremdeles like sløve til å sjekke dette tro...? Jeg skal virkelig ha dette i bakhodet selv!
Gammel 17-04-2013, 22:11   #19
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av LivsGnist Vis post
Er de fremdeles like sløve til å sjekke dette tro...?
Gravide i Norge sjekkes fortsatt ikke rutinemessig for GBS, nei.

Dersom man opplever (gjentatte) UVI vil urinen bli dyrket, og da kan det vise seg å skyldes GBS. Dersom man oppsøker sykehuset pga. kraftige kynnere kan det hende at det blir tatt en bakterieprøve fra underliv/rektum som kan vise forekomst av GBS. Dette vil føre til at man får antibiotika under fødsel, men det er altså fortsatt relativt tilfeldig hvem som testes.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 18-04-2013, 20:56   #20
Esmie
Medlem

Medlem siden: May 2011
Meldinger: 213
Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.Esmie er fantastisk mot andre.

Som Tossi sier, man tester ikke rutinemessig for GBS i Norge. Det er et omstridt tema, og de gynekologiske miljøene bruker mye tid på dette. Det er en grunn til at man ikke gjør det, og det skyldes det faktum at veldig mange kvinner bærer denne bakterien hvor det ikke utgjør noe problem i det hele tatt. og at penicillinbehandling ikke nødvendigvis forebygger og at ungen allikevel kan bli sjuk, og at det å skulle gi 30% av kvinner rutinemessig to doser intravenøs antibiotika underveis i fødsel også har sine problematiske sider.

Det er verre å få påvist GBS i urin enn i skjeden. Finner man den i urin sendt i svangerskapet skal man rutinemessig behandles. Ved funn av GBS i skjede skal man kun ha etter gjeldende retningslinjer, eks. langvarig vannavgang, stresset foster, feber hos mor etc.

Jeg har selv GBS fra første svangerskap, med både flere runder på føden med truende fødsel fra uke 30. ved fødsel hadde jeg vannavgang > 30 timer og pågående feber, og fikk dermed antibiotika underveis. De fulgte med på sønnen min med regelmessige blodprøver etter at han var født, og jeg følte meg godt ivaretatt. Jordmoren min sier nå at jeg etter retningslinjer rutinemessig skal behandles under neste fødsel, men jeg tror kanskje ikke det stemmer.

Man må prøve å huske på at GBS heldigvis rammer få nyfødte, men er en alvorlig infeksjon. Tegn til infeksjon hos alle nyfødte må tas ekstremt alvorlig.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:42.