Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 19-03-2012, 10:01   #1
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 720
Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.
Dere som har hatt keisersnitt pga leie

Jeg er nå 38 uker og vesla bytter å å ligge i tverrleie/skråleie og seteleie. Til onsdag skal jeg på samtale på sykehuset for å finne ut hvordan hun ligger og evt hva vi skal gjøre videre.
Er veldig spent og lurer fælt på hva som kommer til å skje framover hvis hun ikke ligger i hodeleie nå. Jeg ønsker ikke å prøve utvendig snuing, og jeg vil ikke føde i seteleie.

Er det noen som har vært gjennom noe tilsvarende, og kan komme med sin historie? Lurer på om det er sannsynlig at jeg får satt opp en dato for planlagt keisersnitt eller om jeg må gå å vente til fødselen starter og evt da ta et hastesnitt om hun ikke ligger riktig.

To prinsesser født april 2012 og november 2014
Ask er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2012, 10:10   #2
Tjorven ♥
Veteranmedlem

Tjorven ♥ sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Saltkråkan
Meldinger: 3,937
Blogginnlegg: 25
Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dere som har hatt keisersnitt pga leie

Sønnen min lå på tvers/sete, hadde ultralyd på sykehuset en gang i uke 37 mener jeg, og jeg gikk med på å prøve vendingsforsøk noen dager seinere. De klarte ikke vende han, ikke rikke på han i det hele tatt og da fikk jeg fortelle hva jeg følte om veien videre. Vi viste allerede at han hadde en "sykdom" som trengte behandling etter fødsel, så jeg la frem at jeg ikke ville prøve vaginal fødsel siden det er 50% sjanse for at det ender opp med snitt, og jeg var redd for at han skulle få brudd (lurer på om det er kragebeinet som kan knekke) siden han allerede skulle ha annen behandling når han ble født. Det var helt greit for legen og han skulle sette meg opp på planlagt snitt. Fikk snitt torsdagen med termin mandagen etter (litt tett synes jeg), lørdagen før snittet fikk jeg rier og han ble da tatt med snitt da.

Tjorven ♥ er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2012, 11:29   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Min eldste lå på skrått og høyt oppe. Var nærmere hodeleie enn tverrleie. Hadde UL for å få bekreftet dette, og fikk beskjed om å komme raskt til kontroll på føden når fødselen startet for å ta ny UL og se om det måtte bli KS.

Vannet gikk og UL viste at hun da hadde sklidd godt ned i bekkenet riktig vei.
Gammel 19-03-2012, 11:31   #4
IzziCreo
Veteranmedlem

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 3,477
IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.IzziCreo har et ubeskrivelig bra rykte.

Her var det uoppdaget seteleie på tidlig overtidskontroll. Både Izzimannen og jeg trodde vi hørte feil da legen og studenten kommenterte dette under UL, men vi fikk det bekreftet etter UL. Både lege og jm hadde bekftete for lenge siden at hun hadde festet seg med hodet - og hun hadde ikke rikket seg altså Vi ble informert om valgene våre, og hun hav oss 5 min på å bestemme oss. Vi satt lamslåtte igjen egentlig. Jeg ville ikke ha ks, men skjønte jo at det kunne bli tøft med vanlig fødsel. Jeg hadde allerede to, tre cm åpning. Hun ble estimert til 4,1 kg under UL. Det tok ikke lange tiden før legen kom tilbake, etter å ha konferert med overlegen. Jeg fikk ikke noe valg. Han ville ha meg på operasjonsbordet den formiddagen. Så to timer etter var snuppa vår ute - med sine 4630 gr Så jeg er veeeldig glad for at jeg ikke fikk forsøke. Førstegangs og bom på vektestimeringen med en halv kg...

Ks'et var en fantastisk opplevelse. Tok det med nestemann også. Synes jeg har hatt fantastiske fødselsopplevelser. Så min redsel for ks som jeg hadde før jeg fødte barn ble helt blåst bort. Ble utrolig godt tatt hånd om, og formen var fin i etterkant. Null problemer mer sår.

Lykke til
Gammel 19-03-2012, 11:44   #5
Ask
Supermedlem

Ask sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Meldinger: 720
Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.Ask har mye å være stolt av.

Tusen takk for deres erfaringer! Håper det er flere som også har erfaringer å komme med. Jo fler, jo bedre.

IzziCreo: Høres skummelt ut å få den beskjeden, men så godt at du fikk en såpass god opplevelse og at de faktisk utførte keisersnitt.

Malin: Når du sier at du fikk rier og ble tatt med snitt, var det mer risiko med det enn hvis du hadde rukket den planlagte timen? Bare lurer på om det er forskjell å et planlagt snitt og et snitt som taes når man kommer inn når vannet går eller har rier. Sistnevnte er vel hastesnitt, og har lest at det er større risiko med det...

Firkløver: Det kan jo godt hende at hun snur seg når fødselen starter sånn som med deg. Har hørt flere som har fortalt det samme. Bare litt skummelt når man ikke får planlagt ting på en måte.

To prinsesser født april 2012 og november 2014
Ask er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2012, 13:23   #6
Carmenzita
Seniormedlem

Carmenzita sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,290
Blogginnlegg: 34
Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.Carmenzita har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg hadde og en som satt i seteleie.
Hos meg var det aldri snakk om snuing,han ble estimert til å være 3500-3800.
Jeg ble sendt ned på rgt for å sjekke om bekkenet var stort nok,og måtte komme tilbake til forløsningsamtale.

Bekkenet mitt er for lite til vaginal seteleiefødsel så jeg hadde planlagt ks 6 dager før termin.
Fikk beskjed om å komme rett inn om jeg skulle få rier før ks dato.
Når gutten ble henta ut var han 4130.

Ks var en flott opplevelse.

Carmenzita er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2012, 15:47   #7
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Ask: Det er nokså vanlig at planlagte snitt planlegges så tett opp til termin at kvinnene går spontant i fødsel. Men de fleste fødsler tar så lang tid at det ikke er noe problem. Det fikk jeg hvertfall som svar fra sykehuset da jeg spurte.
Gammel 19-03-2012, 16:02   #8
becky+1
Medlem

becky+1 sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Trondheim
Meldinger: 185
becky+1 vil raskt nok bli berømt.becky+1 vil raskt nok bli berømt.

Junior lå i sete i hele svangerskapet her. Var helt sikker på at han ikke ville snu seg. Og det gjorde han heller ikke. Jeg tilhørte Ullevål da og de ville jeg skulle prøve å føde. Bekkenet ble målt og fikk beskjed om å komme på sykehuset med det samme fødselen var i gang. Jeg dro dit med det samme vannet gikk. Fikk god oppfølging og følte oss veldig trygge hele veien. Etter fire timer på åtte cm så kom legen og sa at nå tar vi han mens alle har det bra. Jeg trodde jeg skulle kysse anestesilegen da han sa: nå kjenner di din siste ri. Noen minutter senere var han ute. Selve keisersnittet gikk veldig fort og greit. Kjente at de røsket og dro litt i meg, men gjorde ikke vondt altså bare så det er sagt. Pust rolig og tenk at dette går veldig fort. Jeg var oppe og dusja neste dag (dette skjedde på kvelden). For min del så gikk det veldig fort mye bedre med tanke på vondt og sånn etter ks, men det tok ganske lang tid før det ble helt bra. Vi var glad vi prøvde, men om denne ligger i sete så prøver vi ikke en gang til.
becky+1 er logget av   Svar med sitat
Gammel 19-03-2012, 16:20   #9
Joyce
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 198
Joyce har en aura rundt seg.Joyce har en aura rundt seg.

Sitat:
Opprinnelig postet av IzziCreo Vis post
Her var det uoppdaget seteleie på tidlig overtidskontroll. Både Izzimannen og jeg trodde vi hørte feil da legen og studenten kommenterte dette under UL, men vi fikk det bekreftet etter UL. Både lege og jm hadde bekftete for lenge siden at hun hadde festet seg med hodet - og hun hadde ikke rikket seg altså Vi ble informert om valgene våre, og hun hav oss 5 min på å bestemme oss. Vi satt lamslåtte igjen egentlig. Jeg ville ikke ha ks, men skjønte jo at det kunne bli tøft med vanlig fødsel. Jeg hadde allerede to, tre cm åpning. Hun ble estimert til 4,1 kg under UL. Det tok ikke lange tiden før legen kom tilbake, etter å ha konferert med overlegen. Jeg fikk ikke noe valg. Han ville ha meg på operasjonsbordet den formiddagen. Så to timer etter var snuppa vår ute - med sine 4630 gr Så jeg er veeeldig glad for at jeg ikke fikk forsøke. Førstegangs og bom på vektestimeringen med en halv kg...

Ks'et var en fantastisk opplevelse. Tok det med nestemann også. Synes jeg har hatt fantastiske fødselsopplevelser. Så min redsel for ks som jeg hadde før jeg fødte barn ble helt blåst bort. Ble utrolig godt tatt hånd om, og formen var fin i etterkant. Null problemer mer sår.

Lykke til
Har vi samme barn og samme fødsel? Her ble seteleie riktignok oppdaget da jeg kom inn med rier, men ellers var det forbløffende mye likt! Samme forløp, samme vekt på babyen...

Dog syntes jeg keisersnitt var forferdelig, sikkert mye fordi jeg hadde så lav blodprosent etterpå at jeg ikke kom meg opp av senga før etter 3-4 dager. Det var forøvrig lite hast over keisersnittet, da, selv om det per definisjon var et hastesnitt. De ventet til dagens planlagte snitt var gjennomført, så vi var i 4-5 timer på sykehuset (med rier! Au!) før det ble vår tur.

Lillejenta hadde nok også ligget lenge i seteleie, men jeg fikk óg beskjed om at hun lå med hodet ned og at det var festet. Jeg har vel mer eller mindre krevd å få en sjekk av leie mot slutten denne gangen.

Skjønner godt at du ikke vil ha snuingsforsøk, det vil ikke jeg heller om det blir seteleie igjen. På Rikshospitalet virket de nokså liberale ifht keisersnitt ved seteleie, men det var min opplevelse av det, og minnene mine fra den dagen er nok en smule preget av mildt sjokk og vonde rier. Jeg husker også at en av legene som estimerte kommenterte at hvis jeg hadde vært på sykehuset i Drammen kunne det godt hende jeg hadde skullet prøve å føde vaginalt, så det er nok ulik praksis rundt omkring. Håper ihvertfall du i samarbeid med sykehuset finner frem til en god løsning for deg! Lykke til!
Gammel 19-03-2012, 16:26   #10
Tjorven ♥
Veteranmedlem

Tjorven ♥ sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Sted: Saltkråkan
Meldinger: 3,937
Blogginnlegg: 25
Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven ♥ har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Ask Vis post
Malin: Når du sier at du fikk rier og ble tatt med snitt, var det mer risiko med det enn hvis du hadde rukket den planlagte timen? Bare lurer på om det er forskjell å et planlagt snitt og et snitt som taes når man kommer inn når vannet går eller har rier. Sistnevnte er vel hastesnitt, og har lest at det er større risiko med det...
Hadde ikke omstendighetene vært slik som de var når jeg hadde rier, så ville det ikke blitt ett haste-hastesnitt, men storebror hadde navlesnoren rundt halsen og tålte ikke riene mine, så på grunn av det ble det et hastesnitt. Jeg hadde veldig vondt i magemusklene etter snittet, men ellers følte jeg meg veldig fin. Brukte rullestolen mye de 5 dagene jeg var på barsel, men jeg tror magesmertene mine kom av at de slet med å få ut storebror, han satt fast i navlesnoren inni magen min så og si, så det ble mye riving og sliting. Jeg er på ingen måte skremt fra et nytt snitt.

Tjorven ♥ er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:45.