Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-08-2012, 11:52   #1
vito ble 3
Supermedlem

vito ble 3 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,344
vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.
Dere som har hatt ks

Sitter her og funderer litt på tiden etter snittet.
Har forstått at de første dagene på sykehuset som oftes vil være preget at sterke smerter og at mye smertestillende vil bli gitt.
Men det jeg tenker mer på er tiden når en er kommet hjem.

Hvor lenge vil en være øm og sår i arret?
Vil det være smertefullt etter at en er kommet hjem og?
Hvor "invalid" blir en, er det mulig å sørge for klesvask, middagslaging og slike ting selv?
Når vil en kunne bevege seg normalt igjen uten å kjenne noe i arret, og vil det i det hele tatt skje?
Vil en kjenne noe ved sex i ettertid?
Vil en kjenne noe ved trening i ettertid?
Og vil orgasmer være som før eller kjenner man arret?

Dagbok - Tilbakemelding
vito ble 3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-08-2012, 12:13   #2
Moia
Juniormedlem

Moia sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Trondheim
Meldinger: 33
Moia har en aura rundt seg.Moia har en aura rundt seg.
Sv: Dere som har hatt ks

Det virker som om folk har relativt forskjellig erfaring med KS, men for min del var det ikke allverden med plager å nevne.

To tips fra min lege-søster som ingen sa noe om på barselavdelingen; drikk masse vann for å minimere sjansen for blodpropp - og kom deg gjerne ut av senga og beveg deg (forsiktig) så fort som mulig.

Jeg gikk på paracet + en annen pille som jeg ikke fikk med meg hva var i 2 dager. Deretter kun paracet i de resterende 3 dagene før jeg dro hjem. I løpet av disse dagene var såret på ingen måte vondt - det eneste som var ubehagelig var at kroppen "blåser opp" tarmene etter en slik operasjon. Det å stramme magen for å få ut lufta er imidlertid ikke lett etter et KS. Kroppen steiler i det hele tatt mot tanken på å bruke magemuskler i det hele tatt. Å komme seg opp av senga / dype stoler er problematisk en stund, men en finner fort greie teknikker for det også.

Jeg var ute av senga dagen etter KS og gikk med forsiktige steg rundt omkring mens jeg drakk vann. Syns det hjalp godt på formen (og til dels på lufta i magen ). Luftproblemene forsvant etter et par dager de også.

Etter det var jeg svært forsiktig med bruk av magemuskler i ca. et halvt år. Etter det normaliserte musklene seg sakte men sikkert igjen. Litt nummenhet akkurat i arret om en tar på det, men ellers merker jeg det ikke i det hele tatt lengre.
Gammel 02-08-2012, 16:28   #3
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fødte eldstemann vanlig og fikk tvillingene med KS.

Synes det var veldig vondt de første to døgnene. Tok det jeg kunne få av smertestillende på sykehuset, og var avhengig av hjelp til å komme meg opp av senga etc. 3. dagen gikk det mye bedre, og vi dro hjem. Brukte ikke smertestillende i det hele tatt etter at vi kom hjem, så det gikk veldig fort bedre for min del. Var bare de to første dagene som var grusomme.

Hjemme kunne jeg gjøre alt fra første dag, vasket klær, lagde middag etc. Bare passet på å ikke bære/løfte for tungt.

Hadde null energi og kondis (orket såvidt å tusle sakte med vogna), men dette var nok mer pga dårlig form etter sv.skapsforgiftning og lav blodprosent (mistet altfor mye blod etter KS).

Husker ikke at jeg synes KS-såret var spesielt ømt og sårt, men hadde det jo beskyttet med kompress til det var grodd skikkelig. Det var deilig å bruke store gravidtruser og myke joggebukser, for vanlige trusestrikker strammet på såret og det var ikke godt.

Hadde sex etter en måneds tid, ikke noe ubehag eller noe. Orgasmer som vanlig Skulle det forandre seg? Begynte å trene etter ett år, merket ikke noe spesielt i magen.
Gammel 02-08-2012, 17:32   #4
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Tror jeg kan signere Firkløver på det aller meste

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-08-2012, 17:46   #5
PinBilly
Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Meldinger: 193
PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.

Det er over fire år siden keisersnittet mitt men om jeg ligger på magen og glemmer meg, drar meg frem eller vrir meg på en måte stikker det til. Kjennes ut som jeg drar i noe som ikke skal dras i
Når det gjelder sex er det ingen forandring og kjenner ikke noe til det.
Er som de andre sier, den første tiden er verst. Såret mitt ble stiftet og jeg tålte ikke stiftene så det ble litt ekstra tull med det og litt infeksjon. Ble også feilbehandlet ved det første sykehuset og så videresendt til et med nyfødtintensiv der de møtte oss med haka på brystet for den behandlingen vi hadde fått, første dagene fikk jeg morfin så mitt snitt kan nok ikke sammenlignes med "normalen". Måtte også få flere blodoverføringer og formen var laber.
Trening har jeg ingen problemer med i dag, og utenom det at jeg ikke kan ligge på magen og dra meg frem(vanskelig å forklare) så merker jeg ingenting til noe som helst syns jeg.
Gammel 03-08-2012, 13:52   #6
vito ble 3
Supermedlem

vito ble 3 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 1,344
vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.vito ble 3 har et ubeskrivelig bra rykte.

Tusen takk for svar alle sammen!

Huff, det høres ikke noe særlig ut å bli nummen etter ks, og det at det "stikker" ved bestemte bevegelser. Det er slikt jeg er redd ja, at kroppen ikke skal bli 100% sitt gode gamle igjen.

Har nå lest litt mer om ks, og det viser seg at mange ofte ender opp med hengemage over arret. Dette ante jeg virkelig ikke at gikk an! Huff.

Hvor langt er arret stort sett?

Ang spørsmålet om forandringer ved sex og orgasme er at man jo gjerne bruker magemusklene en del under aktivitet og jeg lurte på om man da ville merke arret/smerter/ubehag el.
En har jo også fått arr i livmoren, som er i sterk bevegelse under en orgasme. Jeg kan gjerne ofte få menslignende smerter etter kraftig orgasme, så derfor så jeg ikke på det så usannsynlig at et arr kanskje ville gi utslag og.

Enn hva med menssmerter, er det noen som har opplevd forandring der etter ks?

Dagbok - Tilbakemelding
vito ble 3 er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-08-2012, 14:05   #7
PinBilly
Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Meldinger: 193
PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.PinBilly er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av vito ble 3 Vis post
Tusen takk for svar alle sammen!

Huff, det høres ikke noe særlig ut å bli nummen etter ks, og det at det "stikker" ved bestemte bevegelser. Det er slikt jeg er redd ja, at kroppen ikke skal bli 100% sitt gode gamle igjen.

Har nå lest litt mer om ks, og det viser seg at mange ofte ender opp med hengemage over arret. Dette ante jeg virkelig ikke at gikk an! Huff.

Hvor langt er arret stort sett?

Ang spørsmålet om forandringer ved sex og orgasme er at man jo gjerne bruker magemusklene en del under aktivitet og jeg lurte på om man da ville merke arret/smerter/ubehag el.
En har jo også fått arr i livmoren, som er i sterk bevegelse under en orgasme. Jeg kan gjerne ofte få menslignende smerter etter kraftig orgasme, så derfor så jeg ikke på det så usannsynlig at et arr kanskje ville gi utslag og.

Enn hva med menssmerter, er det noen som har opplevd forandring der etter ks?
Jepp har et lite heng over arret, kun hud..så ikke noe å gjøre noe med heller. Skal fikse magen når jeg er ferdig med flere barn
Det arret på livmoren merker man nok ikke noe til.. jeg har født normalt etter ks uten å kjenne noe uvanelig..og det bare litt over ett år etterpå.
Det er det utenpå jeg har kjent. Numment er det jo på selve arret men det er jo vanlig for de fleste større arr.
Det var et hastesnitt i mitt tilfelle så arret er ikke pent og isteden for en rett stripe er det litt sikksakk, MEN det syns bare bittelitt over bikinikanten -og gjør meg ikke noe. 17-18cm.
Ingen menssmerter utenom det jeg var vandt til fra før av.
Gammel 03-08-2012, 14:23   #8
tink
Medlem

Medlem siden: Jul 2012
Meldinger: 73
tink har en aura rundt seg.tink har en aura rundt seg.

Jeg har hatt to haste-KS og har vært veldig heldig med grotiden etterpå. Det er viktig å si ja takk til all smertestillende man kan få - for å komme seg opp og i gang. Si også ja takk til å få babyen levert til amming i senga, og ring på når du trenger smertestillende eller hjelp til noe liknende. Det er akkurat det å reise seg, legge seg og situasjoner der magemusklene brukes at det kan gjøre litt vondt (dersom man ikke er medisinert nok eller riktig).

Si ja takk til, eller be om å få dulcolac eller hva de nå gir morgenen etter for å myke opp magen. Det er viktig, men kan være litt krevende å få igang fordøyelsen.

Mine to arr går godt innenfor bikinlijen, like over hårfestet og er ca 20 cm lange. Jeg merker ingenting til dem til hverdags, når jeg ikke er gravid. Ikke har jeg vært plaget med heng heller, men jeg kjenner andre som har dette problemet. Som gravid hender det at jeg kjenner et lite stikk i noe som kan være arret, helsepersonell er opptatt av at jeg ikke skal få rier eller voldsomme kynnere ettersom dette kan være kritisk med to arr.

Jeg var på sykehuset så lenge som jeg fikk med andremann og kan ikke huske at det var smertefullt etter hjemkost, men litt ømhet og at man må være litt forsiktig må man regne med. Det har gått greit å delta i familielivet, men storesøsken må huske på å ikke komme hoppende opp i fanget. Og etter et såpass stort inngrep så går mye energi til å gro. Andre som har født, har gjerne andre utfordringer helt nedentild - der er vi heldige og slipper. Mens de som har født vaginalt får ofte fortere tilbake piffen etter fødsel enn KS-damer som er rekonvalesenter litt lenger.
tink er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-08-2012, 15:14   #9
Solsikka
Supermedlem

Solsikka sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Meldinger: 617
Solsikka er som en uslipt juvél.Solsikka er som en uslipt juvél.Solsikka er som en uslipt juvél.

Hvor lenge vil en være øm og sår i arret? Jeg var øm i en måned, kanskje. Er fortsatt nummen der (etter åtte år), men det gjør ikke noe.
Vil det være smertefullt etter at en er kommet hjem og? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Ja. Det var vondt en god stund.[/color]
Hvor "invalid" blir en, er det mulig å sørge for klesvask, middagslaging og slike ting selv? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Jeg klarte ikke bøye meg eller løfte noe de to første ukene. I alle fall.[/color]
Når vil en kunne bevege seg normalt igjen uten å kjenne noe i arret, og vil det i det hele tatt skje? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Som sagt - mener det ga seg helt etter en måneds tid[/color]
Vil en kjenne noe ved sex i ettertid? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Niks[/color]
Vil en kjenne noe ved trening i ettertid? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Ja. Ble ført øm i magen.[/color]
Og vil orgasmer være som før eller kjenner man arret? [COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Det merker jeg ikke noe til[/color]

[COLOR="rgb(160, 82, 45)"]Det verste var egentlig på natta. Når jeg ammet lillebror. Da kunne jeg ikke snu meg uten hjelp, og heller ikke løfte han over til andre sida. Men det ga seg jo etter ett par uker.[/color]

Størstebror 2001 - Storebror 2004 - Bamsemumsen forventes å komme 27. juli.
Tyrja sladrer for meg
Solsikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 15-08-2012, 18:54   #10
Arden
Supermedlem

Arden sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 567
Arden er som en lysfontene.Arden er som en lysfontene.Arden er som en lysfontene.Arden er som en lysfontene.Arden er som en lysfontene.Arden er som en lysfontene.

Ang keisersnit så er det individuelt hvordan man blir etterpå. Jeg kan fortelle litt om hvordan jeg har opplevd mitt.

Det endte i et akutt keisersnitt og det er ofte etter de at det blir mest komplikasjoner. Og man får et større sår når det blir tatt akutt enn om det er planlagt. Jeg har vært en av de som ikke har hatt noe problemer med såret. Jeg glemte nesten å ta smertestillende på sykehuset og slutta når jeg dro hjem. Det var litt ømt og stramt når jeg skulle opp av senga dagen etter, men etter det så var det helt greit å gå oppe. Jeg har heller ikke vært noe plaget av heng over såret.

Mens andre jeg kjenner har sagt det er noe av de værste de har opplevd. Da vil jeg trur at de smertestillende ikke har virka som de skal. De har ikke kunne bevege seg på mange dager, og såret har revna igjen osv.

En gyllen regel er ta man skal ikke løfte mer enn det babyen veier i seks uker etter et ks, men man kan fint lage mat og gjøre slike ting. Klesvasken ville jeg kanskje ikke ha løfta. Når såret har grodd så kjenner man ikke noe når man trener, har sex eller får orgasme. Man blir som før. Eneste er at jeg har vært litt små øm til tider og det er to år etter. Men det er ikke noe som har plaga meg nevne verdig, og det er normalt.
Hvis man har hatt en normal vaginal fødsel uten komplikasjoner, så er man mer oppegående enn et ks. Det er det ingen tvil om. Og man kjenner jo såret , det er en relativt stor operasjon. Men som sagt, for min del så har det ikke vært noe smerter eller problemer med såret i etterkant.

Arden er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:06.