Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-11-2012, 23:55   #11
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kontroller (ekstra)

Sitat:
Opprinnelig postet av Beathemor Vis post
Jeg er 38 og relativt slank,men har aldri blitt nevnt at jeg burde ta den testen, har dessuten en far som har diabetes 2.... bør jeg nevne det neste gang hos lege da?
Du har jo to av A-risikofaktorene (alder og arvelig disposisjon), og de som har risikofaktorer i A-kategorien skal egentlig ta testen to ganger - første gang så tidlig som mulig i svangerskapet, og deretter i uke 28-30 dersom den første var negativ.

Siden ubehandlet svangerskapsdiabetes blant mye annet gir økt risiko for morkakeproblematikk (både utvikling og funksjon) og prematur fødsel vil jeg absolutt mene at du bør ta opp dette med legen på neste kontroll.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-11-2012, 08:25   #12
Beathemor
Supermedlem

Beathemor sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 710
Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post

Du har jo to av A-risikofaktorene (alder og arvelig disposisjon), og de som har risikofaktorer i A-kategorien skal egentlig ta testen to ganger - første gang så tidlig som mulig i svangerskapet, og deretter i uke 28-30 dersom den første var negativ.

Siden ubehandlet svangerskapsdiabetes blant mye annet gir økt risiko for morkakeproblematikk (både utvikling og funksjon) og prematur fødsel vil jeg absolutt mene at du bør ta opp dette med legen på neste kontroll.
Da skal jeg gjøre det, skal til jordmor om 2 uker så da snakker jeg med henne også tar jeg evt å bestiller legetime til testen etter å ha snakket med henne. Mye som forandrer seg når man blir "gammel"

19941997200120032011 2013
Beathemor er logget av   Svar med sitat
Gammel 11-11-2012, 09:29   #13
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Mye som forandrer seg når man blir "gammel"
Egentlig gjaldt vel dette for deg i ditt forrige svangerskap også - fødselshjelpveilederen til NGF angir >35 år som A-risikofaktor.
Gammel 11-11-2012, 10:33   #14
Beathemor
Supermedlem

Beathemor sin avatar

Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.Beathemor har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Egentlig gjaldt vel dette for deg i ditt forrige svangerskap også - fødselshjelpveilederen til NGF angir >35 år som A-risikofaktor.

Ok, var ikke klar over dette jeg, aldri hørt om det før faktisk.
Men da er det svangerskapforgiftning som er risikoen, og bare det?

Gammel 11-11-2012, 11:38   #15
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Sitat:
Men da er det svangerskapforgiftning som er risikoen, og bare det?
Jeg er ingen fagperson, men man er så vidt jeg har forstått enda ikke helt sikre på hva som forårsaker hva. Det er gjort studier i USA som visstnok tyder på at ubehandlet svangerskapsdiabetes kan forstyrre både utviklingen av morkaken (den kan bli større og ha et annerledes utseende) og funksjonen (blodgjennomstrømningen), og at dette igjen kan gi økt risiko blant annet for svangerskapsforgiftning, for mye fostervann, prematur fødsel, underlivsinfeksjoner, og fostre med både under- og overvekt (avhengig av hvordan diabetesen påvirker morkakefunksjonen) m.m.
Gammel 12-11-2012, 01:36   #16
Marihøna72
Supermedlem

Marihøna72 sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 428
Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.Marihøna72 har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Marihøna: Det er hvertfall legitimt å spørre om du burde ta glukosebelastningstest. Ikke alle er oppdatert på anbefalingene eller tenker på det. Hvis du er slank og ingen i familien har diabetes så er det fort gjort at man tenker at det ikke er noen risiko for deg.
Takk, skal til lokal JM på tirsdag så hører med henne da og ringer Riksen og hører imorgen, best å ha sjekket for sikkerhets skyld. Lillegull her ligger litt etter i utvikling, men har gjort det hele tiden og har kun 1 arterie i navlesnoren, så ikke godt å si hva som skyldes hva...
Gammel 12-11-2012, 10:05   #17
Pink Penguin
Medlem

Medlem siden: Oct 2012
Sted: Skjetten
Meldinger: 48
Pink Penguin er på vei til noe stort.

Jeg måtte ta glukosebelastningstesten i ca uke 28 forrige gang pga. alder. Jævlige greier. Startverdien knapt rørte på seg. Gruer meg til denne gangen også...

Har aldri hørt at jeg er nødt til å ta det to ganger...
Pink Penguin er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-11-2012, 12:25   #18
Beathemor
Supermedlem

Beathemor sin avatar

Fødte jo prematurt forrige gang og hadde unormal morkake...
Er testen ubehagelig eller hva går den utpå?

Gammel 12-11-2012, 12:34   #19
Pink Penguin
Medlem

Medlem siden: Oct 2012
Sted: Skjetten
Meldinger: 48
Pink Penguin er på vei til noe stort.

Du går inn fastende (ingen mat eller drikke fra midnatt eller noe), får blodprøve for å sjekke sukkernivået, og må drikke en ekkel tjukk sukkervann greie. Så må du vente i et par-tre timer for å bli testet på nytt. Så kan du drikke vann og spise mat.
Pink Penguin er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-11-2012, 14:30   #20
Beathemor
Supermedlem

Beathemor sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Pink Penguin Vis post
Du går inn fastende (ingen mat eller drikke fra midnatt eller noe), får blodprøve for å sjekke sukkernivået, og må drikke en ekkel tjukk sukkervann greie. Så må du vente i et par-tre timer for å bli testet på nytt. Så kan du drikke vann og spise mat.
oi, høres ekkelt ut ja, og jeg er ikke god på å drikke/spise ting jeg ikke liker....

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:12.