Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-12-2012, 15:23   #1
Javelina
Supermedlem

Javelina sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,157
Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.
Fosterdiagnostikk

Hei dere.

Jeg er passert 38 og er gravid i uke 9 nå, og om en uke reiser jeg bort for en hel mnd. Min gyn har derfor sendt en hastehenvisning til sykehuset med spørsmål om å få gjennomført fosterdiagnostikk.
Jeg kommer til å være bortreist fra 10+5 til 15+0.

I dag fikk jeg tlf fra sykehuset med beskjed om at alle undersøkelser knyttet til fosterdiagnostikk ville være for tidlige før jeg drar og for sene etter at jeg kommer hjem.

Men jeg trodde i det minste at duotesten ville kunne taes før og etter? Tar jeg feil?
Jeg spurte hun jeg snakket med om blodprøver, men hun sa at nei, det eneste tilbudet jeg ville få fra dem er ordinær UL i uke 18.

Høres dette riktig ut for dere som evt har vært gjennom dette før?

Verdens fineste IVF- kom endelig til oss sommeren 2013, etter en laaang prøverhistorie. (5 års venting, 5 IVF + 3 frys – SA september 2011, MA februar 2012.)
Så kom jammen verdens fineste lille overraskelse også bare 16 mnd etter, julen 2014.
Javelina er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-12-2012, 15:33   #2
La belle
Supermedlem

La belle sin avatar

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 851
Blogginnlegg: 1
La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.
Sv: Fosterdiagnostikk

Duotesten består av to deler, blodprøve og ultralydundersøkelse. Blodprøven kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager.

I en annen tråd her så telte bare blodprøven 5% av resultatet og resten av resultatet på ultralydundersøkelsen som er mellom 11+0 og 13+6 dager.

Du vil jo evnt bare få tatt blodprøven og det vil jo ikke gi deg noe særlig svar.

Du kan jo velge å ta fostervanns/morkakeprøve etter uke 15. Det var iallefall et av alternativene vi fikk når vi var på gensamtalen.

Lille prinsessen født 02.07.2013

med Buffy79 og Charls04
La belle er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-12-2012, 16:13   #3
Javelina
Supermedlem

Javelina sin avatar

Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.Javelina har mye å være stolt av.

Tusen takk for veldig godt svar!

Du, den gensamtalen, når fikk dere den?

Jeg bare lurer på om jeg burde kunne fått den?

Nå har jeg imidlertid sjekket litt på nettet og funnet en klinikk i Bangkok (det er dit jeg skal) som utfører fosterdiagnostikk, så mulig jeg kommer til å bestille time for det der nede.

Verdens fineste IVF- kom endelig til oss sommeren 2013, etter en laaang prøverhistorie. (5 års venting, 5 IVF + 3 frys – SA september 2011, MA februar 2012.)
Så kom jammen verdens fineste lille overraskelse også bare 16 mnd etter, julen 2014.
Gammel 27-12-2012, 16:59   #4
La belle
Supermedlem

La belle sin avatar

La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.La belle er som en uslipt juvél.

Jeg var på gen samtalen når jeg var 10+5 Håper det ordner seg så du får tatt det du ønsker.

Og det høres jo utrolig deilig ut med en tur til Bangkok!

med Buffy79 og Charls04
Gammel 27-12-2012, 17:28   #5
Javelina
Supermedlem

Javelina sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av La belle Vis post
Jeg var på gen samtalen når jeg var 10+5 Håper det ordner seg så du får tatt det du ønsker.

Og det høres jo utrolig deilig ut med en tur til Bangkok!
Så du var på gensamtalen før du tok noen av prøvene da? JEg er jo 10+5 når jeg drar, så det betyr jo at jeg burde kunnet fått den samtalen før vi reiser egentlig.

Gammel 27-12-2012, 17:30   #6
La belle
Supermedlem

La belle sin avatar

Tok gensamtalen og blodprøvene samme dag

Du burde fått tilbud om den ja.

med Buffy79 og Charls04
Gammel 27-12-2012, 21:20   #7
BeeBobb
Medlem

BeeBobb sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 224
BeeBobb har en aura rundt seg.BeeBobb har en aura rundt seg.BeeBobb har en aura rundt seg.

Jeg var på forsamtale og tok blodprøve i uke 9+4. Men som allerede påpekt, duo-testen består av blodprøve OG ultralyd. I uke 15 vil ul ifm duo-testen være for sent desverre.

Sist endret av BeeBobb; 27-12-2012 kl 21:27.
BeeBobb er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-12-2012, 22:03   #8
Bella40
Medlem

Medlem siden: Nov 2012
Sted: Akershus
Meldinger: 85
Bella40 er på vei til noe stort.

Heisann. Gensamtalen er ment å forklare deg hva som skjer i forbindelse med at du tar testen. Når du ikke skal ta testen, så antar jeg at sykehuset ikke ser det som formålstjenlig å gå igjennom med deg all statistikk, risiko etc.

Generelt kan man si at det er null risiko forbundet med duotest (blodprøven pluss UL). Basert på resultatet fra denne vil man få tilbud om fostervannsprøve. Risikoen ved den er en forhøyet abortrisiko 0,5 pst. For meg som er 40 år vil risikoen for abort etter fostervannsprøve være 2,5 pst. Den forhøyede risikoen normalisere seg etter 1 uke.

Selv om du ikke tar duotesten har du imidlertid RETT til å få foretatt fostervannsprøve dersom du ønsker det (og fyller aldersvilkåret). Dette er detvisstnok ikke så mange som får opplyst på gensamtalen.

Så over til det litt mer spekulative: du skulle til Bankok? Finnes sikkert privat helsetilbud der som i de fleste andre storbyer. Hva med å ta en privat UL der for å få målt nakkefoldens størrelse, samt få påvirkning av nesebein i den aktuelle perioden? Dersom fosteret har tynn nakke og nesebein er sannsynligheten for kromosonfeil iallfall betydelig redusert.

Uansett: lykke til!
Bella40 er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-12-2012, 11:25   #9
La belle
Supermedlem

La belle sin avatar

Da vi var på gensamtalen fikk vi tre valg. Enten duotest, rett til fostervannsprøve eller ikke gjøre noe testing.

med Buffy79 og Charls04
Gammel 28-12-2012, 11:57   #10
Javelina
Supermedlem

Javelina sin avatar

Takk for masse god informasjon!! Dette er til stor hjelp .

Jeg er litt usikker på om jeg lager "stor ståhei for ingenting" og at det kanskje egentlig er like greit å bare droppe hele greien og prøve å heller tenke positivt.
Men så blir man litt usikker da.

Sitat:
Opprinnelig postet av Bella40 Vis post
Så over til det litt mer spekulative: du skulle til Bankok? Finnes sikkert privat helsetilbud der som i de fleste andre storbyer. Hva med å ta en privat UL der for å få målt nakkefoldens størrelse, samt få påvirkning av nesebein i den aktuelle perioden? Dersom fosteret har tynn nakke og nesebein er sannsynligheten for kromosonfeil iallfall betydelig redusert.
Så ja, det er stor sannsynlighet for at det blir en privatklinikk i BKK. Fant en da jeg googlet litt i går og har allerede vært i kontakt med dem per mail. Men venter på svar. Ikke hørt noe enda. Håper de svarer snart.

Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:02.