Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-08-2013, 22:14   #1
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.
gal Å ta eller ikke ta DUO....

....er valgets kvaler.
Jeg er 38 år og selvfølgelig gravid Så har jeg tenkt at jeg gjerne vil ta denne testen for å ha noe å forholde meg til. Ikke at jeg kommer til å gjøre noe om det viser avvik på noen måte, men da vet jeg hva jeg har i vente.
I dag var jeg på bekreftelseUL og fikk vite at ejg er kortere på vei enn antatt og skal tilbake om tre uker. Under denne undersøkelsen blir jeg fortalt at jeg må reise til landsdelens hovedstat (Tromsø) for å få tatt denne undersøkelsen. Klart jeg blir litt paff og tankefull. Jeg har unger å ta meg av og jeg har ikke mange som vil passe ungene en hel dag eller mer mens jeg er der. (Klart pappaen stiller opp, men så har vi på dagtid da og han kan ikke ta fri fra jobb siden han akkurat har begynt ny stilling. Dvs han begynner full på mandag etter litt over en ukes innkjøring.) Jeg kan velge å gjøre det på nærmeste sykehus, kk, men de er ikke spesialisert godkjenning på disse blodprøvene og noe *mumlemumlemumle*
Jeg satt der igjen som en digert ?
Hvilken tanker har du omkring dette?
Syntes du jeg skal slite for å finne ut om noen evt flere som kan hjelpe meg med å komme meg til Tromsø, skal jeg ta sjansen på at de kan finne ut litt her på nærmeste sykehus eller skal jeg bare droppe hele greia? Det er jo bare et tilbud og ikke noe vi må. Men klart jeg ønsker å vite om det er noe galt med bønna mi.
Jeg er så usikker og har heldigvis noen uker å tenke på og fordøye det. Derfor jeg spør her. Dere har sikkert meninger og følelser rundt dette og for all del ikke vær redd for å dele det med meg. Jeg trenger gode og vonde tanker slik at jeg har noen ekstra ideer og formeninger å forholde meg til.
Downs syndrom syntes vel også på UL og OUL om det er en kyndig GY/FL som utfører det?

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 11:25   #2
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 369
Dyra vil raskt nok bli berømt.Dyra vil raskt nok bli berømt.
Sv: Å ta eller ikke ta DUO....

Jeg ville ikke gjordt det, siden det er 1% abortfare pga testen, jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe skulle skje i ettertid. Om du alikavel ikke har tenkt å gjøre noe med det. Da ville jeg heller tatt en ul i uke tolv for å se på nakkefolden ( dette kan alle gyn se, men tror ikke de har lov å måle den, men tror mange gjør det om man spørr).
Gammel 31-08-2013, 12:20   #3
studentinne
Medlem

studentinne sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 344
studentinne vil raskt nok bli berømt.studentinne vil raskt nok bli berømt.

Var borti en dame da jeg var student som hadde tatt en sånn test som resulterte i at fostervannet rant ut og hun var nødt til å abortere. Jeg hadde ikke gjort det. Min mor fikk 4 barn etter 37 og ingen av de hadde kromosomfeil. Hun nektet å ta testen. Har hørt snakk om nye blodprøver som kan teste for downs veldig tidlig i svangerskapet, men husker ikke navnet... De kan se på nakkefold på ul i uke 10-12 hvis jeg ikke husker feil.

April -14
studentinne er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 12:47   #4
Zimba
Seniormedlem

Zimba sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 1,901
Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.Zimba har et ubeskrivelig bra rykte.

Duotest har ingen abortrisiko, nå tror jeg at dere blander med morkakeprøve og fostervannsprøve.

Downs kan vel ikke oppdages på OUL med mindre det er andre avvik også som hjertefeil. Om du skal ta duotest eller ikke må du nesten finne ut selv. Vanskelig avgjørelse, jeg ser den.
Gammel 31-08-2013, 13:01   #5
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Dyra og Studentinne:
Hva mener dere egentlig om abortfare ved slik test?

Duo er en test hvor de tar ultralyd av fosteret og blodprøve av mor. Ingen abortfare ved dette. Er det fostervannsprøve dere tenker på?

Nusse: Vanskelig å skulle gi råd til andre om slikt Jeg har vært forsåvidt ung i mine svangerskap og dermed ikke vært i spesiell risikogruppe og tenkt mye på dette.

Noe å tenke på er at det ikke er Downs (trisomi 21) som er "verst" å få, men to andre varianter av trisomier på kromosomene - trisomi 13 og 18. Alle disse tre vil kanskje oppdages ved scanning av nakkefold i samband med blodprøven som tas i Duo-testen. Trisomi 13 er nesten alltid uforenlig med liv. Uten å påstå at Wikipedia er sant eller oppdatert, så står det ihvertfall der om trisomi 13 at 95 % av alle fostere med dette, aborteres. Av dem som overlever fødsel, dør 82-85 % i løpet av første levemåned. Det er registrert kun 5 barn med trisomi 13 som har nådd 10 års alder. Trisomi 18 er det også veldig få barn som lever med pga alle misdannelsene.

Altså er det ikke bare det å avdekke det å få et barn med Downs som er poenget med Duo, men også å se om det er et så sykt foster at det ikke vil klare seg. Det er størst sannsynlighet for Downs blant disse trisomiene. Men aller størst er sjansen for at du har en frisk baby

Selv om mannen din har begynt ny jobb, burde det være mulig for ham å få velferdspermisjon så du får reist og tatt testen, hvis du ønsker å gjøre det.

Lykke til

Sist endret av Firkløver; 31-08-2013 kl 13:04.
Firkløver er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 13:04   #6
studentinne
Medlem

studentinne sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 344
studentinne vil raskt nok bli berømt.studentinne vil raskt nok bli berømt.

Da misforstod jeg, trodde det var annet navn for fostervannsprøve. Blodprøven som jg ikke huska navnet på er vel kanskje denne duo testen?

April -14
studentinne er logget av   Svar med sitat
Gammel 31-08-2013, 21:47   #7
Dyra
Medlem

Dyra sin avatar

Medlem siden: Jul 2013
Meldinger: 369
Dyra vil raskt nok bli berømt.Dyra vil raskt nok bli berømt.

Å, sorry, da blandet jeg, tenkte på fostervannsprøve ja.
Gammel 31-08-2013, 23:45   #8
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Vanskelig avgjørelse og vanskelig å råde andre om hva de bør gjøre...
Jeg er også for ung (og sånn sett jeg her og det er kanskje ikke meg Nusse primært ønsket svar fra) til at dette med duotest har vært aktuelt for meg. Kanskje vet man ikke egentlig hva man ville gjort før man selv er stilt overfor valget, men jeg tror jeg ville tatt testen. Som du skriver Nusse - ikke fordi man nødvendigvis vil velge abort om det påvises utvilkingsavvik, men for å iallefall vite og være forberedt. For det er ting som kan oppdages ved en tidlig UL som man ikke vil se på ordinær UL. Måling av nakkefold og utvikling av neseben er to sånne ting. Nakkefolden må måles mellom ca uke 11 og uke 13 mener jeg.

Vet at når det er utfordrende å skaffe barnepass, så unngår man situasjoner som krever sånn hjelp så langt det lar seg gjøre. Siden du skriver at du i utgangspunktet ønsker å ta duotesten og ønsker å vite det dersom det er noe galt med fosteret, så synes jeg du skal forsøke å løse de pratiske utfordringene. Ikke la mangel på barnevakt eller reisetid være det som vipper avgjørelsen i motsatt retning av det du egentlig tenkte.

Lykke til med avgjørelsen!

Sist endret av Tajel; 01-09-2013 kl 00:06.
Tajel er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-09-2013, 09:20   #9
Vika
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 668
Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.Vika er fantastisk mot andre.

Hvis jeg hadde tenkt å ta testen, så hadde jeg ikke latt barnevakt og reiseveg stoppet meg. Selv om mannen har begynt i ny jobb, så har han vel krav på fri når du må på sykehuset? Og det er tross alt snakk om bare en dag, ikke noe langvarig. Jeg tror jeg ville slitt mer ved å ikke ta testen og det viser seg at barnet har trisomi 13 eller 18.

Håper du finner ut av dette og "i verste fall" hadde jeg gjort det på lokalsykehuset

Og forresten, gratulerer med graviditeten!

Mia kom til verden 13.09.13
i uke 33 etter 1. fryseforsøk
Vika er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-09-2013, 12:14   #10
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Tusen takk for mange svar Det hjelper å lufte problemet med noen. Mannen vil ikke ta fri fra jobb for noe slikt tøv(?!) og jeg kjenner jeg på ingen måte orker kampen om denne diskusjonen mot han. Jeg skal tenke på dette til jeg skal inn til sykehuset på kontroll om under tre uker. Om Bønna er i orden da og alt slikt, skal jeg diskutere dette med den legen som tar imot meg. (Var ikke sikkert det ble samme legen.) Jeg ønsker jo å ta DUO-testen for min egen del, men føler meg egoistisk ovenfor barna om jeg ovenfor de minste barna og evt barnevakt, reiser så langt for min egen skyld. (Litt kronisk dårlig samvittighet, som sikkert skyldes graviditeten...)

Fordi dere sier det som det er, har dere hjulpet meg med å syntes det er greit å ta testen. Så jeg har bestemt meg for at det skal jeg gjøre. Om det blir på lokalsykehuset eller til Tromsø, vil jeg snakke med legen neste kontroll (20 september). Finnes ikke kjent i Tromsø og det er med på å skremme meg litt fra turen m.m. I tillegg til engstelsen for at det skal være noe galt og så sitter jeg der alene langt fra mine... Og så tenker jeg litt på hvilken dager det passer ekstra dårlig at jeg blir borte fra tidlig morgenen til sene kvelden...

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:50.