Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Keisersnitt
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-12-2013, 13:53   #11
Murmelmy
Veteranmedlem

Murmelmy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,305
Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Keisersnitt og renselse

Takk Turbo. Jeg har to vaginale fødsler u/smertelindring bak meg og var i tipptopp form. Nå er det mulig aktuelt med K pga placenta previa. Ingen annen utvei om morkaken ikke flytter på seg og jeg prøver å finne noen lyspunkt ved et KS (som jeg ALDRI ville valgt selv).
Murmelmy er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-12-2013, 14:12   #12
Turbo
Supermedlem

Turbo sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 630
Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.

Krysser fingrene for at morkaken etterhvert trekker oppover som magen vokser og at den ikke ligger over livmormunnen når fødsel nærmere seg
Gammel 16-12-2013, 20:24   #13
Tindra
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2013
Sted: nordland
Meldinger: 25
Tindra er på vei til noe stort.

Jo. Det har det. Og er mer redd for ks en vaginal fødsel...
Og di komplikasjonene som kan oppstå. Tar en vaginal fødsel på stark arm, men ks er ett mareritt.
Tindra er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-12-2013, 20:37   #14
Silje78
Medlem

Silje78 sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
Meldinger: 477
Blogginnlegg: 44
Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.Silje78 er som en lysfontene.

signerer Turbo her om at det innlegget ditt Tindra ikke har noe med denne tråden å gjøre... trådstarter lurte på renselse ks versa vaginal fødsel.

Synes ikke svaret ditt passet inn her.
Det var ikke så vidt jeg forstod et spørsmål om fordeler/ulemper med keisersnitt.

Det blir litt som å komme med skremsels historier til noen som skal føde..
ikke gøy å få masse negativt om keisersnitt når det kansje er noe som er bestemt...

Viktig å respektere hver enkelt sitt valg, og noen har ikke keisersnitt som et valg, men en nødvendighet. som de kansje selv ikke ønsker.

Silje78 er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-12-2013, 20:51   #15
Murmelmy
Veteranmedlem

Murmelmy sin avatar

Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 3,305
Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.Murmelmy har et ubeskrivelig bra rykte.

Blir jo litt untenfor trådens tema dette her. Det er viktig for meg å vite alt om hva som kan skje ved KS for at jeg skal kunne opprettholde en viss kontroll. KS er som sagt ikke noe jeg ønsker, men heller det enn at ungen, jeg eller begge stryker med som følge av komplikasjoner ifm morkake og blodtap. Da tar jeg faktisk spinalhodepine på strak arm! (hilsen ei med kronisk hodepine).
Murmelmy er logget av   Svar med sitat
Gammel 16-12-2013, 21:51   #16
Turbo
Supermedlem

Turbo sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Meldinger: 630
Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.Turbo har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Murmelmy Vis post
Blir jo litt untenfor trådens tema dette her. Det er viktig for meg å vite alt om hva som kan skje ved KS for at jeg skal kunne opprettholde en viss kontroll. KS er som sagt ikke noe jeg ønsker, men heller det enn at ungen, jeg eller begge stryker med som følge av komplikasjoner ifm morkake og blodtap. Da tar jeg faktisk spinalhodepine på strak arm! (hilsen ei med kronisk hodepine).
Her kan du lese litt om KS på Folkehelseinstituttets webside. Her er det faktabasert info, basert på tall.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...00:1:0:0:::0:0

Ser at du venter nurket i juni og jeg ville venter å se om morkaken flytter seg. Spør heller evt en besluttende lege på sykehuset om komplikasjoner og info ved et evt. KS
Gammel 16-12-2013, 21:54   #17
Tidl. bruker
Gjest

Meldinger: n/a

(Aner ikke hvordan renselsen er etter ks...jeg lurer bare på hvordan det gikk med mom? )
  Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 15:14   #18
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Lurer litt på hvordan det gikk med mom jeg også.

Merket ikke noe forskjell fra selve renselsen, vaginalt kontra KS. Men smertene er forskjellige. Luften i magen ved KS kontra magesmertene/vaginale smertene etter fødsel. Det er så forskjellig.

Når det er så mye snakk om de negative uttalelsene om KS vil jeg bemerke at de som har dårlige erfaringer av KS er de som er haste/katastrofe. De planlagte er (uten at jeg vet noe om DET selv) fantastiske, og man blir godt forberedt. Jeg tror ene grunnen til at haste-snittene er de med mest negative opplevelser er fordi man da han vært i fødsel hardt og lenge og er sliten. I stedet for å få den forløsninga, må man igjennom en spinal/epidural, forløsning og den lange prosessen å bli sydd igjen. Dette i våken tilstand og så ligger man der og lengter og venter på å få se babyen. Det kan oppleves som om man er alene og forlatt. I flere timer. Det setter sterke spor. Katastrofe-snitt er med narkose og man ligger plutselig på oppvåkningen og får se bilder av babyen og venter på å våkne til liv. men man er litt "lost" og ikke helt oppkavet og oppgiret som ved haste-snitt.
Planlagt er nettopp planlagt. Du vet hva som skjer, når det skjer, hvordan det skjer og hva du kan forvente, før under og etter. Du er godt forberedt og har ikke slitt i flere timer med smerter/fødsel. Det har jeg ikke selv opplevd, men hører veldig mye godt om det. Jeg kan også forstå (ut fra min erfaring med vaginal og hastekeisersnitt) roen og tryggheten som kommer fra det.
Min erfaring viser meg at det man kan gjøre om man tror eller er redd for å havne i haste eller katastrofesnitt er å snakke med jordmor og evt gyn/fødselslege om dette på forhånd. Få mest mulig informasjon om dette på forhånd slik at man liksom er klar, OM det skulle oppstå.
Ellers tror jeg det gjelder snitt (uansett type) som med vaginal fødsel. Alle er forskjellige og vi oppfatter dem forskjellig. Vi er heldig som bor i Norge og får den oppfølgingen som vi gjør og at vi kan kreve å bli hørt og sett om det er behov for det. Så alle sammen; nyt svangerskapet, enten det er fantastisk eller grusomt. Nyt fødselen selv om det blir snitt slik eller sånn eller en vaginal fødsel. Hvilken måte blir valgt ut fra hva som er best for deg og barnet

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 15:53   #19
Haria
Medlem

Haria sin avatar

Medlem siden: Aug 2013
Meldinger: 248
Haria vil raskt nok bli berømt.Haria vil raskt nok bli berømt.

Det er jo tull da, Mokkemikka. Mange med planlagt snitt som ikke synes det er en ok opplevelse. Meg selv inkludert.

Men nok om det. For meg var det mer i både mengde og lengde av blod og renselse med ks enn vaginal (og mitt ks var ikke tvillingene).

Haria med gjengen: -96, -99, -05, -05, 14
Haria er logget av   Svar med sitat
Gammel 09-02-2014, 17:28   #20
mokkemikka
Supermedlem

mokkemikka sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Nordland
Meldinger: 1,459
mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.mokkemikka har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Haria Vis post
Det er jo tull da, Mokkemikka. Mange med planlagt snitt som ikke synes det er en ok opplevelse. Meg selv inkludert.

Men nok om det. For meg var det mer i både mengde og lengde av blod og renselse med ks enn vaginal (og mitt ks var ikke tvillingene).
Det jeg mente var at de fleste jeg har snakket med har i forhold til planlagte keisersnitt en mer positiv erfaring enn dem med haste eller katastrofesnitt. (Da spesielt dem som har erfaring med begge, som jeg har snakket med.) Men som jeg skrev til slutt;

Ellers tror jeg det gjelder snitt (uansett type) som med vaginal fødsel. Alle er forskjellige og vi oppfatter dem forskjellig. Vi er heldig som bor i Norge og får den oppfølgingen som vi gjør og at vi kan kreve å bli hørt og sett om det er behov for det. Så alle sammen; nyt svangerskapet, enten det er fantastisk eller grusomt. Nyt fødselen selv om det blir snitt slik eller sånn eller en vaginal fødsel. Hvilken måte blir valgt ut fra hva som er best for deg og barnet

mokkemikka er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:57.