Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-12-2014, 20:32   #21
nena15
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2014
Sted: Oslo
Meldinger: 2
nena15 er på vei til noe stort.
Sv: En "gammel" gravid til her som gruer til duo-test

Hei, håper å finne flere her som er 38+

Jeg er 42 år og 6+6 uker gravid. Har tre barn fra før på 25,22 og 14.
Barnet var ikke plannlagt men har bestemt meg for å beholde

Vurderer på grunn av alder å ta en NIPD test i Denmark.Er det noen har har erfaring med slik test?

Skal på første kontroll 6 januar med gyn. Var på tidlig ultralyd i 5+3 som viste tom fostersekk. Håper alt er i orden med foster. Tok HCG 5+3 som viste 4900 og ny HCG 5+5 som viste 7700. Fikk beskjed at det var en greit stigning men det gjennstår å vente.

I hht siste mestruasjon så har jeg termin 16aug 15 men må nok vente til kontroll hos gyn.
nena15 er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2015, 08:35   #22
Tommelise
Medlem

Medlem siden: Jan 2015
Meldinger: 102
Tommelise er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Jeg har aldri vært gravid før og vil være over 38 ved termin ( hvis jeg får gå tiden ut). Mannen min og jeg har diskutert om vi skal gjennomføre fosterdiag. , men vi har kommet fram til at vi mest sannsynlig ikke vil gjøre det. Det er fordi vi ikke ønsker å ta abort, men likevel så skjønner jeg at det kan være mange andre alvorlige tilstander hos fosteret enn akkurat Downs syndrom.

http://www.smud.no/imponerende/legen...un-mikrofonen/

Jeg har kikket litt her:

http://www.bioteknologiradet.no/tema...erdiagnostikk/

Lurer på om det er noen som vet i hvor stor grad blodprøver avdekker eventuelle avvik hos fosteret?
Vi har ikke helt forkastet tanken om å benytte ikke-invasive teknikker, men da må vi vite litt mer om det og ha en god i ide om HVORFOR vi vil gjøre det.
En abort er ikke veldig aktuelt for oss og det skal i så fall være fordi fosteret ikke vil være særlig levedyktig, eller få så store skader at livet vil fortone seg veldig smertefullt for barnet. (evt også hvis det skulle være fare for mors liv).

Det er sånn vi tenker på det, men jeg har full forståelse for at andre tenker helt annerledes rundt det. Jeg vet ei i familien min valgte fosterdiagn med tanke på at hun absolutt ville ha et friskt barn. Det er opp til hver enkelt å velge, det er bare det at hvis jeg skal gjøre et valg så må jeg vite mer på området. Jeg kan så lite. Noen som vil dele erfaringer og kunnskaper, evt internettsider med kilder til mer informasjon?
Tommelise er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2015, 22:19   #23
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Som du kan lese på nettsiden du viser til om fosterdiagnostikk, vil ikke blodprøvene gi informasjon om annet enn sannsynlighet for de tre vanligste trisomiene. Men ultralydundersøkelsen utføres jo med tanke på å avdekke avvik av alle slag.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tommelise Vis post
Jeg vet ei i familien min valgte fosterdiagn med tanke på at hun absolutt ville ha et friskt barn.
Selv hvis du får veldig lav sannsynlighet for avvik på undersøkelsene, har du absolutt ingen garanti for å få et friskt barn - selv ikke at det lever. Risikoen for at det går så galt er imidlertid veldig lav, heldigvis. Jeg har venner som har valgt å bære fram barn selv om de har fått svært alvorlige diagnoser på barna sine. For dem var det gull verd å vite om dette på forhånd, for da kunne de få mest mulig ut av den tiden de tross alt fikk sammen. Utviklingsavvik andre enn trisomiene ses som oftes også på ordinær ultralyd, så et mulig valg er jo å bare takke ja til ordinær ultralyd. Valget om å takke ja til duotest må dere som par ta sammen. Men det gis genetisk veiledning i forkant av testingen, slik at dere skal forstå hva dere kan få svar på og ikke. Samt at de prøver å forberede dere på at dere kan få et vanskelig valg. Selv har jeg valgt to ganger å takke ja til duotest og har vært glad for å kunne bekymre meg mindre i svangerskapet.

Lykke til med valget!

Sist endret av Gulli_70; 30-01-2015 kl 22:21.
Gulli_70 er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-01-2015, 22:59   #24
@lfakrøll*
Medlem

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 258
@lfakrøll* har en aura rundt seg.@lfakrøll* har en aura rundt seg.

Hei, må bare spørre...
Hva er duotest, og når/hvordan får man tilbud om dette? Er det aldersbetinget bl.a?
@lfakrøll* er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2015, 13:13   #25
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Blant fosterdiagnostikk er duotesten vanligst i forhold til undersøkelse på aldersindikasjon (termin etter fylte 38 år). Du kan lese mer på viktigtråden Hva er fosterdiagnostikk?
Hvis undersøkelsen er aktuell for deg, ta kontakt med fastlegen og få henvisning til ett av de fem stedene i landet som tilbyr undersøkelsen.
Gammel 01-02-2015, 14:22   #26
@lfakrøll*
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gulli_70 Vis post
Blant fosterdiagnostikk er duotesten vanligst i forhold til undersøkelse på aldersindikasjon (termin etter fylte 38 år). Du kan lese mer på viktigtråden Hva er fosterdiagnostikk?
Hvis undersøkelsen er aktuell for deg, ta kontakt med fastlegen og få henvisning til ett av de fem stedene i landet som tilbyr undersøkelsen.
Aha! Takk for svar! Ja, jeg har også termin etter fylte 38 år. Da skal jeg lese meg opp på dette!
Gammel 03-03-2015, 10:31   #27
Kakaduen
Medlem

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 287
Kakaduen er som en uslipt juvél.Kakaduen er som en uslipt juvél.Kakaduen er som en uslipt juvél.

Sitat:
Opprinnelig postet av nena15 Vis post
Vurderer på grunn av alder å ta en NIPD test i Denmark.Er det noen har har erfaring med slik test?
Ja, jeg har tatt den selv etter at jeg fikk vite om det tilfeldig av en bekjent som hadde tatt det selv.

Hvor
Jeg har termin 17. sept - og jeg tok testen i London mandag ettermiddag for en uke siden. Da var jeg 10 + 6 uker på vei. Det ble for øvrig også lovlig i Sverige i fjor høst, så jeg er ganske sikker på at de tilbyr det i Gøteborg ved Barnmorskehuset. Derimot så det ut til at de hadde veldig lang svartid i Sverige - og i og med at testen var noe billigere i London gikk det opp i opp med prisen på flybillett.

Det er også en tilbyrder i Belgia (om jeg husker rett) som sender deg blodprøverørene til deg i Norge - og du må selv returnerer blodprøven etter å ha fått noen til å ta blodprøven for deg. Da er du nødt til å kjenne noen som er villige til å ta blodprøven for deg. I og med at NIPT enda ikke er godkjent for almennt bruk i Norge så ønsket jeg ikke å be noen om å gjøre noe som var i en gråsone - men det hadde nok vært rimeligere enn å reise selv.

Svartid
Jeg fikk resultatene mine 6 1/2 døgn etter at jeg avga blodprøven min (mandag morgen). Jeg betalte for øvrig for en UL samme dagen rett før for å være sikker på at det fortsatt var hjertebank og at jeg ikke brukte tusener av kroner på en prøve om et barn som ikke vil bli født. Er man lenger på vei kan jo dette sikkert høres med doppler noe som sikkert ikke koster så mye.

Heldig for oss så var resultatene normale. Det er sjekket for de vanligste trisomiene, samt endel andre genetiske avvik som kan forekomme. Vi har også fått vite kjønn. Alt dette er med over 99% sikkerhet - så helt bombesikkert er det jo ikke. Det gjør likevel at jeg nå senker skuldrene veldig - og gruer meg ikke så mye til UL-biten av Duo-testen på kommende torsdag.

...
Om noen ønsker mer informasjon så har jeg gjort en god del research. Det er i alle fall 5 ulike laboratorier som tilbyr denne helt risikofrie blodprøven som gir 99% eller bedre sikkerhet. 4 av laboratoriene er i California, mens 1 er vel kinesisk (men mulig de har et kontor og laboratorium etablert i Europa). Jeg har laget meg en oversikt over hvilke genetiske avvik som de ulike laboratoriene tester for, samt fra hvilken uke de tilbyr at du kan ta testen (uke 9 eller 10). De ulike laboratoriene benytter ulike metoder for analyseringen, og jeg har ikke greid å finne frem noe som tilsier at ett skal være bedre enn et annet. Da jeg undersøkte dette før jul var det kun to av laboratoriene som tilbød en analyse som gikk utover kjønnsgenet og nr 13, 18 og 21. Jeg valgte derfor et av de som tester bredere, og også tar med endel andre avvik som er uhyre sjeldne selv om det kanskje ikke var så veldig nødvendig.

Og til slutt, noen av laboratoriene vil vise til at de er 100%, mens andre nede i 99.1%. Derimot oppgir de med 100% ikke alltid tallgrunnlaget. For de med lavere prosent har det vært langt flere personer som har vært med i forskningsgrunnlaget. Når et laboratorium har testet på over 1400 personer og de andre bare et par hundre så synes jeg ikke at tallene er helt sammenlignbare.
Gammel 03-03-2015, 10:46   #28
Kakaduen
Medlem

Medlem siden: May 2012
Meldinger: 287
Kakaduen er som en uslipt juvél.Kakaduen er som en uslipt juvél.Kakaduen er som en uslipt juvél.

Sitat:
Lurer på om det er noen som vet i hvor stor grad blodprøver avdekker eventuelle avvik hos fosteret?
Det avhenger jo helt av hva blodprøven tester. De man tar som endel av Duo-testen ser etter et visst hormon der man ser at det ofte er en økt konsentrasjon hos de med trisomier i forhold til foster uten. Den vil jo ikke gi noe fullgodt svar.
Derimot finnes det NIPT (eler NIPD) som med 99% sikkerhet kan si deg om det finnes trisomi eller ikke. Denne blodprøven er enda ikke godtkjent for bruk i Norge og skal sannsynligvis behandles til sommeren/høsten i bioteknologinemda. Den er allerede godkjent i Sverige, Danmark, og flere andre europeisk land.

Sitat:
Vi har ikke helt forkastet tanken om å benytte ikke-invasive teknikker, men da må vi vite litt mer om det og ha en god i ide om HVORFOR vi vil gjøre det.
En abort er ikke veldig aktuelt for oss og det skal i så fall være fordi fosteret ikke vil være særlig levedyktig, eller få så store skader at livet vil fortone seg veldig smertefullt for barnet. (evt også hvis det skulle være fare for mors liv).
Jeg deler deres verdigrunnlag. Jeg har lest om mange (mye amerikanske forum) som har tatt diagostikk for å kunne forberede seg på det som kommer. Det gjelder både egen mental forventning, samt det å forberede seg praktisk (NAV, vurdere jobbsituasjon (takke ja til ny jobb eller ikke?), finne støttegrupper, m.m), og også forberede nærmeste familie.
Gammel 10-03-2015, 16:01   #29
sundlykke
Juniormedlem

sundlykke sin avatar

Medlem siden: Feb 2015
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 11
sundlykke er på vei til noe stort.

Sitat:
Opprinnelig postet av tin-tin Vis post
Hei!

Ser det er stille inne..........

Jeg er faktisk 42 og fyller 43 før fødsel i august hvis dette går bra.
Nå er nervene på høygir før duotesten. Har tatt blodprøvene, skal inn til uken å ta ultralyden. Tok duotest for 3 år siden det gikk kjempefint......håper det gjør det nå også.

Noen andre her inne som er i samme situasjon som meg kanskje?
Jeg er 41 + 10 mnd når barnet kommer, og vi er uenige i om vi bør fullføre duotest. Var på riksen i dag og tok blodprøve, UL ventes i påskeuka. Vi trenger å tenke oss litt om. Vi er enige i at vi skal ta det som kommer - uansett diagnose. Uenigheten ligger i at barnefar vil glede seg i fred for bekymringsmeldinger fra ul eller blodprøve. Fostervannsprøve tar jeg ikke sjanse på, men jeg vil gjerne vite hva som kommer.. Vi har ikke landet på hva som skal gjøres.
sundlykke er logget av   Svar med sitat
Gammel 10-03-2015, 16:59   #30
@lfakrøll*
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av sundlykke Vis post
Jeg er 41 + 10 mnd når barnet kommer, og vi er uenige i om vi bør fullføre duotest. Var på riksen i dag og tok blodprøve, UL ventes i påskeuka. Vi trenger å tenke oss litt om. Vi er enige i at vi skal ta det som kommer - uansett diagnose. Uenigheten ligger i at barnefar vil glede seg i fred for bekymringsmeldinger fra ul eller blodprøve. Fostervannsprøve tar jeg ikke sjanse på, men jeg vil gjerne vite hva som kommer.. Vi har ikke landet på hva som skal gjøres.
Artig, vi var også på Riksen i samme ærend i dag
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 01:55.