Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Godt voksne gravide
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 05-05-2014, 15:33   #1
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,450
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.
Risiko for å føde prematurt?

hei dere!

Jeg er 39, snart 40 - og venter tredjemann. Grunnet tidligere traumatisk fødsel, skal jeg ha planlagt keisersnitt i uke 38 - ca 10 dager før termin.

Men i dag var det ei venninne av meg, som jobber på nyfødt intensiv, som sa at jeg burde prøve få til keisersnitt i uke 37 i stedet. Og grunnen mente hun var fordi det er en stor risk for å føde prematurt (og ergo få hastesnitt evt) når man nærmer seg 40 - og dessuten har jeg lavt stoffskifte, noe som også kan føre til for tidlig fødsel...

Hm, hva tenker dere? Bør jeg be om tidligere snittdato?

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Gammel 05-05-2014, 17:31   #2
camelia74
Supermedlem

camelia74 sin avatar

Sted: Østafjells
Meldinger: 687
Blogginnlegg: 1
camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.camelia74 er fantastisk mot andre.
Sv: Risiko for å føde prematurt?

Har jeg aldri hørt noe om, høres rart ut, men jobber hun på nyfødtintensiven burde hun jo vite?
Jeg forventer å føde på overtid som vanlig selv om jeg straks fyller 40. Verken lege eller jordmor har nevnt noe om fare for prematur fødsel, men jeg gikk 6 dager over tiden forrige gang, da var jeg 36.
Gammel 05-05-2014, 23:10   #3
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.

I Norsk gynekologisk forenings veileder i fødselshjelp, står det at dersom mor er over 35 år øker sjansen for at svangerskapet blir overtidig.

Jeg hadde ikke bedt om tidligere snittdato utelukkende basert på alder, jeg ville ha bedt om en medisinsk vurdering - og dersom ditt lave stoffskifte ikke har forårsaket prematur fødsel tidligere, er vel sjansen liten for at det skal skje denne gangen? Tidligere var det vanlig å legge planlagte keisersnitt til to uker før termindato, men siden forskning har vist at ei ekstra uke faktisk har mye å si for fosterets helse, legges planlagte ks nå helst til 7-10 dager før termin. Skulle riene starte eller vannet gå før den planlagte datoen er det uansett ikke snakk om et hastesnitt i ordets rette forstand - de færreste føder jo umiddelbart.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-05-2014, 11:02   #4
Nurken
Veteranmedlem

Nurken sin avatar

Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,450
Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.Nurken har et ubeskrivelig bra rykte.

Takk for innspill begge to. Ble litt satt ut av påstandene fra min (noe bedrevitende) venninne
Jeg syns snittdato 10 dager før termin er helt supert jeg og hadde ikke tenkt på å endre det hvis ikke det var for dette. Det skal sies at det er 4,5 år siden forrige fødsel og den gang var det også planlagt snitt i god tid før termin, så om jeg har en "tendens" til å føde tidlig vet jeg lite om.
Jeg tar det opp med legen neste gang, så får jeg desto mer roen, men det hjalp veldig med gode innspill fra dere. Takk

Juni-08
Mars-10
Nurken er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:50.