Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Utenfor tema > Krimskrams
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-02-2015, 21:10   #1
justme
Medlem

justme sin avatar

Medlem siden: Sep 2014
Meldinger: 166
justme er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Barndåp og hvem bør inviteres??

I dag begynte jeg og mannen å snakke om barndåp (ja det er kanskje litt vel tidlig, siden lillemor er i magen enda )
Men vi begynte å snakke om hvem som skal inviteres... Vi er enige om at de nærmeste skal til middag og de andre til kaffe...
Men hvem er de nærmeste??

Hvordan gjør dere det??
Hvem inviteres?
Er det forskjell på hans "nærmeste" og dine "nærmeste"
Hvis hans tante skal til middag, må din tante komme selv om dere ikke har like mye kontakt??

Hva er normalt?

Prinsessa kom 9. mai
justme er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2015, 21:56   #2
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Barndåp og hvem bør inviteres??

Jeg vet ikke hva som er normalt bortover, men i vår familie har følgende kommet i våre barns dåper: Barnas besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Ikke mine og min manns tanter og onkler osv.

Alle har vært med i hele selskapet. Jeg synes det er litt rart å skulle ha kaffegjester i en dåp, dåp er tross alt ikke et så kjempestort selskap at man må dele inn. (I min målestokk, og vi har vært ca 20 pers i dåpene.)

For oss er barnedåp en feiring som er for barnets nærmeste og den delen av familien som vi omgås til vanlig, de samme familiemedlemmene som også inviteres til bursdagene til jentene osv. Er eksempelvis hans tante en dame som dere ser mye og som vil være en stor del av livet til datteren deres, blir det jo mer naturlig å invitere henne. Om det fins f.eks 6 tanter, hvorav et par er dere nær og de andre er mer perifere, synes jeg det kan gå an å invitere dem man ønsker.
Gammel 01-02-2015, 22:21   #3
Jannike_79
Medlem

Jannike_79 sin avatar

Sted: Telemark
Meldinger: 244
Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.Jannike_79 er som en uslipt juvél.

I min familie inviteres alle de nærmeste dvs. barnets besteforeldre, tanter og onkler og søskenbarn, i tillegg inviterer vi tanter og onkler og søskenbarn til foreldrene til dåpsbarnet. Det er ikke dermed sagt at vi kommer til å gjøre det. Vi har tidligere valgt de vi omgåes mest og de vi selv ønsker.

Men, jeg tenker at dette igrunn er kun opp til dåpsbarnets foreldre.

Jannike_79, mamma til prinsessa 2004.
Jannike_79 er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-02-2015, 23:18   #4
lykketrollene
Juniormedlem

Medlem siden: May 2014
Meldinger: 22
lykketrollene er på vei til noe stort.

Jeg syns også det blir veldig merkelig å dele opp i til middag/til kaffen i en dåp- ja, vi gjorde det i bryllupet, men det er en helt annen setting/markering. Bryllupsmiddagen0 er ofte mye lengre med mange flere taler etc, samt at jeg tenker at dåpsdagen henger mer sammen enn det en bryllupsdag gjør- der er det jo ofte venting mellom seremoni og middag etc, og i en dåp syns jeg den pausen blir nye mindre...

Hvem man bet kommer an på omgangskrets og familie tenker jeg. Her blir besteforeldre til barnet, foreldres søsken, søskenbarn av barnet, faddere, oldeforeldre og en tante av meg bedt. Tenkte på å også be fadderne til første mann, men der har vi dessverre minimalt med kontakt lengre, så det gidder jeg ikke..... sier alle ja blir vi 20. Skal ha koldtbord og kaker!
lykketrollene er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-02-2015, 10:23   #5
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

I vår familie har vi invitert foreldrenes kjernefamilier og eventuelle besteforeldre, samt eventuelle faddere utenfra. Dvs barnets tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre, og venner som er faddere. Foreldrenes tanter, onkler og kusiner inviteres ikke. Jeg er heller ikke vant til at dåpsdagen deles opp med middag/buffet og kaffe/kaker for ulike grupper, men det blir heller ikke naturlig når vi bare inviterer nærmeste familie.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-02-2015, 10:46   #6
justme
Medlem

justme sin avatar

Takk for at dere tar dere tid til å svare....
Skal sette meg ned å skrive en liste etterhvert, så får vi legge til/ trekke fra...

Har noen som har startet nye forhold og som da har en skokk med barn ( opptil 6 barn)
Må man da invitere alle de barna også?? Vi blir vel 12 ekstra med stebarn...

Prinsessa kom 9. mai
Gammel 02-02-2015, 11:01   #7
Røya
Medlem

Røya sin avatar

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 384
Røya vil raskt nok bli berømt.

Sitat:
Opprinnelig postet av justme Vis post
Har noen som har startet nye forhold og som da har en skokk med barn ( opptil 6 barn)
Må man da invitere alle de barna også?? Vi blir vel 12 ekstra med stebarn...
Nå svarer jeg som et stebarn selv, men: ja, det må dere nesten. Det er jo ikke sikkert alle kommer, alt ettersom hvem som har barna den helgen, men det går nesten ikke an å invitere bare halve barneflokken i en familie. In my humble oppinion.

Røya er logget av   Svar med sitat
Gammel 02-02-2015, 13:14   #8
lykketrollene
Juniormedlem

Medlem siden: May 2014
Meldinger: 22
lykketrollene er på vei til noe stort.

Her blir ikke andre barn enn søskenbarn bedt. Barn til faddere blir f.eks ikke bedt- det blir for trangt og for mange. Ønsker uansett at akkurat denne ene dagen skal fokus være på vårt barn. Høres kanskje egoistisk ut, men jeg har ikke lyst til x- antall unger løpende rundt i dåpen....
lykketrollene er logget av   Svar med sitat
Gammel 03-02-2015, 11:05   #9
justme
Medlem

justme sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Røya Vis post
Nå svarer jeg som et stebarn selv, men: ja, det må dere nesten. Det er jo ikke sikkert alle kommer, alt ettersom hvem som har barna den helgen, men det går nesten ikke an å invitere bare halve barneflokken i en familie. In my humble oppinion.
Jeg er ikke for å "stenge ute" noen, sånn at det er sagt

Prinsessa kom 9. mai
Gammel 03-02-2015, 12:04   #10
Elise25
Medlem

Elise25 sin avatar

Meldinger: 138
Elise25 er på vei til noe stort.

Dette var en lur tråd! ingen fare justme, jeg har planlagt dåp + faddere inni meg i flere mnd, har ikke involvert mannen enda, for da hadde han trodd jeg var gal (galere)

Jeg er enig med de fleste av dere! Man kan egentlig begrense det så mye som man vil, uten at det er galt. Jeg har ganske stor familie og ganske god kontakt med mange av de. Blitt invitert selv til barnedåper til ungene deres uten å være fadder en gang alltid, så jeg synes det er vanskelig å velge ut. Mannen min har ganske liten familie, derimot, men han har god kontakt med mange i min familie også sånn sett. Derfor har jeg tenkt at vi ikke begrenser så veldig, fin sjanse til at familien møtes og "til flere, til bedre"... fin måte å gjøre stas på babyen på også

Elise25 er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:23.