Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-02-2015, 15:58   #1
Silla
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2004
Meldinger: 469
Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.Silla har en strålende fremtid.
Planlegger du å ikke amme?

Vet ikke helt omdette er rette stedet å legge dette ut, men prøver her Jeg har ammet mine to barn. Første gikk greit, ammet i 9 mnd. Nummer to var det verre med. Konstant soppinfeksjon for både meg og baby, utallige kurer med Mycostatin mixtur og krem. Mye smerte og tette melkeganger som ble til betennelse. Ga opp etter 4 mnd.
Så var planen å ikke få flere barn, så jeg fikk operert silikon i brystene, da de var HELT tomme og flate etter endte amminger og jeg er ganske tynn og flat over alt så jeg ønsket meg litt mer former. Så nå ser de ut som da jeg ammet, og jeg føler meg normal og fornøyd.
Så ble det altså et svangerskap til, er nå i uke 17. Kjenner det stikker allerede på samme måte som da jeg hadde soppinfeksjon sist gang. Det var vel slik at hvis man har en infeksjon i underlivet, så får man det i brystene også. Jeg vet ikke om jeg har det i underlivet da, men er livredd for å få komplikasjoner med amminga igjen, spesielt sia jeg har operert brystene. Jeg er delvis lamma under ene brystet, der har sikkert blitt kutta en nerve eller noe under operasjon, så jeg er redd det skal ha litt å si for melkerefleksen i tillegg. Har lyst å bare la vær å amme denne gangen, selv om det er trist også. En annen grunn er at jeg går forferdelig fort ned i vekt under amming og blir sykelig tynn når det har gått ca 3 mnd.

Er det andre som har tenkt å la være å amme? Hvordan er det da på barsel? Vil de at man skal prøve uansett?
Gammel 20-02-2015, 18:04   #2
MammaIgjen
Medlem

MammaIgjen sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Sted: Tønsberg
Meldinger: 38
MammaIgjen er en kommende stjerne på ryktebørsen.
Sv: Planlegger du å ikke amme?

Jeg fikk ett prematurt barn for 14 år siden,og da prøvde jeg så godt jeg kunne. Jeg pumpa og pumpa,la henne til puppen og virkelig prøvde.
Husker en av barnepleierne på nyfødt tok tak i puppen min og skikkelig dro og "melka" den uten å få ut en dråpe.
Så denne gangen skal jeg prøve,men ikke for enhver pris! Og det sa jeg klart ifra til jordmor på UL og jordmora på helsestasjonen.
Kan ikke huske de snakka noe om amming på barsel,men det kan nok komme av at jeg ikke var knytta til barsel på lik linje med de andre siden babyen min lå på nyfødt. Iallefall føltes det ikke sånn. Jeg fikk jo heller ikke mat på barsel dagen etter fødsel,så jeg hadde jo ikke mye energi til å amme eller noe som helst.
Nå er heldigvis barsel og føden blitt ny her på sykehuset på de 14 årene som er gått,så både roen og atmosfæren blir en annen.
Men jeg vil overhodet ikke se det som ett nederlag hvis jeg ikke får til ammingen eller av en eller annen grunn velger å ikke prøve.
I det store og det hele er det vårt valg,og det skal være kos og ikke stress å gi babyen mat
Gammel 20-02-2015, 18:26   #3
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Jeg tror ikke jeg skal.. Har ikke fått det til med de to første (pga MANGE ulike årsaker) og det holdt på å ødelegge hele barseltida med andremann. Det er det ikke verdt. Noen er bare ikke skapt til å amme.

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-02-2015, 18:38   #4
MammaIgjen
Medlem

MammaIgjen sin avatar

Enig med deg! Og man skal ikke sitte der for enhver pris!
Veldig glad datteren vår fikk mme jeg. Vi hadde jo en større frihet enn mange andre siden hun tok flaske. Og så mye mer "jobb" er det ikke med de flaskene. Verre med de som ikke tar flaske og mamma må komme hjem fra noen timer med venninner fordi babyen skriker og pappa/mamma ikke får roa ned fordi baby bare tar pupp!
Godt man kan velge!
Gammel 20-02-2015, 19:08   #5
Lujane
Supermedlem

Lujane sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Meldinger: 897
Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.Lujane har mye å være stolt av.

Amming, amme press, og lite melk ødela hele opplevelsen for meg med min datter. Hun ble aldri lagt mot huden min for hun kom ut og rett på intensiven. Så fikk melk ganske sent og aldri nok. Var egentlig 5 mnd med helvete og skrik til vi ble lykkelige på morsmelksertatning litt for sent. Helse stasjon presset på, de svarte meg ikke når jeg spurte om mye. De veide henne hele tiden og jeg ble gal!!! på sykehuset dro de i brysevortene mine i alle retninger uten å spørre først engang og alt med amming er bare dårlige minner og angst for meg. Når jeg føder i oktober skal jeg prøve men ikke for enhver pris som sist! Blir kjempe fine barn på morsmelksertaning også!

Ammepresset i Norge og helsestasjon veing er en sykdom! Sorry helsesøstre hvis dere leser her
Gammel 20-02-2015, 19:09   #6
Miffy
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2012
Meldinger: 2,108
Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.Miffy er på vei til noe stort.

Sist ammet jeg bare i tre uker.. Hadde minimalt med melk og en stakkars liten jente som bare gråt og var sulten etter amming. Hun fikk mme i tillegg de ukene altså.

Veldig usikker denne gangen. Kommer nok til å prøve og har litt lyst til å få det til, men jeg kommer nok til å gi meg fort og være fornøyd med mme om det ikke går veldig bra

En liten august 2015
Miffy er logget av   Svar med sitat
Gammel 20-02-2015, 20:09   #7
H&C
Medlem

Medlem siden: Jan 2008
Meldinger: 411
H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.H&C er fantastisk mot andre.

Jeg planlegger å ikke amme denne gangen, fordi jeg nå går på noen medisiner som man ikke kan amme på. Å slutte på medisinene er ikke et alternativ.
Er litt spent på om jeg hva jeg kommer til å møte på barsel ifht til dette valget. Kommer til å be jordmor som jeg går til nå til å skrive det i papirene mine at jeg ikke skal amme.

Har ammet de tidligere gangene. Første gangen fullammet jeg tvillingene i 6 mnd og fortsatte til de var 9 mnd, da ville de ikke lenger. Minstemann ble ammet i ca 6 mnd, men fikk mme i tillegg fra han var ca 3 mnd.

juli-06 juli-10
H&C er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2015, 00:11   #8
Flaxloddet
Supermedlem

Flaxloddet sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 1,199
Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.Flaxloddet har en strålende fremtid.

Jeg er enig i at det er et fryktelig ammepress rundt om i landet her, og man føler seg nærmest som en elendig mor fordi man ikke gir babyen sin det "beste" man kan gi et nyfødt barn.
Når det er sagt, så ble jeg veldig positivt overrasket da jeg kom på barsel siste gangen, for da var det en jordmor der som spurte pent: "Har du bestemt deg for om du ønsker å amme?" Synes det var så fantastisk å høre, og måten hun sa det på tok virkelig bort det forventede ammepresset

Flaxloddet er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2015, 09:39   #9
vbt
Medlem

vbt sin avatar

Medlem siden: May 2014
Sted: Oslo
Meldinger: 266
vbt er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Jeg synes ammepresset i den offentlige debatten er helt bak mål. Man må liksom forklare seg til alle og enhver hvis man ikke ammer barnet.

Jeg er førstegangs, så har tenkt å prøve, men funker det ikke, så er det også helt greit. Bedre med MME enn en mor med fødelsdepresjon og tar man medisiner, har prøvd før etc etc så får sannsynligvis barnet en bedre bånd med en fornøyd mor enn å henge i puppen på en mor som kun gjør det pga press.

SA 6+2 mai 2014
Vilblitre på SG
vbt er logget av   Svar med sitat
Gammel 21-02-2015, 12:04   #10
MammaIgjen
Medlem

MammaIgjen sin avatar

Jeg bruker jo egentlig Ritalin,og må jo ta det for å fungerer. Og det skal man ikke bruke under amming, så jeg vet liksom ikke helt. Noen medisiner går ikke over i morsmelka, men det er en vanskelig greie.
Velger jeg å ikke amme,så vet jeg at babyen vil få ett like tett bånd til pappa som til meg.

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:10.