Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 30-03-2015, 19:44   #1
Elinan
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2015
Meldinger: 3
Elinan er på vei til noe stort.
Question Gravid med lavtliggende livmortapp?!

Er det noen som har erfaring med at livmortappen er lavt plassert i tidlig graviditet?

Dette er min tredje graviditet, jeg har født en datter for to år siden, og hatt en spontanabort for tre måneder siden. Nå er jeg gravid igjen, ca 7 uker.

De siste dagene, eller den siste uken, har jeg fått en følelse av "å ha noe" i skjeden. Jeg kjente etter, og det er livmortappen som ligger veldig langt ned, ikke så langt fra åpningen.

Jeg har lest om skjede- og livmorfremfall, men har ikke hatt noen plager med dette etter fødselen og graviditetene tidligere. Jeg trodde at hvis det var det man fikk, så var det mer vanlig å få det som en følge av fødselen? Nå føles det som at det har kommet i forbindelse med graviditeten?

Leste et sted på nettet at noen hadde skrevet at det var normalt at livmoren seg bittelitt ned når man var nygravid, for da ble den litt tyngre, men at den etterhvert ville vokse seg større og opp i bekkenet.

Jeg er bare redd at det er et tegn på noe dårlig? Jeg forstår ikke hvorfor jeg kjenner dette nå? Prøvde å snakke med en jordmor på telefon, (ikke den faste jeg har gått til tidligere), men hun var ganske lite interessert i å hjelpe og sa bare at hun ikke kunne si noe uten å undersøke meg og at jeg måtte bestille meg time hos fastlegen..?! All min erfaring viser jo at fastleger ikke akkurat er super-up-to-date på svangerskapsrelaterte plager, jeg trodde jo virkelig at en jordmor var den man burde prate med?

Jeg kan jo også nevne at jeg har vært på to undersøkelser etter fødselen for to år siden, og da har alt vært i skjønneste orden. Gynekologen sa at jeg var litt åpen, men ikke mer enn man måtte forvente, og at det kunne jeg evt. fikse når jeg hadde fått de barna jeg skulle ha.

Er det noen som kan berolige meg?
Elinan er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-03-2015, 22:39   #2
Upsidaysi
Seniormedlem

Upsidaysi sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,833
Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gravid med lavtliggende livmortapp?!

Er det beroligende å høre at akkurat sånn er det hos meg også?

Isåfall, akkurat slik er det hos meg og.
Har tre svangerskap bak meg, og veldig lav livmortapp (heeelt i åpningen) har vært standar i alle tre det første trimester, blir litt bedre når livmor kommer seg over symfysen.

Jeg har funnet ut at den kan variere litt faktisk..og noen ganger er den litt høyere, men som regel veldig lav
Gammel 31-03-2015, 15:31   #3
Elinan
Juniormedlem

Hei Upsidaysi!

Ja, det var litt beroligende å høre!

Hvordan er den til vanlig da? Altså før du blir gravid, og etter fødsel? Har du fått sjekket om du har fremfall, eller, har du noen problemer bortsett fra i første trimester? Har du fått noen svar hvorfor det er sånn?

Tusen takk for svar!
Gammel 30-06-2015, 23:04   #4
yesda:)
Juniormedlem

Medlem siden: Jun 2015
Sted: Akershus
Meldinger: 39
yesda:) er på vei til noe stort.

Åh Gud ! Så bra det ikke bare er meg

Min er stor(!) og langt ned mot åpningen.. Føles som om den skal ramle ut
Har ikke hatt noe rart med denne tappen tidligere ... Var ikke slik for 3 uker siden
Da var den høy og hard
yesda:) er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2015, 14:22   #5
miff
Juniormedlem

Medlem siden: Oct 2013
miff er på vei til noe stort.

Min er også sånn,og har vært sånn hele tiden. 10+3 i dag og vært å sett en sprell levende baby i magen i dag
miff er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2015, 15:59   #6
Upsidaysi
Seniormedlem

Upsidaysi sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,833
Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.Upsidaysi har et ubeskrivelig bra rykte.

Min er ikke sånn nå lengre, så i likhet med forrige svangerskap hvor den var lav har den funnet veien opp ettersom livmor også vokser.

Er nå 19+2
Gammel 06-07-2015, 16:08   #7
Elinan
Juniormedlem

Nå er jeg i uke 21, og alt har gått bra så langt Noen uker etter at jeg skrev innlegget, vil tro kanskje rundt uke 10 eller noe sånt, så sluttet jeg å kjenne noe til det, og alt kjennes som vanlig.

Jeg snakket med jordmoren om hvorfor det var sånn, og hun mente at det hørtes logisk ut, uten at hun selv hadde så mye erfaring med emnet.

Jeg er bare spent/gruer meg/lurer på hvordan det blir etter fødselen? Tror dere at det er et tegn på at man har slappe skjedevegger, sånn at etter fødselen når livmoren blir liten igjen, og har født en gang til, så kommer livmortappen til å sige ned igjen..?

Vil gjerne høre dere andres erfaringer etterhvert!
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:46.