Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-06-2015, 18:22   #1
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 2,860
Blogginnlegg: 38
LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.
Klump i brystet

Kan det være normalt med hormonell klump i brystet når man er gravid? Nå har jeg jo også nylig mistet den store melkeproduksjonen etter forrigenann også. Snakk om å få klemt ut én dråpe bare. Så er liksom klumpen såpass stor at det virker rart at den skal være noe annet skummelt. Kan jeg få undersøkelse alla mammigrafi mens jeg er gravid? Kan JM eller lege fortelle meg om dette er ufarlig? Eller burde det sjekkes uansett? Jeg er veldig opptatt av å være på den sikre siden når det kommer til potensielt livsfarlige ting..
Gammel 07-06-2015, 20:59   #2
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Klump i brystet

Mitt inntrykk er at absolutt alt kan være helt normalt når man er gravid
Men hvis du ikke sjekker dette, kommer du bare til å gå å gruble på det. Så bestill en legetime og få legen din til å se på det. Lykke til!
Gammel 07-06-2015, 21:26   #3
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.LivsGnist har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tajel Vis post
Mitt inntrykk er at absolutt alt kan være helt normalt når man er gravid
Men hvis du ikke sjekker dette, kommer du bare til å gå å gruble på det. Så bestill en legetime og få legen din til å se på det. Lykke til!
Ja, grubling er jo ikke morro i seg selv.... Me om det er helt normalt med en og annen "hormonell" klump i svangerskapet, så skal jeg nok hvile skuldrene litt. Tror jeg tar det opp med JM når jeg kommer til henne om ett par dager. Også, kan jeg heller ringe legen hvis hun ikke beroliger meg.
Gammel 08-06-2015, 22:09   #4
Gulli_70
Moderator

Gulli_70 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Nær Oslo
Meldinger: 3,382
Blogginnlegg: 67
Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.Gulli_70 har et ubeskrivelig bra rykte.

Kan det være at kroppen din forbereder en ny ammeperiode?
Jeg har en venninne som fant en kul nærmest under armen da hun gikk gravid. Hun fikk undersøkelse på sykehus i løpet av et par dager og de fant at det bare var kjertelvev som vokste kraftig. Spør JM, og få sjekket det hos lege hvis du fortsatt er urolig.
Gammel 09-06-2015, 13:09   #5
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Aner ikke Gulli... Det er ihvertfall ikke "brystspreng".. Og hadde det vært tette melkeganger så hadde jeg nok vært mer øm. Men det kan jo være noe hormonellt. Jeg skal høre med JM hva hun synes i morgen.
Gammel 10-06-2015, 23:38   #6
Tajel
Moderator

Tajel sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Meldinger: 1,996
Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.Tajel har et ubeskrivelig bra rykte.

Hvordan gikk det hos JM?
Gammel 11-06-2015, 21:26   #7
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Hund mente vel at det mest sannsynlig hang sammen med ammeslutt. Og at jeg bare skulle følge med på den
Gammel 12-06-2015, 01:21   #8
Tommelise
Medlem

Medlem siden: Jan 2015
Meldinger: 102
Tommelise er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Sitat:
Opprinnelig postet av LivsGnist Vis post
Hund mente vel at det mest sannsynlig hang sammen med ammeslutt. Og at jeg bare skulle følge med på den
Hei Livsgnist
Jeg er nå her inne og kikker av og til.

Nå vet ikke jeg noe om ammebryster og melkestopp, så jeg kan ta helt feil her, men jeg vil gjerne rope et varsku i forhold til det jeg ble fortalt:

Jeg hadde en klump i brystet. Den var stor, 2-3 cm i diameter. Jeg dro til fastlegen fordi jeg tenker at kuler i brystet skal man ikke overse.
Han henviste meg til sykehuset til mammografi. Det tok ca en mnd.
Først tok de mammografi og så tok de ultralyd. Overlegen viste meg at jeg hadde flere væskefylte cyster i brystene. Den ene var veldig stor og vedvarte en god stund. Hun sa at dette ikke var farlig. Det var ikke VANLIG, men heller ikke UVANLIG. Noen hadde dette.
Hun sa også at det var bra at jeg kom og at ALLE kuler skal sjekkes! Man skal ALDRI la en kul i brystet bare være en kul dersom man ikke har fått undersøkt den.
Den yngste som hadde sjekket kul der var 23 år. Hun hadde brystkreft. Legen sa også at jo yngre man er når man får brystkreft jo mer hissig og farlig er kreften ofte! Dette visste ikke jeg. Man får inntrykk av at det bare er kvinner langt over 40 som bør sjekke seg.....

ALLE kvinner bør kjenne på brystene sine jevnlig ( vil tro de fleste gjør det). En grundig sjekk i ny og ne. ALLE kuler bør sjekkes (sier det igjen jeg).

Jeg syns du skal be om en sjekk jeg Livsgnist. Jeg er usikker på om det må både mammografi til OG UL eller om de bare kan ta UL med tanke på at du er gravid, men jeg syns at noen som har PEILING på kuler i brystene bør vurdere deg og IKKE jordmora. ( Det kan godt hende at hun har rett, men du har ikke råd til at hun tar feil).

deg Livsgnist. Mener ikke å skremme livet av deg, men jeg får lyst å bite litt negler her når jeg leser om kuler i bryst og sånt noe...
Tommelise er logget av   Svar med sitat
Gammel 12-06-2015, 13:13   #9
LivsGnist
Seniormedlem

LivsGnist sin avatar

Ja jeg skjønner deg kjempegodt og jeg skal be legen om å se på den om den ikke går ned nå som ammingen blir helt avsluttet. Det er nemlig noe vanlig med litt "klumpete" bryst ved amming, og det fungerer nok på en litt annen måte når brystet da plutselig ikke skal produsere mer. Jeg tenker at hvis jeg ikke har ammet sønnen min på en hel uke. Og kulen enda er der, så vil jeg ringe legen for sjekk og henvisning. Jeg har heller ikke tenkt til å risikere livet for en velmenende "betryggende" JM som sier at det ikke trenger å være farlig. Takk for tipset om UL. Jeg skal be om å bli sendt til det dersom legen mener det er risky å sende en gravid til mammografi. Legen min er nemlig somregel på den sikre siden slik som meg.

Jeg hørte en gang, at vi som har det yrket jeg har, har 80% større sjans til å få brystkreft enn andre. Så jeg liker ikke det helt...
Gammel 23-06-2015, 11:32   #10
Tommelise
Medlem

Medlem siden: Jan 2015
Meldinger: 102
Tommelise er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Hei igjen Livsgnist . Tenkte jeg bare skulle spørre deg hvordan det går med deg? Håper det bare var en "ammeklump" . Tenker på deg og håper du har et fint svangerskap. Over halvveis nå
Gledelig St.Hans.
Tommelise er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:56.