Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-06-2015, 10:52   #1
ForrestFairy
Medlem

ForrestFairy sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Sted: Lier
Meldinger: 71
ForrestFairy er på vei til noe stort.
Kan det være begynnende svangerskapsforgiftning?

Hadde litt høyt blodtrykk på siste kontroll 142/88, men fin urinprøve. Legen målte flere ganger, og overtrykket gikk da ned, mens undertrykket gikk opp.

Har lett ødem i kroppen. Lett press under venstre ribbeinsbue, og er blitt veldig kvalm. Vært kvalm i noen dager, og i dag toppet det seg med oppkast. Ikke kastet opp siden rundt uke 20. Er 30 uker i dag. Sliter og med tungpustenhet.

Har hatt lett forkjølelse de siste dagene, og er jo mulig at den og spiller inn.

Sist endret av ForrestFairy; 28-06-2015 kl 11:11.
ForrestFairy er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-06-2015, 11:21   #2
Pergoberta
Supermedlem

Pergoberta sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 1,016
Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.Pergoberta er som en uslipt juvél.
Sv: Kan det være begynnende svangerskapsforgiftning?

Jeg ville tatt en telefon til føden, for å komme inn til sjekk.
Jeg fikk forgiftning med mini, og hadde svært få plager, hadde ikke tenkt tanken på forgifting hadde det ikke vært for at legen ble bekymret.

Bedre med en sjekk for mye, ikke sant?

Sitat:
Opprinnelig postet av felleskatalogen
Symptomer

Du har ofte ingen symptomer ved lett grad av svangerskapsforgiftning.
Du kan være plaget av ødemer (vann i kroppen) med hovne føtter og hender og dermed hurtig vektstigning. Som regel kan du ikke merke det forhøyede blodtrykket eller proteinutskillelsen i urinen.
Hvis du under graviditeten får synsforstyrrelser, alvorlig hodepine eller magesmerte og ”vann i kroppen”, må du søke lege. Nesten alle gravide får imidlertid i dagens løp litt hovne føtter i slutten av graviditeten, men som regel forsvinner det i løpet av natten og regnes for helt normalt.
Link
Gammel 28-06-2015, 21:47   #3
Merida
Medlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 241
Merida vil raskt nok bli berømt.Merida vil raskt nok bli berømt.

Ring og hør!!
Press under ribbeina kan være tegn på HELLP, en svært alvorlig form for forgiftning
Merida er logget av   Svar med sitat
Gammel 01-07-2015, 20:14   #4
Merida
Medlem

Medlem siden: Jun 2013
Meldinger: 241
Merida vil raskt nok bli berømt.Merida vil raskt nok bli berømt.

Fikk du sjekket det opp?
Merida er logget av   Svar med sitat
Gammel 06-07-2015, 14:20   #5
ForrestFairy
Medlem

ForrestFairy sin avatar

Medlem siden: Jan 2015
Sted: Lier
Meldinger: 71
ForrestFairy er på vei til noe stort.

Avventet en stund, men dro inn for sjekk av blodtrykk og urin i dag. Fin urin, men trykket var 147/99. Ble etter en halvtime målt liggende til 118/78 inne hos legen. Hjertelyd var fin på 125-130, så legen mente det ikke var noe som tydet på forgiftning. Ble tatt utvidede blodprøver for sikkerhetsskyld.

ForrestFairy er logget av   Svar med sitat
Gammel 07-07-2015, 00:02   #6
Firkløver
Veteranmedlem

Firkløver sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 4,521
Blogginnlegg: 50
Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.Firkløver har et ubeskrivelig bra rykte.

Blodtrykket går ned når man ligger, men ettersom urinprøven var ok så er det foreløpig sikkert ikke sv.forgiftning. Men vær obs på at dette kan øke på og endre seg raskt. Da jeg hadde det i mitt siste sv.skap, følte jeg meg i elendig form (men kunne vært uansett pga høygravid med tvillinger), og på kontroll var BT 160/100 og protein i urinen. Slo ut på leverprøvene i blodprøve.
Det jeg mener å si, er at man ikke nødvendigvis får hodepine, vondt i leverområdet etc. Jeg hadde aldri det men var ganske syk på slutten for det. Merker du noen av disse tingene må du komme det raskt til sjekk (sykehuset, ikke fastlege eller legevakt).

Lykke til!

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:30.