Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Svangerskap og fødsel > Komplikasjoner og plager
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-10-2016, 23:24   #1
Theraga
Medlem

Theraga sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Sted: Hedmark
Meldinger: 234
Theraga er på vei til noe stort.
Svangerskapsforgiftning og morkakesvikt

Hei!

Lenge siden jeg har vært her inne og sniker bare, ingenting på gang enda

Men jeg vil ha flere barn og tenker ganske mye på hvordan neste svangerskap og fødsel blir og lurer på om noen av dere har vært gjennom lignende..

I uke 32 (?) var jeg på UL og da lå barnet 3% over gjennomsnittet i vekt (størrelse?) og ca i uke 37/38 fikk jeg påvist svangerskapsforgiftning etter å hatt vondt i hodet et døgn, ingen plager før dette, men hadde da hodevondt og høyt blodtrykk. Ble sendt på sykehuset fikk ny UL og da lå barnet 9% under gjennomsnittet. Babyen hadde da altså så og si ikke vokst.

Ble satt i gang med en gang, men hverken kroppen min eller babyen var klar for det, så det ble til slutt KS.

Senere fikk jeg svar på morkakeprøven og der sto det et uforståelig begrep som jeg ikke husker akkurat nå, men Google meg frem til at det var infarkt i morkaken og at det var på min side av morkaken og ikke på babyens side. Deretter sto det at jeg må gå på blodfortynnende neste gang og at jeg skulle ta med brevet til fastlege.

Snakket ikke med noen på sykehuset i etterkant og fikk heller ikke noe mer forklaring enn det lille som sto om morkakeprøven i etterkant..

Jeg forsto ikke hvor ille det kunne gått før lenge etterpå heldigvis, men kjenner jeg er litt nervøs for neste gang. Egentlig ikke svangerskapet i seg selv, men med tanke på blodfortynnende og oppfølging..

Har noen vært i lignende situasjon og kan fortelle hvordan dere ble tatt vare på i neste svangerskap?

(Er forresten glad for å se at det seg ut til å være litt liv her inne, hadde så stor glede av dette forumet sist og håper det varer og varer og varer )
Gammel 19-10-2016, 12:09   #2
Mysa
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 6
Mysa er på vei til noe stort.
Sv: Svangerskapsforgiftning og morkakesvikt

Har ikke opplevd noe liknende selv, men ei tidligere kollega av meg fikk veldig brått alvorlig svangerskapsforgiftning med ene barnet sitt. De fikk i ettertid vite at det hadde stått om få timer før begge hadde dødd. I senere svangerskap fikk hun veldig tett oppfølging på sykehuset og fødte til termin, ukomplisert. husker hun fortalte hvor lett hun fikk for høyt blodtrykk, men hvordan den tette oppfølgingen gjorde at de holdt det i sjakk/fikk det noe ned igjen.

Ville anbefalt deg å be om en samtale, enten med jordmor der du bor eller kanskje helst med sykehuset der du fødte for å gå gjennom prøvesvar/fødselsforløp etc. Da får du helt sikkert svar på alt du måtte tenke på.

Lykke til!
Gammel 19-10-2016, 12:36   #3
Theraga
Medlem

Theraga sin avatar

Medlem siden: Jan 2014
Sted: Hedmark
Meldinger: 234
Theraga er på vei til noe stort.
Sv: Svangerskapsforgiftning og morkakesvikt

Tusen takk for svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:33.