Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Surrogati- og adoptivforeldre
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-04-2010, 21:14   #1
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Foreldrepenger ved bruk av surrogatmor - mulig endring i praksis

Legger denne tråden her siden det er av særskilt interesse for de som benytter seg av surrogatmor. Mulig dette er gammelt nytt for dere som står midt oppe i situasjonen, men legger det ut her for sikkerhets skyld slik at ingen får seg noen stygge overraskelser.

Jeg ble nylig oppmerksom på at det nå i april er kommet en tilføyelse i rundskriv til folketrygdloven § 14-5 første ledd:

Sitat:
Fødsel med surrogatmor

Barne -, likestillings- og inkluderingsdepartementet uttaler blant annet følgende i brev av 26. mars 2010:

”Den som skal motta foreldrepenger må være juridisk mor eller far til barnet.

Etter Norsk rett er det den kvinnen som har født barnet, som skal regnes som mor til barnet., jf barneloven § 2. Departementet legger til grunn at det etter norsk rett er surrogatmoren som anses som barnas juridiske mor. Selv om navnet på en kvinne eller mann som er bosatt i Norge framgår av barnets fødselsattest, medfører ikke dette at det foreligger et juridisk morskap etter norsk rett. Norsk rett anerkjenner ingen annen form for overføring av morskap enn gjennom adopsjon.

En kvinne kan derfor ikke motta foreldrepenger når en annen kvinne har født barnet selv om de har avtalt at barnet skal overføres til førstnevnte.

Når par som er bosatt i Norge inngår avtaler med surrogatmødre i utlandet, vil mannen kunne være biologisk far til barnet og juridisk far etter barnets fødselslands rett. Det samme gjelder for enslige menn som er bosatt i Norge. Farskapet må da anerkjennes etter barneloven§ 85 for å kunne legges til grunn som gyldig her i landet (...)."

Når det gjelder tidlig stebarnsadopsjon vises det til kommentarene til § 14-5 tredje ledd – Adopsjon av ektefellens barn.

Eksempel

Et heterofilt par som har benyttet surrogatmor i utlandet kan ha fått utstedt fødselsattest i landet barnet er født hvor det fremgår at det norske paret er barnets foreldre. En registrering av barnet i folkeregisteret fører imidlertid ikke til at overføringen av morskap er anerkjent i Norge og gir da ingen rettslig beskyttelse. Dersom feil mor er oppgitt i melding til folkeregisteret, vil en feilaktig oppføring i folkeregisteret ikke medføre at behovet for adopsjon/tidlig stebarnsadopsjon er overflødig.
Rundskriv til § 14-5 tredje ledd:
Sitat:
For at det kan gis foreldrepenger ved tidlige stebarnsadopsjon, må følgende vilkår være tilstede:

■foreligger et vedtak om adopsjon etter adopsjonsloven
■adopsjonen finner sted mens stønadsperioden for foreldrepenger fortsatt løper
Kort oversatt (min tolkning): Selv om ditt navn står på fødselsattesten, så regnes du etter norsk lov ikke som juridisk mor til barnet/a født av surrogatmor. Dermed kan du ikke få foreldrepenger - så fremt du ikke stebarnsadopterer barnet/a, og at denne adopsjonen trer i kraft før foreldrepengeperioden utløper.

Slik jeg oppfatter dette innebærer vel det en innstramming av hvordan praksis har vært fram til nå? Jeg har forstått det slik at dersom man kom hjem med en fødselsattest hvor man var oppgitt som barnets mor, så ville man få foreldrepenger på lik linje med andre mødre her i Norge - men ut fra dette sitatet kan det altså se ut som om det ikke er like enkelt lenger. Nå er jo dog dette en helt fersk tilføyelse, så praksisen på dette området er enda uklar - men det er greit å være klar over, sånn at man kan forberede seg.
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 27-04-2010 kl 21:16.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-11-2012, 11:50   #2
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Foreldrepenger ved bruk av surrogatmor - mulig endring i praksis

Og som jeg fryktet, har slike uheldige saker dessverre blitt et faktum:

Fikk surrogatbarn - får ikke foreldrepenger

Ektepar ble nektet foreldrepenger til surrogatbarn - saksøker Nav

Veldig leit for de det gjelder..!
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-11-2012, 15:12   #3
Dolly
Seniormedlem

Dolly sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Sted: Klepp Stasjon
Meldinger: 1,708
Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.Dolly har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tossi Vis post
Og som jeg fryktet, har slike uheldige saker dessverre blitt et faktum:

Fikk surrogatbarn - får ikke foreldrepenger

Ektepar ble nektet foreldrepenger til surrogatbarn - saksøker Nav

Veldig leit for de det gjelder..!
Huff, dette var jo dumt... Synes surrogati er flott jeg, kan ikke fatte at den norske stat skal være så trangsynt...

Den nydelige prinsen vår kom 8. juni 2013
Dolly er logget av   Svar med sitat
Gammel 30-11-2012, 17:03   #4
Lucifine
Veteranmedlem

Lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: sørlandet =)
Meldinger: 3,676
Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.Lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Mine egg, min manns sperm men vi er likevel ikke mor-far-barn fordi noen andre ruget det i noen mnd? Nei dette var forferdelig lesing syntes jeg. Meget trangsynt.

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
Lucifine er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:41.