Gå tilbake   SnartMamma - Møteplassen > Klubber > Foreldregrupper > Vi som har mistet
Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-04-2010, 17:51   #31
Tossi
Æresmedlem

Tossi sin avatar

Medlem siden: Oct 2003
Sted: Trønder
Meldinger: 10,387
Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.Tossi har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: For oss som ikke slipper ned skuldrene etter første trimester

Er ikke gravid og skal heller ikke bli det igjen, men håper det er greit at jeg sniker meg inn med noen kommentarer likevel..?

Sitat:
Opprinnelig postet av esmeralda Vis post
Jeg: når skal du begynne å glede deg over magen, da?? (ikke bebreidende tone, altså)
Han: Etterpå.
Jeg: etter den er kommet ut?
Han: kanskje. Er blitt "lurt" 2 ganger før... (med litt trist stemme)
Jeg gjenkjenner min egen mann i dette, og til dels også meg selv - men så skummelt det enn var, så fant jeg det etterhvert umulig å ikke elske/glede seg over livet i magen. Prøvde å argumentere overfor mannen (og meg selv..) at å ikke glede seg nå fordi man kunne miste igjen, var som å ikke tore å elske barnet etter fødselen fordi det kunne dø av sykdom eller i en ulykke. Men selvsagt - man er et produkt av sine erfaringer , og det er bare menneskelig å prøve å beskytte seg selv mot smerte (hvor nytteløst det enn er...).

Sitat:
Opprinnelig postet av underlig Vis post
Acino: Jeg mener at å stanse fødselen er noe de kunne gjøre iallefall et forsøk på - og heller informere om at de ikke vil forsøke å redde barnet.
Jeg er også tilhenger av at legene bør gjøre et forsøk på å stanse fødsler selv om man ikke har nådd 23-24 sv.uke. Tror dog at grunnen til at man ikke gjør det, er fordi det er visstnok begrenset hvor lenge og mye man kan gi av riestoppende medikamenter - så poenget med å stanse en fødsel er egentlig kun for å gi lungemodningssprøytene tid til å virke. Har inntrykk at det er av sjeldenhetene at man går til termin etter å ha fått fødselen stoppet i sv.uke 22, men siden man normalt sett ikke stopper fødsler på dette tidspunktet kan det jo godt hende at det rett og slett er empirien som er for dårlig til å kunne si noe om dette.

Legene er nok redd for å havne i en situasjon der man stanser en fødsel i sv.uke 22 for deretter å få en prematur fødsel i sv.uke 23-24, med alt hva det innebærer av medisinske komplikasjoner og etiske avgjørelser. Det er jo ikke så enkelt at legene bare kan si at de ikke vil prøve å redde barnet om man først har kommet over grensen. Om man rutinemessig hadde begynt å stoppe fødsler før sv.uke 23-24, så tror jeg at andelen levendefødte (ekstrem)premature hadde gått en del opp - samtidig som det nok hadde blitt født noen flere barn nærmere termin som ellers ville blitt født alt for tidlig til å kunne leve opp.

I bunn og grunn dreier nok mye av dette seg om det samme som når det gjelder induksjon av fødsel over termin for å forebygge dødfødsler, nemlig penger - økt antall ekstrempremature fødsler vil jo koste en del... Rett i etterkant av min egen dødfødsel 41+0 var det en person fra Norsk gynekologisk forening som uttalte at det ikke var samfunnsøkonomisk lønnsomt å indusere gravide en uke over termin, fordi kostnadene ved så mange induserte fødsler var så store i forhold til det å bare kunne redde rundt 20 unger i året... I utgangspunktet et absurd regnestykke, men om man legger sammen kostnadene ved sykmeldinger og økt oppfølging i (de) neste svangerskap(ene), i tillegg til tapet av de 20 barna som da kunne vokst opp og blitt skattebetalere, så virker det ikke lenger så åpenbart at det koster minst penger å la gravide gå til sv.uke 42 (og flere sykehus har heldigvis forstått dette nå, på tvers av retningslinjene til NGF).
"I never said it would be easy, I said it would be worth it"

Sist endret av Tossi; 26-04-2010 kl 23:51.
Tossi er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-04-2010, 18:46   #32
Solå
Supermedlem

Solå sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Sørvest
Meldinger: 1,338
Blogginnlegg: 49
Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.Solå har et ubeskrivelig bra rykte.

- så utrolig sliten for tiden at jeg ikke helt orker å oppdatere meg

men jeg måtte bare innom og gi deg en god Esmeralda, tenker masse på deg
Ma uke 9 - eneggede tvillinger - mars 10
Verdens beste lille gutt kom til oss den 13 oktober ...........
Dagens status: kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkBildetråd
Solå er logget av   Svar med sitat
Gammel 26-04-2010, 23:39   #33
underlig
Seniormedlem

underlig sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,893
Blogginnlegg: 10
underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.underlig har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg tenker at helsevesenet må tenke kost - nytte. Men det er utrolig mange steder å spare - skulle likt å vite totalkostnadene av UL som strengt tatt ikke er nødvendige eller kostnadene av at mine kollegaer sitter og drikker kaffe fra 8-9 hver morgen ... For bare å nevne to av en million eksempler som er langt bedre enn å miste 20 barn forbi termin...
Gammel 27-04-2010, 11:28   #34
esmeralda
Supermedlem

esmeralda sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østfold
Meldinger: 1,333
Blogginnlegg: 6
esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.

er 16+1 i dag, jeg...

Bloggen min
esmeralda er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-04-2010, 12:17   #35
Acino
Supermedlem

Acino sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 1,297
Blogginnlegg: 31
Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.

Esmeralda: Og jeg er 21+1...(det var da fødselen startet, men de kom ikke før klokka passerte midnatt..) Vi får bare holde oss i ro idag - eller hva nå som roer nervene best!

Solå:

Tossi: Så lenge legene osv informerer ordentlig hva det innebærer å forsøke å stanse en fødsel så tidlig; at det ikke er en automatisk redning så synes jeg virkelig de burde gi det ett forsøk. Kostnader eller ei, kan virkelig ikke skjønne at de kan la være å forsøke, skjønt jeg er nok godt farga av det jeg selv har opplevd. Skjønner at grensen for hvem de forsøker å redde må gå ett sted; det er ikke to like ting det å overleve og det å bli reddet til ekstreme skader og sykdom. Samtidig - med all ny teknologi og viten; hvordan kan de vite hvor grensen går, om den har strekt seg, uten å prøve å tøye den? (ikke ett spørsmål til diskusjon altså, bare en tanke).
2 nye ivf senere lykkes vi igjen;
de nye håpene,,kom 36+2 aug 10

Acino er logget av   Svar med sitat
Gammel 27-04-2010, 12:23   #36
esmeralda
Supermedlem

esmeralda sin avatar

esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.esmeralda har et ubeskrivelig bra rykte.

Huff, ja Acino. Holde oss i ro i dag, passe på oss selv.

Er ellers helt enig med deg ang. det å forsøke å stoppe fødsel vs det å forsøke å redde et alt for tidlig født barn.

Solå:

Bloggen min
Gammel 27-04-2010, 14:50   #37
lil
Seniormedlem

lil sin avatar

Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,406
Blogginnlegg: 139
lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.lil har et ubeskrivelig bra rykte.

Esmaralda; Imorgen er du lenger på vei enn noengang, og så håper jeg dagene og ukene går fort etterhvert.

Solå, Monen og dere andre som har opplevd dødfødsler og senaborter, håper det aldri aldri skjer dere igjen.

Ellers en liten kommentar/tankekors angående det å stanse fødsel. Jeg husker jeg så en sinnsyk dokumentar om ei amerikansk dame som gjennomgikk et sekslingesvangerskap med forløsning i uke 32. Hun ble innlagt og fikk riehemmende fra uke 17. Og da snakker jeg ikke bare om beta blokkere eller hva det er de gir i Norge, men de forstyrret hele elektrolyttbalansen hennes slik at fødselen ikke kunne starte. Sikkert temmelig riski behandling, hun ble veldig dårlig av det. Men livmora slappet av, og hun fødte 6 friske barn. Husker at jeg tenkte at det hadde aldri skjedd i Norge, her hadde hun vel født i uke 17 og thats it.

Lurer på hva som er grunnen til at de er så konservative med riestansing? Og hvorfor det er så forskjell. Ei venninne av meg fikk bricanyl opå Haugesund sykehus, og hun var bare litt over 16 uker, hun hadde kraftige kynnere. Og så kan de ikke engang prøve å behandle noen som er 22-23 uker?? Jeg vet egentlig ikke så grusomt mye om saken men en vakker dag når jeg får litt tid tror jeg jammen jeg skal sette meg ned og lese litt på hvordan det kan ha seg at det er så store forskjeller..

bloggen Stæsjet mitt
med Solå og Ønskemor
lil er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 11:35   #38
esmeralda
Supermedlem

esmeralda sin avatar

16+2 og jeg er her ennå med et bankende hjerte på Håpet i magen.

Hvordan er det med deg, Acino??

Lil: takk for omtanke!

Bloggen min
Gammel 28-04-2010, 12:08   #39
Acino
Supermedlem

Acino sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 1,297
Blogginnlegg: 31
Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.Acino har et ubeskrivelig bra rykte.

Esmeralda: Joda, jeg er her MED bagasje i magen jeg også; ingen tegn til infeksjon, feber, rier eller noe! I morgen er vi over på ukjent grunn, men det kommer fremdeles til å være veldig tungt og vanskelig frem til første milepæl på 17.mai. Ikke at jeg tror det blir en rosenrød skydott etter det heller, men da er vi iallfall ett godt skritt nærmere drømmen Godt å høre alt står bra til med deg også!

lil:
2 nye ivf senere lykkes vi igjen;
de nye håpene,,kom 36+2 aug 10

Acino er logget av   Svar med sitat
Gammel 28-04-2010, 13:29   #40
era
Medlem

era sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: oslo
Meldinger: 470
era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.era har mye å være stolt av.

@esmeralda og acino dette går veien!

era er logget av   Svar med sitat
Svar

Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:38.