|
 |
13-01-2010, 10:50
|
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: May 2005
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,930
|
Skjære tenner om natten - what to do ?
Minstejenta mi på snart 4 år skjærer tenner når hun sover. Og det er ikke bare litt, men voldsomt.
Vet man kan få biteskinne til eldre barn.
Men er det noen som har andre tips for hvordan vi kan hjelpe henne ut av denne uvanen ?
|
|
|
13-01-2010, 10:54
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2005
Sted: Bergen
Meldinger: 1,373
|
Sv: Skjære tenner om natten - what to do ?
Aner dessverre ikke, jeg...
Men jeg sniker meg på for å se om det kommer noen tips...
Sambo gjør det også nemlig
Av og til skjærer, men oftset "tygger"
Veldig festlig siden jeg "alltid sover så godt"..NOT!!!
(Og verre er det nå for tiden, ja...)
|
|
|
13-01-2010, 13:21
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Jeg bor i Hedmark.
Meldinger: 692
|
Jeg har akkurat vært hos tannlegen fordi jeg biter tenna hardt sammen og skjærer tenner.
Jeg har mye smerter i nakke, skuldre og hode. Dere kan tenke dere at dette går utover livskvaliteten  Om dette er pga skjæring av tenner eller at det kommer pga smerten vet verken jeg eller tannlegen.
Jeg som voksen kan få støtte til å betale deler av regningen for å tilpasse en biteskinne ihvertfall. Hvordan det er i forhold til barn vet jeg ikke, men kan tenke meg at det offentlige tar en større del av regningen der.
Jeg valgte å vente med å evt lage biteskinne da det er så mye som kan påvirke tannstillingen og musklene. Så jeg venter til etter behandling fra smerteklinikk og fysioterapeut. Hvis dette ikke hjelper så vil jeg da vurdere det med biteskinne igjen.
Popsinune: Jeg ville ha kontaktet tannlegen for råd, de kan mye om dette. Dette er jo noe som jeg kan tenke meg er lurt å få tatt tak i før hun begynner på skolen.
|
|
13-01-2010, 13:48
|
|
|
Seniormedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Nillis
Jeg har akkurat vært hos tannlegen fordi jeg biter tenna hardt sammen og skjærer tenner.
Jeg har mye smerter i nakke, skuldre og hode. Dere kan tenke dere at dette går utover livskvaliteten  Om dette er pga skjæring av tenner eller at det kommer pga smerten vet verken jeg eller tannlegen.
Jeg som voksen kan få støtte til å betale deler av regningen for å tilpasse en biteskinne ihvertfall. Hvordan det er i forhold til barn vet jeg ikke, men kan tenke meg at det offentlige tar en større del av regningen der.
Jeg valgte å vente med å evt lage biteskinne da det er så mye som kan påvirke tannstillingen og musklene. Så jeg venter til etter behandling fra smerteklinikk og fysioterapeut. Hvis dette ikke hjelper så vil jeg da vurdere det med biteskinne igjen.
Popsinune: Jeg ville ha kontaktet tannlegen for råd, de kan mye om dette. Dette er jo noe som jeg kan tenke meg er lurt å få tatt tak i før hun begynner på skolen.
|
Vet det kan skape store muskulære smerte i nakke, skuldre og rygg. Samt hodepine. Hun har ikke klaget på det da, men man trenger ikke vente til problemet har spredd seg heller.
Ja, lurer litt på om jeg skal ta kontakt med tannlege nå, mens hun enda har bare melketenner, eller om det er lurest å vente til de blivende tennene er kommet. Kanskje ringe tannlegen for å høre om hva de anbefaler.
|
|
|
13-01-2010, 14:27
|
|
|
Seniormedlem
|
Da har jeg ringt tannklinikken og bestilt en time til henne, så får vi se hva rådene er til ei med melketenner.
Takk for innspill !
|
|
|
13-01-2010, 14:46
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Jeg bor i Hedmark.
Meldinger: 692
|
Bra! Lykke til!
|
|
13-01-2010, 15:08
|
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: litt utenfor Oslo
Meldinger: 4,070
|
Min jente på 4,5 driver også med dette. Jeg har forstått det som at det er arvelig da flere i familien har samme "problemet" så sånn sett er det nok vanskelig å "vene av med det" men hjelpemidler kan man jo sikkert bruke, så barnet ikke får smerter.
|
|
|
08-02-2010, 19:55
|
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 991
|
Følger denne tråden jeg...
Har en tannbiter her hjemme jeg og...
|
|
|
08-02-2010, 19:59
|
|
|
Seniormedlem
|
Oppdatering:
forrige uke var vi til time hos tannpleier. Hun kikket på tennene for å se om det er noen skader, men hun kunne ikke se noe nevneverdig.
Hun spurte også om jenta mi klaget over hodepine eller nakke smerter e.l.
Når det gjelder tiltak så vil de ikke gjøre noe før de blivende tennene, med 6-årsjekslene er på plass. da kan man få tilpasset en biteskinne.
Hun sa også at veldig mange barn vokser det av seg med tiden.
Så....da gjenstår det å se hvordan det arter seg her i huset.
|
|
|
|
Aktive lesere akkurat nå: 1 (0 medlemmer og 1 gjester)
|
|
|
| Diskusjonsverktøy |
|
|
| Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:50.
|